Vad händer?

Fiorano

Trådstartare
Ponera att ett par byggt ett hus mycket nyligt. Strax efter att de flyttar in blir det skilsmässa. Räntor och lån är bundna. Hur löses detta vid skilsmässa? Vad säger banken? Om ena parten inte har råd med halva hutkostnaden, särskilt inte om hen flyttar hur går det att lösa? Är det soc som gäller eller kan den part med mer pengar tvingas att betala?

Det löser man genom att antingen sälja huset och lösa lånen och blir det ändå en låneskuld kvar så är den bådas skuld eller så köper den som bor kvar ut den andre personen eller mer troligt tar över lånen och står ensam på dem, men om den som bor kvar inte på egen hand får överta lånen och huset inte går att sälja/tar lång tid att sälja så är båda solidariskt ansvariga för att lånen blir betalda om båda står på lånen.

Det borde ju bli samma som vid alla skilsmässor/separationer? Dvs huset säljs och vinsten betalar av lånet eller en del av lånet och resten av skulden splittas på bägge parter, alt att den ene köper ut den andre och tar över lånen.

Jag var däremot på banken härom veckan och pratade om bolån. Vad gäller nybygge är det helt andra regler än vanliga bolån, då det både krävs mkt högre egen insats än 15%, en färdig byggplan och ritningar med planlösning osv. Man ska även ha en egen buffert för fördyrande kostnader. Men det är kanske inte relevant info för trådens huvudämne.

bodelning
tillgångar - skulder resultatet dela lika.
och naturligtvis ingår då även de extra avgifter banken tar ut för att lösa bundna lån i förtid.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 207
Senast: Human
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
Hemmet Jag är 30+ med råge men har ändå noll erfarenhet av detta med huslån, och mina bankkontakter initierade av mig själv kan jag räkna på...
2
Svar
20
· Visningar
1 761
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur