Vad har du för "team" kring dig och din häst?

Cesar

Trådstartare
Läste i en artikel en känd svensk dressyr- och hopptränares råd om att man bör ha ett tryggt och proffsigt "team" runt sig och sin häst. Han menade också att det kan vara förkastligt att ha flera tränare som kanske drar åt olika håll eftersom det då kan bli svårt att hålla en röd tråd genom träningen.

Detta har nu inspirerat mig till att fatta ett lite jobbigt beslut, att skippa min nuvarande tränare till förmån för en ny. Jag har nyligen köpt ny häst och jag kommer att träna för hästens förra ägare som är C-tränare i dressyr. Tänker att det är bra eftersom hon har utbildat honom och vet hur han fungerar och var knapparna sitter. Jag upplever att skillnaderna är för stora mellan dessa båda tränare för att det ska bli bra för mig och min häst att behålla båda. Jag gillar den andra "gamla" tränaren jättemycket som person. Han är sund i sina åsikter och en duktig hästkarl och unghästutbildare, men kan inte ge mig och min häst det vi behöver för att utvecklas vidare inom dressyren.

I övrigt ser mitt "team" ut så här:

Hovslagare, var 8:e vecka. Min häst har jättebra hovar och är halvskodd just nu. Förr trampade min häst av sig skorna typ en gång i veckan, men det har hovis löst genom att korta tån och sko med sidokappor.
Equiterapeut. Har inte träffat henne med nya hästen än, men hoppas kunna göra det snart. Har sen som plan att kolla honom var 6:e månad i förebyggande syfte.
Naprapat till mig själv behövs ibland :cool:
Mamma, pappa, make, dotter. Kanske de viktigaste som alltid finns där med hjälp, råd och stöd. :love:

En av de viktigaste posterna, veterinären, är tyvärr vakant. Har lite svårt att hitta en riktigt bra häromkring. Det finns en privatpraktiserande som jag haft ute för vaccination, förskrivning av avmaskningsmedel osv. Vi får väl se hur "relationen" utvecklas ;) Vill ju givetvis behöva ha så lite som möjligt med veterinären att göra... :angel:

Sadelutprovare letar jag också efter när min häst breddar och musklar sig mer kommer jag antagligen att behöva ny sadel.

Hur har ni det med ert "team"? Vilka ingår och har ni några mer tips på folk man kan behöva? ;)

Hej hopp! /C.
 
Sv: Vad har du för "team" kring dig och din häst?

Tycker jag har hittat de allra bästa till mitt team.

En fantastisk veterinär som alltid är tillgänglig när det behövs.
En ambitiös hovslagare var 7:e vecka som brukar berömma min hästs hovar ;)
En mycket rak equiterapeut som inte backar för att tala om för mig när jag gör fel.
Om/när jag tränar så tränar jag oxå för denne ET. Hästen blir super när jag rider för henne.
 
Sv: Vad har du för "team" kring dig och din häst?

Jag har en suverän veterinär, lite udda som person men med ett gudahandlag med hästarna. Tack och lov behöver jag inte anlita honom så ofta dock ;)
Hovslagaren är en av de bättre jag anlitat så här långt. Mycket trevlig och ställer upp snabbt. Kunnig!!!
Tränare har jag några stycken. Jag har absolut inga problem att rida för flera olika. Det skiljer sig en del men jag har så pass mycket rutin att jag kan sålla, säga ifrån och få fram vad jag vill ha ut av träningen.
Föreningen (Westernförening) är också en del av teamet. Vi har en stark sammanhållning.
Maken är GULD!!! Han är inte ett dugg intresserad men ser till att hålla markservicen, kör hö, lagar transporten o.s.v.
 
Sv: Vad har du för "team" kring dig och din häst?

Jag anser inte att jag har något "team" kring mig och mina hästar.

Jag har en bra hovslagare som kommer när jag ber om det, och håller ordning på om hon borde komma (menar alltså att hon håller koll på hur lång tid det var sedan sist).

Jag har ingen särskild veterinär. Om det dyker upp något, ringer jag distriktsveterinären och är nöjd med den som kommer ut. Som tur är, har jag haft minimalt behov av veterinär hittills.

Vid behov kan jag ringa en equiterapeut som bor i närheten och som verkar kompetent. Har dock inte behövt anlita henne särskilt ofta.

När det gäller tränare, tror jag tvärt om mot vad du skriver.
Jag tror att det är en fördel att ta intryck från flera.

Jag tror dock att det är en fördel att inte vara för splittrad utan att man ska försöka hålla en linje.
Jag tränar regelbundet för tre olika tränare, med lite olika inriktning. En westerntränare, en C-tränare i dressyr som också är domare tom St George, och en dressyrtränare som jobbar mer utifrån centrerad ridning och mot akademisk dressyr.
Ryggningen och bytena är det westerntränaren som hittills gett mig bäst hjälp med. Piaffen är det centrerade tränaren, samlade galoppen är det dressyrdomaren.
 
Sv: Vad har du för "team" kring dig och din häst?

Det finns ingen tränare som sitter inne med alla svaren :angel:

Om en tränare hade sagt: "Du ska inga andra tränare ha jämte mig." så hade jag faktiskt skippat just den tränaren :devil:

Team vet jag inte om jag skulle kalla det direkt, men en duktig hovslagare, en utmärkt veterinär och en ET emellanåt är vad jag använder mig av.
 
Sv: Vad har du för "team" kring dig och din häst?

Hovslagare: har en mycket kompetent, trevlig hovslagare som får min häst att sova i gången när han skor (ja, hon gillar inte alla).. Han kommer alltid, skor bra och är utbildad. Skor 6-7 veckor.

Veterinär: har ingen speciell veterinär, men har en jag föredrar som jag gärna frågar efter. Vad gäller klinik har jag en som ligger varmt om hjärtat som jag litar fullständigt på, särskilt en av veterinärerna där. Tyvärr måste jag byta klinik nu när jag flyttat så långt ifrån, men nya har kanonrykte och har handplockade duktiga veterinärer!

ET: har en kanonduktig tjej som jag litar fullt ut på.
Massage har jag erfarenheter för att göra själv hemma.

Markservice: kära sambon som alltid ställer på på att köra transport, hämta foder, leda hästar (helst lill-ponnyn ;)) om det behövs.

Tränare: har tyvärr ingen just nu, vi har haft lite otur jag och hästen och varit lite krassliga om vartannat senaste tiden så vi har aldrig kommit igång med någon träning. Men nu till våren ska vi komma igång för en mycket duktig tränare, jag gillar vad jag ser när jag ser träningar han håller.
Tanken är att träna 2-3ggr/månad.

Stallhunden: vad skulle man göra utan den..;)
dscf3111_50faeda7ddf2b30b8e91e7c7.jpg


Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har du för "team" kring dig och din häst?

Det finns ingen tränare som sitter inne med alla svaren :angel:

Om en tränare hade sagt: "Du ska inga andra tränare ha jämte mig." så hade jag faktiskt skippat just den tränaren :devil:

Där håller jag med dig! Det finns ingen som är bäst på allt. Men just nu känner jag, när jag har en häst som är ny för mig, att jag inte vill hålla på och mixtra med olika "läror". Jag har som kryddelydd både tränat för en dressyr- och en westerntränare förut. Det har funkat bra med de hästar jag haft då.

Det som jag känner blir en konflikt nu är westernridningens (eller i alla fall den här tränarens teori) att se eftergift för tygeln som en lydnadssak. "När jag tar i tygeln ska hästen säga ja till bettet" (tyvärr ibland på bekostnad av att hästen inte sätter under sig och "svingar genom kroppen" tycker jag) och dressyrens sätt att rida hästen bakifrån och fram till bettet som hästen tar stöd på när den är eftergiven och arbetar rätt med kroppen.

Det är ingen av mina tränare som sagt åt mig att jag inte får ha fler tränare, utan jag läste som sagt det i en tidning. (Hippson?) Däremot har jag haft en tränare som sagt så en gång och det kändes INTE bra.
 
Sv: Vad har du för "team" kring dig och din häst?

. "När jag tar i tygeln ska hästen säga ja till bettet"

Fast det där är väl bland den bästa filosofi som finns!

Men man kan tolka det lite olika.
Att hästen "säger ja" är ju en attitydfråga från hästens sida.
Hästens första reaktion ska vara "ja, vad vill du?" och inte "jaså börjar du greja, tror inte att jag bryr mig om dig".

Alla är nog överens om att ett tygeltag ska resultera i en eftergift från hästen som sedan leder till att du ger hästen eftergift "slappnar av i fingrarna".

Eller så har du och jag stött på westerntränare med olika tankar - vilket också är fullt möjligt.

Ingen av de westerntränare jag ridit för, har tyckt att hästen ska gå på lång tygel och släpa bakdelen efter sig. De har varit eniga i att en icke fullt utbildad och icke fullstark häst ska gå med kontakt med tygeln, och stöd på tygeln.

Det är naturligtvis en annan sak med en välutbildad och mycket stark häst - som klarar att bära sig själv och ryttaren.

Men som sagt, olika tränare ger olika tankegångar som kan ge bra resultat i olika delar av hästens utbildning.
 
Sv: Vad har du för "team" kring dig och din häst?

Självklart ska hästen säga ja till bettet, eller till vad som helst som du föreslår att ni ska hitta på. Det är inte det jag vänder mig emot.

Det jag har reagerat på är att det inte prioriteras att hästen ska arbeta bakifrån och fram lägga vikt på bakdelen, utan att man ofta är nöjd när hästen "kröker på nacken". Det här gäller ridning på kort tygel/grundridning vilket även den här tränare jobbar med som grund och inte på lång tygel.
 
Sv: Vad har du för "team" kring dig och din häst?

Suveräna stallvärdar
Akut markservice vid behov
God kontakt med tränare när sådant är aktuelllt
Kanon grovfoderframställare
Hjälpsamma foder- och ströhandlare
Foderrådgivning
Veterinär
Hovslagare
Trotjänaravlivning med gott renommé när så blir dags
 
Sv: Vad har du för "team" kring dig och din häst?

Vilken rolig tråd! :D

Hovslagaren: Jag har en jätte duktig hovslagare som jag väldigt nöjd med! Han har svar på alla frågor man ställer och är lätt att få tag på.

Veterinär: Hade en veterinär som jag tyckte var sådär, så nu håller jag ögonen öppna för någon ny veterinär ifall det skulle behövas (vill ju helst inte behöva veterinär).

Tränare: har en kanonduktig tränare som ser både mina starka och svaga sidor. Hon anpassar alltid träningen och lägger oftast ribban lite högre för att vi ska ha något att kämpa mot. Hon känner hästen väl och mig också, vilket är kanon! Hon säger till mig när jag gör fel, och berömmer när jag gör rätt :)

Familijen: familjen är (som många beskriver) de som peppar en och hjälper en när det behövs. När jag är sjuk så hjälper alltid pappa mig att ta ut hästarna. Det är även dem som köper in maten till hästarna :P

Medryttare: har två duktiga tjejer som kommer och hjälper mig att motionera hästarna ca 2 gånger i veckan. När de är här så hjälps vi åt med mockning, fodring och allt som ska göras. Väldigt roligt att ha sällskap i stallet :)

Sen har jag ju stallkatterna som alltid underhåller mig i stallet ;D
 
Sv: Vad har du för "team" kring dig och din häst?

Jag har ett utmarkt team bestaende av veterinar, hovslagare, ET, tandlakare, sadelutprovare och tranare (tva olika for dressyren, som jobbar enligt samma principer, samt en annan for hoppning). Jag skoter min hast sjalv, dvs utan familjens eller ev medryttares hjalp, men har tillgang till 2-3 andra i stallet som ar val insatta med min hasts rutiner som kan hjalpa till nar det behovs.

Kanner mig valdigt lyckligt lottad att jag har lyckats hitta sa bra yrkesfolk!
 
Sv: Vad har du för "team" kring dig och din häst?

Hoppas jag inte glömmer någon:laugh:

hovslagare: har själv gått hovslagare utbildningen men har även han jag praktiserade med att bolla idéer med.

Tränare: hopptränaren är guld och lagom tuff och dressyr tränaren är toppen på att få både mej och hästen att tycka dressyr är roligt plus att hon och jag är i samma hoppgrupp.

Veterinär: har varit nöjd med distriktet om det varit någonting men har som tur är inte behövt dom så ofta.

Alternativ: min morbror är ostiopat som är guld om han inte kan hjälpa mej då fixar han någon som kan, har han som bollplank på mycket.

Tandläkaren: oxå en mycket duktig som jag åker iväg till.

Saknar en duktig på sadlar.
 
Sv: Vad har du för "team" kring dig och din häst?

kl

Tränare: har en tränare som jag (och många andra) anser som ytterst proffsig. Kommer nog aldrig att träna för någon annan.

Hovslagare: kommer för det mesta var 8:e vecka men behövs det tidigare eller senare så är det såklart inga problem. Kommer samma dag eller dagen efter vid tappskor. Är mycket duktig och ser till helheten.

Veterinär: har den absolut bästa veterinären som huserar på en liten toppmodern klinik. Åker dit och checkar av 1 gång per år. Naturligtvis också om det är något fel. Min veterinär är även utbildad kiro och hennes assistent är utbildad massör. Veterinären har gått kurs om tänder hos Torbjörn men har även en tandis knuten till kliniken.

Foder: maken är en skicklig lantmästare som vet hur man får en bra vall, en hästinriktad maskinstation som vet när det ska pressas och plastas och hur man får till ett bra och hygieniskt foder.

Det är team Misty det;)
 
Sv: Vad har du för "team" kring dig och din häst?

Självklart har jag mitt team, utan dem går det inte alls!

Nr 1 är såklart min sambo som alltid finns till hands och hjälper till med all markservice.

Har en jättebra veterinär som är specialicerad på hästar med egen klinik som granne.
Han ställer alltid upp även när han egentligen inte jobbar om det behövs :love:

Min hovis, vad skulle jag göra utan honom?
Älskade karl som ser till att hästarna har såå fina fötter och kommer alltid i tid och lätt att få tag på om det skulle finnas frågor och funderingar.

Sadelmakaren, vad gör man utan en bra sadelmakare?
Som anpassar och bygger om sadlarna så de passar både häst och ryttare.

Har även en medryttare som är guld värd, ställer upp i vått och torrt, går alltid att lita på och är helt enkelt världens bästa tjej.

Jag har för tillfället en bra tränare men det kommer att bli en eller två till som alla kompletterar varandra.

Förutom dessa människor är min ena hästs uppfödare och den andra hästens säljare två människor som ligger mig varmt om hjärtat, de finns alltid i bakgrunden som hjälp och stöttning, ngn att bolla problem med.

Stall/hästkompisar, som bara löser alla problem när livet skiter sig.
Vad skulle man göra utan dem?

Så för mig är det absolut viktigt att omge mig med bra människor och känna trygghet i att jag har ett bra team som backar upp mig när det behövs.
 
Sv: Vad har du för "team" kring dig och din häst?

Mitt team består först och främst av mig själv och min mor som vet hur hästarna ska ha det och känner direkt om något inte stämmer. Min mor räknar foderstater och köper in foder av god kvalitet.

Har en jättebra kiropraktor där hästarna kollas flera gånger per år för att minimera risken för sekundära skador och hältor som kan bero på någon låsning de lyckats få.
Även en person som behandlar dem med laser vid behov.

Veterinär använder jag mig av två stycken på hemmaplan, en som kommer och fixar tänder och vaccinering på de flesta hästarna och som är väldigt bra att resonera med om det mesta. Sedan har jag en som jag ringer till om det är mer akut eller konstigt, som är gammal och erfaren och oftast kan komma fort.

Är det något som kräver mer omfattande undersökning/behandling åker jag till Strömsholm.

Har också hästtandläkaren Torbjörn till en av hästarna som har lite specialutseende i munnen.

Hovslagare: Duktig, välutbildad (godkänd) och erfaren som går att resonera och diskutera med.

Stallkompisar som har bra koll och samma hästtänk.

Prova ut sadlar gör jag själv och just nu har jag ingen tränare utan letar ny just för att de jag haft inte passat in i teamet eller att det tyvärr inte gått att få passande tider.
 
Sv: Vad har du för "team" kring dig och din häst?

Tränare: ett gift par som tränar för varann= samma linje. De har elever tom GP. Egna meriter dit med. En tredje tränare i lite trick, problemlösning, inridning etc. Hans tänk går utmärkt att kombinera med dressyrtränarnas, väldigt likt och samma signalsystem.
Alla tre tillgängliga när man stöter på patrull eller vill bollplanka ngt.

Hovslagare: samma som ena dressyrtränaren. Suverän på båda saker! Och ser ju hästarna röra sig under ryttare regelbundet.

Veterinär: duktig kvinna som känner mina dressyrtränare och kan arbeta i team med dem kring hästar. Hon har själv tävlat svårklass många år och jobbat hos Kyra. Hon kan ta med kiropraktor vid behov.
Så hon sammarbetar m ridtränare, Hovis och Kiro. Otroligt gullig som alltid ställer upp!

Min foderlev är värd att nämnas! Kommer även akut m specialfoder. Världsbäst!

Fantastiska vänner också som rycker in om jag är sjuk.
 
Sv: Vad har du för "team" kring dig och din häst?

Jag glömde min egen behandlare som är kiropraktor och sjukgymnast. Viktigaste mannen i mitt liv. :p
 
Sv: Vad har du för "team" kring dig och din häst?

Hovslagaren: Den bästa!

Veterinär: Finns ingen vettig i mitt område, så man får bara ta den som råkar ha tid, om någon alls har tid överhuvudtaget. Många gånger finns det ingen som ens har det.

Tränare: Finns ingen.

Sadelmakare/utprovare: Finns ingen.

Tandläkaren: Finns ingen.

ET: Finns ingen.

Stallhunden: Dom bästa! 2 fyrfotingar som alltid är med mig.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 101
Hästvård Ny på forumet men hängt med och läst ett tag utan medlemskap. Behöver hjälp och råd då min häst går inte upp till målvikten trots att...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 086
Senast: skiesabove
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 977
Senast: hoppeloppe
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 750
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Fejkljus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp