vad händer i hoven vid fång?

MalinSophia

Trådstartare
inflamation uppstår... hornväggen lossnar... hovbenet roterar?

om hornväggen lossnar borde man verkligen slå på sjukbeslag, blir det inte en belastning som trycker hornet uppåt, eller hur görs fångskoning?

hört av många att man ska kapa tån men borde man inte också sänka trakterna?

finns det någon som kan förklara för mig vad som görs för att få hovarna att må bra igen?

Sv: vad händer i hoven vid fång?

Var inne idag med en kompis fånghäst och fick beslag på den.
Den blev kapad i tårna och något sänkt i trakterna + att den fick sulor båda fram.
Detta är dock första gången jag varit med om fånghäst, och tack och lov då bara som moraliskt stöd och förare av ekipaget.
Man blir något nervig för sina egna små kusar när man ser hur jävligt denna hästen har det.

Sv: vad händer i hoven vid fång?

Problemet är att när hovbenet väl har roterat, när lamellranden har separerat, så ÄR hoven "sjuk", ända tills den breddade lamellranden är bortvuxen, ca ett år senare. Det går inte att få det att "läka ihop", utan man kan betrakta hästen som konvalescent under den tiden. Den bör inte tränas fullt ut förrän hoven är normal igen.

Du har helt rätt i övrigt, man ska verka ner trakterna så att det dubbelslående steget försvinner och samtidigt korta av tån - helst så mycket att avståndet från hovbensspetsen är detsamma som det hade varit om hoven varit opåverkad.

Huruvida man ska sko eller inte tvistar de lärde om.
Min handledare under hovslagarpraktiken - dåvarande klinikhovslagaren på Ultuna - ansåg att man inte skulle sko dem alls.

(länk till min egen princip-beskrivning av hovbensrotation och hur man ska verka dem)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
1 982
Senast: Bialitt
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 783
Senast: skjootan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka