Vad har du för ridbanesladd/harv?

Kickis

Trådstartare
Då jag bygger ridbana för fullt just nu börjar jag fundera på vad jag sedan ska sladda den med. Har en fyrhjuling och kommer nog behöva bygga sladden själv då pengar saknas för att köpa nått mer avancerat.
Så vad sladdar/harvar ni era banor med?
Några tips på hemmabyggen?
Och hur ofta används den?
 
Sv: Vad har du för ridbanesladd/harv?

I förra stallet vi stod fanns inget att sladda med och stallägaren fixade inte heller. Så då fixade vi en egen hemgjord enkel sak av vad vi hittade runt om. Två pallbottnar drogs ihop ovanpå varandra med spännband, spika fast en bräda framtill så det blev slätt mot "draghållet", drog en gammal longerlina och fäste i dragkrok när det fanns på det som vi drog med/ ignom bakdörrarna på min dotters gammla bil och igenom pallarna och sen åkte vi runt runt, ville vi ha mer tyngd så satt en av oss på eller så la vi en torvbal uppepå, funkade skapligt och vi byggde med det vi hittade i gömmorna runt stallet, kostade inget eftersom vi använde tasiga saker :).
 
Sv: Vad har du för ridbanesladd/harv?

Smart idé med pallarna!! Såna kan jag nog fixa fram några gratis! :)
 
Sv: Vad har du för ridbanesladd/harv?

För att sladda ytan kan man också ta ett armeringsnät. Behöver inte modifieras alls.

Min ridbana är så bra att jag inte behövt sladda mer än en gång över huvud taget och det var inför en kurs så det såg extra fint ut. Då var det grannen som körde och jag vet inte vad han använde.

Ridbanan anlades sommaren -11, och jag har travbanegrus som topplager. Helt suveränt. Inga gropar, ingenting.

Sedan är väl inte slitaget enormt eftersom det är jag som använder den, antagligen i snitt fyra ridpass per dag under sommarhalvåret, och så någon enstaka granne som lånar den ibland.

Dock är jag imponerad av resultatet. Inga ojämnheter, välfungerande dränering, ingen ovälkommen växtlighet.

Ridbanan kostade enorma pengar att anlägga men oj vad den fungerar bra!

Sand som fyllnadsmaterial. Väl stampad. Sedan dränering. Sedan väggrus 30 cm tjockt - har jag för mig. Överst 15 cm travbanegrus.
Det är en fast ridbana, precis som jag vill ha den.
 
Sv: Vad har du för ridbanesladd/harv?

Vad är travbanegrus?

TS Du måste ha en rejäl fyrhjuling för att sladda banan på att bra sätt, sladden är tung att dra. Har en hemmasnickrad sladd och en vanlig harv, drar med en stor och stark SUV.
 
Sv: Vad har du för ridbanesladd/harv?

Jag har en utrangerad silduk från ett krossverk. Drar med fyrhjuling, häst eller vad som nu kan finnas till hands. Det gör jag när jag känner för det eller vill att det ska se snyggt ut. Lite för ofta för min smak egentligen så vi ska fixa till banan lite (den gjordes i höstas och det var lite svårt att beräkna vad som behövdes för att få den bra) nu efter vintern.
 
Sv: Vad har du för ridbanesladd/harv?

Vad är travbanegrus?

Travbanegrus är samma grusblandning som man använder på travbanorna... mer detaljerat än så vet jag inte eftersom grävmaskinisten var den som ordnade beställningarna av allt material och jag "bara" betalade alla fakturor jag fick.
 
Sv: Vad har du för ridbanesladd/harv?

Något liknande armeringsnät har jag också använt. Stålram med nät av stålpinnar typ. Antar att det var från ett gammalt stängsel eller liknande. På detta lades lite stora stenar för tyngden och sedan fick ponnyn dra :)

Funkade finfint, men då var det i och för sig fint underlag som inte slets på sådär jättehårt.
 
Sv: Vad har du för ridbanesladd/harv?

Vill du ha något billigt enkelt , så kolla med bönderna. I bygden om inte någon har en gammal slätt/hunsrapinna-harv. Funkar perfekt och vill man bara sladda lägger man den uppochner :)
 

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
744
Senast: Lars L
·
Skola & Jobb Jag är på jakt efter en ny jobbväska, och det känns som en djungel... Väskan jag har nu är en ryggsäck från Fjällräven, vilken snart...
Svar
7
· Visningar
355
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
999
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
829
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp