Vad händer med tillgångar i avvecklad förening?

Pancakes

Trådstartare
Jag satt och funderade häromdan. Om en förening avvecklas, vad händer då med dess tillgångar? Kan den läggas vilande då med typ pengarna samlade på banken? Om den inte läggs vilande, vad händer då?

Jag tänker att även om föreningen ligger minus så borde ju försäljning av hästar, inventarier, mark, byggnader och liknande ändå ge ett plusresultat?

Det är en ren hypotetisk fråga, jag har inte för avsikt att lägga ner någon förening, men sömnproblem kan ge många frågor :p

Sv: Vad händer med tillgångar i avvecklad förening?

När föreningen avvecklas/upplöses (likvidation) kan den heller inte äga något (pengar, inventarier etc).

Allt ska alltså säljas av och blir det något över när skulderna betalats fördelas detta mellan medlemmarna.

När en förening läggs ner så måste ett beslut tas om eventuella tillgångar i samband med beslutet om nedläggning. Det vanligaste är nog att pengarna förs över till en annan förening eller att man skänker bort dem till ngt välgörande ändamål. När man avslutar en förening så avslutar man också föreningens konton mm och det finns inte längre ngn som kan teckna föreningens firma ( ta ut pengar och betala räkningar mm i föreningens namn) så därför kan man inte låta pengarna stå på ett konto i föreningens namn. Ska pengarna finnas kvar stående på ett konto så måste man bilda en ny förening eller en stiftelse som har som enda uppgift att förvalta pengarna.

Vanligen finns i stadgarna bestämt hur man går till väga vid nedläggning av en ideell förening. Vad som ska hända med föreningens tillgångar etc.

Annars blir det (det extra) årsmötet (vilket vanligen tar det avgörande beslutet om nedläggning) som beslutar om vad som ska ske med olika tillgångar.

LIA

Liknande trådar

V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 389
Senast: ebba85
·
E
Hästvård Detta blev väldigt långt så jag har delat upp det i 3 delar för den som inte orkar läsa allt - historia, symptom och de egentliga... 2
Svar
21
· Visningar
3 903
Senast: ellan84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka