Vad händer om hästen har fel på strålbenet...

H

hogberg_anna

Jag behöver veta vad som händer om hästen har fel på strålbenet? Snälla jag behöver hjälp, vet ngn något eller kanske till och med har erfarenhet av det själv.... Berätta

Hej!!!

Min häst hade fel på strålbenet. På honom hittade man inga förändringar på röntgen utan det var med sk grepp som man märkte att han hade ont i strålbenet.

Han var då vid första ATG besöket bara en ½ grad halt så då rekommenderades kort tå och PG beslag. Han var efter det näst intill frisk ganska länge, man såg en rörelsestörning i vänster varv när man longerade men han gick igenom böjprov.

Ja, det slutade iaf inget kul med den här hästen, han blev utdömd och slaktad i maj -03.

Anledningen till att han fick detta (rätt så ovanligt bland travhästar) var antagligen att han blivit felskodd i många år och detta gjort att det blivit nånting fel i försörjningen till strålbenet.

Ett citat från "Hovvård och hovbeslag"

Strålbenshälta
"Detta är en sammanfattande benämning på de sjukliga förändringar som drabbar strålbensbursa, strålben och djupa böjsenan vid strålbenet. Sjukdomen uppträder uteslutande i framhovarna. Detta kan kanske förklaras av att största delen av kroppsvikten vilar på frambenen.

Dessutom sker överrullning på tån mera uttalat fram jämförelse med bak. Trycket mellan djupa böjsenan och strålbenet ökar med lång tå, ökad vikt, hastiga gångarter mm. Såväl sena som bursa och ben skadas därvid. Skoning är ytterligare en faktor som "stressar" strålbenet och dess ligament.

Strålen lyftes upp från marken och området runt strålbenet får inget stöd från strålen och elastiska putan vid genomtrampet. Oskodda hästar har därför sällan strålbenshälta. Korta, raka kotor anses däremot disponera för denna typ av hälta.

Strålbenshälta börjar ofta med inflammation i strålbensbursan och därefter följer degenerativa förändringar av strålbenets yta mot djupa böjsenan. Ledytorna mot hovleden är inte inbegripa i detta stadium. Hovleden drabbas dock så småningom av kronisk inflammation som en följd av strålbenets förändringar in mot hovleden.

Symptom
De första symptomerna är förkortat steg och hälta efter ansträngning. Belastningen förskjuts från det smärtande strålbenet i bakre delen av hoven mot tån. Hästen sätter därför i tån först (stickande steg) och står gärna och vilar ett ben i taget i framfört läge.

Sjukdomen är oftast dubbelsidig på frambenen. Belastningsförhållandena leder till höjda trakter och trång hov med förminskning av strålen och elastiska putan. Härigenom kommer man in i en ond cirkel med försämrad genomblödning och stötdämpning.

Prognosen är i stort sett hopplös. I början av sjukdomen upphör hältan efter vila men återkommer och märks tydligaste dagen efter hårt arbete. Sjukdomsförloppet är långsamt och uttalat kroniskt. Det är möjligt att en urkalkning av strålbenet kan ske av andra orsaker, tex utfodringsbetingat, och man kan ibland på röntgenbilder se att förändringar i strålbenet på yngre hästar gå tillbaka. Vid långt framskridet fall kan en uppdrivning av djupa böjsenan kännas i ballgropen.

Behandling
Rätt skoning vid strålbenshälta kan innebära att hästen kan användas betydligt längre. Hovformen bör vara högre trakter och brantare tåvinkel än normalt. Tårikaktad ringsko med eventuellt höjda trakter och förlängda traktarmar är ett lämpligt beslag.

Utomlands har man använt en "äggformad" ringsko, enligt uppgift med viss framgång. Man måste undvika belastning av strålen, speciellt av det parti som svarar mot strålbenet."

Kan vara något gamla uppgifter men det är våran skolbok iaf...

Mvh Johanna

Jag löäste en artikel om just strålbens hälta,i hästmagasinet, förr så var d bara slakt för hästen,men idag har de en behandligsmetod som har mycket possitiva resultat men lång vila, de sätter special bandage å special skor å sedan är d lång box vila lång uppbyggnad av hästen,men de är stor framgång att hästen blir frisk.

Precis som det nämdes ovan så är strålbenshälta ovanligt på hästar som går barfota och det förekommer inte alls på hästar som lever under naturliga levnadsförhållanden (typ som vilda hästar, frihet att röra sig dygnet runt osv).

Strålbenshälta uppstår främst hos hästar med långa, understuckna trakter samt då hoven landar med tån först. Uppkomsten av strålbenshälta är alltså starkt rellaterat tillen viss hovform, en icke naturlig hovform. Man kan därför utan några som hellst mystiska metoder läka ut strålbenshältan genom att ge hoven tillbaks dess naturliga form. Alltså helt enkelt genom att verka rätt.

Vill du läsa mer om detta kan du kolla här
http://www.barefoothorse.com/

Lycka till

Mitt halvblodssto drabbades av strålbenshälta, och veterinären dömde ut henne ganska omgående efter att han konstaterat vad som var fel. Det var 1998 vi fick slakta henne, men förhoppningsvis kan man mer nu.

Hej!
Tack så mycket för alla svar.
Hästen jag berättade om är i holland just nu och där tror dom att han har fel på strålbenen. Han reagerade på volt och dom hittade något på båda fram på röngen. Jag har läst och läst om detta och har har inte nån gång visat några av symtomen. Så jag antar att det inte har gått så långt ännu.
Hittade även en sida på internet som verkar kunna "behandla" strålbenet genom bland annat laser.

http://www.optilas.se/behhorse.htm

Jag vet inte vad jag ska göra med min älskling men en sak är säker nu ska han hem till mamma.

Gå gärna in på länken och berätta vad ni tror.

Undrar även om hästen har ont av detta... hur ont har den i sånna fall eftersom det inte visas så på böjprov.

Vill ju hjälpa honom och ge min älskling ett så bra liv som möjligt, han är bara 6 år.

Tack
Anna

Min häst har strålbenshälta i form av strålbensurkalkning. Med eggbar-shoe och sulor har hon funkat hur bra som helst de senast 4 åren! Jag hoppas och tror att hon funkar många år till. :)

Jag tror att laserbehandling kan vara jättebra. Det kan nog hjälpa kroppen att läka de skador som finns.

Men varför inte även titta på orsaken till att problemen uppstod? Annars är ju risken stor att problemen kommer tillbaks om några år. Är din häst bara sex år så har hans hovar just slutat växa och de borde hänga med honom i ett tjugotal år framöver.

Helt fel!

Forskning på skelettdelar som man hittat vid arkeologiska utgrävningar visar att strålbenshälta var LIKA VANLIGT på hästar för många tusentals år sedan som det är nu!

Det handlar alltså om HELT vilda hästar som förmodligen aldrig ens sett människor. Strålbenshälta behöver alltså INTE på något sätt vara framavlat, ditridet och FRAMFÖRALLT inte pg a att hästen gått skodd.

EXAKT likadana förändringar på strålbenen hittade man på dessa uråldriga skelettdelar - som vi har på moderna sporthästar.

Så att oskodda hästar inte får strålbens-problem är någons önsketänkande - önsketänkande i egenintresse får man förmoda.

/Dobben

Min har det och fick diagnosen 1997. Skoddes på med PG och har gått på det sen dess. Funkar till 90% (mot vad han gjorde innan). Det enda vi inte gör längre är att tävla och träna hoppning på hög nivå. Annars rids han rätt normalt.

En del hästar klarar sig på sjukbeslag, andra gör det inte. Sen beror det på vilken sorts strålbenshälta det rör sig om också hur framtida prognosen är.

Tasja

Norrlands Guld = Luleå HF!!

Sv: Vad händer om hästen har fel på strålbenet...

Min har också strålbenshälta och är skodd med eggbar skor. Varför har din sulor också? Tyvärr verkar inte eggbar skorna fungera till 100% på min häst. Är det någon som har något annat förslag på lämplig skoning?

Sv: Helt fel!

Men du måste förstå att det ingår i konceptet att barfota hästar inte får såna här problem.
Att sen för kraftigt sänkta trakter för att till varje pris uppnå vad man tror är ett markparallellt hovben är EN stor fara när det gäller strålbenshälta är det bäst vi talar tyst om.
PL

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 864
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 109
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
935
Senast: Sirap
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka