Vad händer...

Jillybean

Trådstartare
...med en hunds mentalitet efter den vart inblandad i ett slagsmål med dödlig utkomst?

Förra veckan blev min kompis 10-åriga beagle Macy ihjälbiten av grannens rottweiler. Rottisen har enligt ägaren aldrig visat aggressiva tendenser förut. Kan man lita på att det här var en engångshändelse eller kommer hunden troligen att bli mer aggressiv?

Ingen vet exakt hur eller varför det hände. Kompisen bor på en liten grusväg med tre hus; först deras (de hade två, Macy och en blandrastik) sedan P som har en rottie-hane (som kom bra överens med Macy) och sedan C med rottie-tiken och en yngre blandrastik. P gillar alla hundar och brukar ge dem godis vilket givetvis ledde till att alla hundar brukade gå dit då och då även fast min kompis och C verkligen försökte att hålla sina hundar hemma. Kompisen had även sagt åt P vid flera tillfällen att inte mata hennes hundar.

Den här dagen råkade det bli så att kompisens hundar och C's hundar hamnade där samtidigt vilket slutade med en död beagle. Min kompis vill inte anmäla C's hund eftersom hon inte vill skapa osämja mellan grannarna och C dessutom blev väldigt uppskakad av händelsen.

Kompisen är dock lite orolig nu, går den här hunden att lita på i framtiden, vare sig det gäller andra hundar eller människor?
 
Sv: Vad händer...

Om hon har svårt för att hålla hunden hemma så tycker inte jag att hon ska ha en sån hund:crazy:
 
Sv: Vad händer...

Tror inte att rottisen hade för avsikt att döda. De brukar inte hundar ha när de bråkar. Däremot så spelade storleksskillnaden och oturen säkert en stor roll i sammanhanget.

Beaglar är som bekant inte jättestora. Rottisar är däremot både stora och krafiga.

Allstå tror jag inte att rottisen förändras i sin mentalitet på något sätt. Den är samma hund som tidigare. Däremot så har den ju visat att den i ett slagsmål är kapabel till att döda... om den andra hunden är tillräckligt liten... eller skada om den andra hunden är mer jämnstor..

Alltså måste man vara medveten om att denna rottis är kapabel till det. Men ändras gör den inte...
 
Sv: Vad händer...

Det vet vi inte eftersom ingen såg själva händelseförloppet. Vi spekulerar att det blev slagsmål över något ätbart.
 
Sv: Vad händer...

Fast man vet ju redan att en stor hund kan ta ihjäl en mindre, det säjer som sig självt.

Jag skulle vara jätteosäker både som ägare och som granne till den där hunden, för hur kan man vara säker på att den inte smällde för hårt och för oprovocerat när ingen såg händelsen?
Vad kan hunden då tänkas anse vara en provokation i övrigt?
Jag skulle akta både mig själv, barn och andra husdjur för att komma nära helt enkelt för att jag inte litar på hunden.

Huruvida hunden ändras i personlighet vet jag inte, gick det som det gick på grund av något fel som satt där tidigare så lär den ju knappast blivit bättre pga detta.
Och det kan ju vart en olyckshändelse och att hunden inte menade att döda -det vet man ju inte.

Hade det vart min hund som dödat någon annan hund eller så hade jag tagit bort den.
Men hade jag bott granne sådär så hade jag inte haft någon hund löspringande (hade jag inte annars heller) och jag hade smällt upp ett stort staket, inte nödvändigtvis för att hålla min hund inne men för att hålla andra ute.
 
Sv: Vad händer...

Det är ju svårt att säga iomed man inte sett vad som hänt.
Min rottis har upprepad gånger blivit attackerad av en yttepyttehund.
Den lilla hunden har alltså hoppat upp och bitit min i ansiktet flera gånger innan jag fått bort den lilla hunden.
Nu har det itne varit några problem att styra upp min hund, men om han en gång biter ifrån så kan det räcka med ett enda olyckligt placerat bett för att den hunden dör...
 
Sv: Vad händer...

Det bästa vore ju om alla såg till att sina hundar håller sig på sina tomter jämt.
Att de springer lösa så är ju helt enkelt "an accident waiting to happen". Oavsett om det är en annan hund, en bil eller likande.
 
Sv: Vad händer...

Kan man lita på att det här var en engångshändelse eller kommer hunden troligen att bli mer aggressiv?

Jag känner till en sådan händelse som hände för måånga år sen med samma ras (rottis). Eftersom hunden levde i en familj som hade flera hundar testade ägaren av den efter händelsen. Tyvärr visade den sig återigen försöka lösa en konflikt med hjälp av att sikta mot strupen på en annan hund. En hundpsykolog sa att risken finns att hunden lärt sig att lösa konflikter på detta sätt. De gav bort hunden till en annan vettig hundperson som hade hunden som ensamhund och under ständig kontroll. Denna hund hade inte tidigare visat farliga tendenser och var en jättetrevlig familjemedlem mot människor.
 
Sv: Vad händer...

Och det kan ju vart en olyckshändelse och att hunden inte menade att döda -det vet man ju inte.


Nu tänker jag inte lägga ut foton, de är ganska otäcka men Macys strupe var uppsliten från vänster öra till höger, ett stort öppet sår från svansroten upp över ryggen och ett brutet bakben. När P kom ut så hade rottisen Macy runt halsen och slängde henne fram och tillbaka i luften. Så någon olyckshändelse tror jag inte det var.

Hundägaren håller får som lammar just nu och jag varnade henne att det kanske vore en god ide att hålla rottisen borta från dem.
 
Sv: Vad händer...

Rottisen hade två mindre bitsår, ett på skinkan och ena örat. Jag har svårt för att tänka mig att det var Macy som åstadkommit dem; Macy var 10 år, ganska fet och hade reumatism så hon hade svårt för att både hoppa och springa.

Kompisen hade oftast sina hundar lösa när de var hemma, eftersom de har en stor tomt (runt 2 ha) så stannade de oftast hemma förutom när de fick för sig att gå ned till P och se om det vankades godis.
 
Sv: Vad händer...

Det var det jag var rädd för... Och eftersom ingen vet exakt vad konflikten gällde så är det ju jättesvårt att förutsäga när det kan hända igen.
 
Sv: Vad händer...

En kille jag känner hade en rottis som älskar folk, killen hade bra pli på hunden och det var aldrig några problem.
Grannarna hade schnauzrar (tror jag dom heter, såna där små svarta).

Varje gång rottisen var ute i sin hundgård, skällde nån av schnauzrarna på honom från sin tomt. Alltså typ varenda dag.

En dag hände det, rottis kom lös och sprang och bet ihjäl en av schnauzer vovvarna.. grannen blev så arg att han skulle skjuta ihjäl rottisen, så ägaren skänkte bort hunden till en vän långt därifrån.

Jag träffade rottisen flera ggr och det var en snäll och trevlig hund, men jag litar inte på den längre.. jag tycker det är lite läskigt att den stack direkt och bet ihjäl den lilla när den hade chansen, fast den var väl provocerad men ändå :crazy:
 
Sv: Vad händer...

Han tänkte väl: NU ska du få igen. Ville väl inte bli utskälld jämt och ständigt.
 
Sv: Vad händer...

Han tänkte väl: NU ska du få igen. Ville väl inte bli utskälld jämt och ständigt.

Det tror faktiskt inte jag :crazy:

Jillybean skrev:
Nu tänker jag inte lägga ut foton, de är ganska otäcka men Macys strupe var uppsliten från vänster öra till höger, ett stort öppet sår från svansroten upp över ryggen och ett brutet bakben. När P kom ut så hade rottisen Macy runt halsen och slängde henne fram och tillbaka i luften. Så någon olyckshändelse tror jag inte det var.

Varför då ha kvar jycken undrar jag :confused:
Jag gillar Rottweiler, jag har alltid velat haft en, men jag har inte tid till att aktivera en sådan, därför har jag ingen utan håller mig till Njuffar :idea:
Så det är inte det, oavsett vilken ras på en hund som gjort så skulle jag inte tordats ha kvar den, dels med tanke på mig själv, på djur runtikring, egna andra djur och barn.. barn som inte alltid handlar så speciellt övertänkt i närheten av djur.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 198
Senast: mandalaki
·
Hundhälsa Ja, bättre trådnamn kommer jag inte på och det är just hjälp jag är i stort behov utav. Några av er kommer kanske ihåg min tråd tråd...
Svar
4
· Visningar
1 109
Hundträning Min 6-månader gamla valp (unghund?) och jag har lite problem vad gäller möten med människor och hundar. Han går oftast lös, och när...
Svar
3
· Visningar
1 595
Senast: Nila
·
L
Övr. Hund Min hanhund (okastrerad 2,5år) kan umgås med i princip alla andra hundar, han har alltid kommit bra överens med allt mellan tikar till...
Svar
2
· Visningar
1 378
Senast: LinnLaakso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp