vad håller dom på med?

Cilla

Trådstartare
våran lilla flock består av 5-åriga monty, 9-åriga spöket och 13-åriga karisma. 2 pojkar och en flicka alltså.

i morse, när stallkompanjonen kom till stallet, låg alla tre ner i hagen. och inte bara låg och vilade, utan låg rätt ut och knallsov!!!
första hästen att sprätta upp var karisma (kan ju komma mat:rofl: ), men dom andra två låg kvar. Tjejjen fick gå in nästan dra upp monty, som inte alls villa göra nått mer än att sova.

är det här verkligen normalt?
brukar inte en häst stå på vakt när dom andra sover?
har våra hästar helt missat poängen med att ingå i en flock, eller är dom så smarta att dom vet att det inte finns några svenska tigrar?:idea:http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9f/Ensvensktigerskylt2_djuramossa.jpg/250px-

Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad håller dom på med?

Våra två hästar ligger ofta och sover. Ardenner brukar resa på sej när man kommer men min fjording kan man få dra upp i bland...Dom ligger båda två ingen som vaktar.

Man kan ju tycka att min islandsuppfödda valack åtminstone borde ha tillräcklig med instinkter kvar för att upprätthålla traditionen att en alltid vaktar...

Men här har de då legat utslagna allihop vid ett flertal tillfällen. :crazy:
Vem vet, vakten kanske la sig å sov i smyg när de andra somnat? :idea::angel:

Våra fyra sover ofta samtidigt.
Men då är det grannens hästar, på andra sidan gärdsgården, som håller vakt.

Immer

men det är ju lite lustigt tycker jag. i det vilda skulle en hel flock aldrig lägga sig ner samtidigt!!!

evolution tro?
det finns ju ingen anledning för våra svenska hästar att vara på sin vakt mot rovdjur, men det är ju trots allt en instinkt och dom brukar väl sitta i ganska hårt?
om en såpass stark instinkt, som ju faktiskt kan handla om liv och död, försvinner, så kan man ju börja fundera över hur våra hästar är om 200 år....

Känner sig flocken trygg är det inte ovanligt att alla snarkar samtidigt

Känner sig flocken trygg är det inte ovanligt att alla snarkar samtidigt

helt sant.
men det ser ju så kul ut när man kommer till hagen och ser en enda häst!!! huxflux dyker det upp ett huvud i gräset, men det försvinner ganska fort igen, "skulle bara kolla vad det var som lät". :D
inte dåligt att 3 hästar som väger mellan 500-700 kilo var blir borta i det höga gräset!!
hjärtat i halsgropen varje gång det händer.....:eek:

det finns ju ingen anledning för våra svenska hästar att vara på sin vakt mot rovdjur,
...men däremot behöver de vara på sin vakt mot bilar, plastpåsar, brevlådor, mystiska stenar och annat skräckinjagande :angel: :D

Trodde mina shettisar låg döda i hagen i måndags! :eek:
Kom på morgonen och ropade, men dem bara låg där. Rörde sig inte ens, ropade en gång till då sträckte min lilla på sig, men inget mer. Ropade en tredje gång då la Ante sig upp för att kolla, men la sig sen ner. Ingen som brydde sig om mig, så det var bara att gå igen! :rofl:

Trodde mina shettisar låg döda i hagen i måndags! :eek:
Kom på morgonen och ropade, men dem bara låg där. Rörde sig inte ens, ropade en gång till då sträckte min lilla på sig, men inget mer. Ropade en tredje gång då la Ante sig upp för att kolla, men la sig sen ner. Ingen som brydde sig om mig, så det var bara att gå igen! :rofl:

men vad har det tagit åt dom då?
det är inte bara en gång ja nästan fått tjata hål i huvudet på hästen för att få med henne in..... normalt? tydligen! :D

Nädu, bra fråga!
Inte bara denna gången, men denna gången var det extremt. Annars brukar nån av dem lyssna och så kommer den andra lunkade efter .
Trötta på vädret kanske....:rofl:
Inte en aning, men mina stora går inte gömma sig för, dem hör på långt håll att man är på väg!

Nu går min ponny med tre andra hästar, det brukar stå en och vakta men ibland sover dom allihopa, antagligen (som flera redan skrivit) för att dom känner sig trygga.

I ponnyns förra stall gick hon i en jättestor flock brevid en trafikerad väg och då stog alltid minst två hästar och vaktade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka