Vad håller han på med?

fjutten

Trådstartare
Har som kanske någon vet en foderhund, en pinscherhane på 2,5 år. Han har varit här i en månad ungefär. Nu för en stund sen skulle han få ett märgben för första ggn här hos oss, han är van att få märgben oftare, men vi har väntat på älg.. Ja hursomhelst..

Först tog han benet, men sen la han det bara åt sidan och låg och vilade. Sen tänkte jag att jag skulle uppmuntra honom att äta det jag tog upp benet(kanske dumt), la ner det, pekade på benet och sa varsågod. Då visade han tänderna, inget morrande. Då tog jag lugnt tag om nosen och "vaggade" den från sida till sida. Sa sedan varsågod igen. Han blev väldigt fjäskig mot mig och slickar bara försiktigt på benet. Han reste även bakre raggen en gång när han skulle gå mot det. Går omvägar runt det och verkar osäker på det. Jag har varit uppmuntrande och lugn eller vad man ska säga, men han håller sig bara nära mig och vill inte se åt benet. Kan tillägga att han är otroligt trygg och litar på mig när det gäller allt annat, är fö en hund med bra självförtroende..

Är det någon som varit med om ett liknande beteende? Eller är det jag som har en knäpp hund :confused:
Eller tycker han inte om det fina älgbenet? Otacksamma hund :D

Aja, nu fick jag honom att börja tugga på det... Men ändå. Knasig hund. Här försöker man vara snäll... Nästa gång ska jag bara lägga fram det och strunta i vad han gör med det, men jag vill inte ha köttslamsor var som helst i lägenheten när det börjar tina ordentligt.:smirk:
:idea: Kanske var för kallt? Men ändå konstig reaktion..

Senast ändrad:
Sv: Vad håller han på med?

Det finns många hundar som väntar en stund innan de börjar tugga på benet. De tar benet och lägger sig sedan demonstrativt med det och väntar. Varför hunden gör så kan bero på en mängd saker. Om benet var fryst var det inte direkt konstigt om han väntade. Många hundar vill inte äta frysta ben.

Att han sedan går omvägar runt, benet och inte vill titta åt det beror på din tillrättavisning. Du satte mycket stort socialt tryck på honom när du vaggade nosen. En tillrättavisning som kan vara mycket hård för vissa hundar. Det du i princip sa till honom var att det var ditt ben och inte hans.

Om man ska ge hunden ben är det bäst att bara ge det och sedan strunta i det tills man verkligen vill ha tillbaka det, oavsett om hunden tuggar eller inte. Annars kan man skapa problem som inte fanns innan.

Tack för svaret!

Jo, jag vet att det var dumt, vi missuppfattade nog varandra lite. Men så blir det ju ibland.. Jag försöker att "prata" så att han förstår men man är ju bara människa.
Jag menade ju att han inte skulle visa tänderna mot mig och han trodde ju säkert att det var benet jag inte ville att han skulle ha, precis som du påpekar. Men ingen skada skedd, nu är han precis som vanligt. Men då vet jag ju till nästa gång, jag vill verkligen inte skapa några problem.
Han är i vanliga fall så himla "tuff"(mkt bra självförtroende och trygg i sig själv och med mig) och jag har vaggat nosen förut, men då har det funkat bra, han förstår vad jag menar och slutar.

Han är inte knäpp, han är pincher... ;)
Vår gör likadant, han måste kolla att han har "ryggen fri" och kan ägna sin fulla uppmärksamhet åt sin nyvunna skatt.
Försökte i början tillrättavisa osv, men han vaktade bara ännu värre. För oss har lösningen varit att totalignorera honom när han håller på med benet. Vi gör det vi skall göra (gå förbi, plocka med grejer osv) trots att han kanske ligger just där och gnager och mullrar, men tittar inte åt honom och pratar inte med honom. Nu vet han att vi inte vill ha hans snuskiga ben. Och det är BARA med märgben han reagerar på detta sätt, inte tuggben, grisöron, leksaker etc.... När märgen är slut är vi mer än välkomna att ta benet och släng det.

:D hihi ja de är ju rätt speciella pinschrarna :angel:

men det var nog inte lika mkt att jag tog upp benet som min tillrättavisning för att han visade tänderna som gjorde att han blev som han blev.. men nu är han som vanligt igen..

Men när han hade tuggat på benet en stund så kom han in i vardagsrummet och kräktes på mattan *suck* lite länge sen han fick märgben kanske.. eller så var det väl i protest mot mitt beteende ;) Så nu ligger benet utom räckhåll.. får bli mer imorn eller om några dagar istället:)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
5 777
Senast: mysboll
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 269
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama