Vad hade ni gjort?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Myzan87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 041

Myzan87

Trådstartare
Har fått ett erbjudande om att betäcka mitt 6åriga korsningssto med en godkänd russhingst. Men jag vet inte riktigt om jag ska göra det eller ej. Vill ju ha ett föl efter henne men frågan är ju om det är rätt att ta just ett russ och om det inte blir förlitet för mej att rida på sedan...Har inte hjärta att sälja hennes föl eller jo kanske, om det blir en hingst :angel:

Stoet i fråga är 50% russ och andra halvan är Nf/arab. Hon är bra mkt större än sin mamma (som är renrasigt russ) så hon är strax över 140cm.

Stammen:
http://www.allbreedpedigree.com/pepsi29

Vet inte vad russhingsten heter men jag känner mej verkligen kluven ang. betäckning eller ej. Vad hade ni gjort i mitt fall? Och hur mycket förändras ett sto med föl?

Sv: Vad hade ni gjort?

Ett sto kan bli väldigt trevligt under dräktighet och med föl. Men det kan också bli precis tvärt om. Vissa ändrar sig för livet andra bara medans hormonerna spökar runt.

Du har nog alldelse rätt i dina farhåger om storleken på fölet. Så om du ska ha det kvar själv är nog inte russhingsten det bästa valet. Om du själv inte är liten, förstås.

mjo, precis. Vill inte att ponnyn min ändras förmycket då hon är hur go som helst :love: Men fölet blir antagligen förlitet för mej även om jag är knappt 160 lång

Om jag hade betäckt det stoet så hade jag valt en godkänd ridponnyhingst. Det finns ju en del att välja mellan som ser mycket trevliga ut. Kolla på ASRP. Hur avkomman skulle registreras, med vilken färg på pappret och vilken kod, har jag ingen aning om, men jag är övertygad om att det hade blivit bättre än om du väljer russhingsten.
Du har ingen bild på diin ponny?
Ulrika

säger som föregående, RP hingst. finns en del riktigt trevliga faktiskt. Då blir det ju en "godkänd ras" fast det är en korsning så att säga. Även om russ fö är trevliga, så skulle jag inte valt den hingsten. Det blir lite för mkt ponny.

Givetvis har jag bild på min ponny ;)
Bild340.jpg

Fler foton

Hm...näe, har bestämt mej nu för att det inte blir russhingsten. Blir mkt troligen förliten för mej och min mamma och har som sagt inte hjärta att sälja fölet.

Hittar bara några hingstar på asrp's hemsida som jag tyckte såg fina ut. De andra tyckte jag såg för smäckra och 'tunna' ut. Tror nästan att det skulle vara bättre med en lite större, grövre nfhingst eller är jag helt fel ute? Syftet är ju inte att få en ny super sport ponny som jag inte kan rida på

Jag tror inte att din blivande ponny blir svår att rida om du väljer en ridponnyhingst, snarare tvärtom. Ridponnyerna är avlade för ridning.
Hade jag haft ditt sto och övervägt att betäcka hade jag utan tvekan valt t.ex fullblod som Fabian xx, eller en ridponny med ett trevligt temperament. Annars hade jag nog valt att betäcka med fullblodsarab. Inte hade jag valt mer grovt t.ex New Forest.
Men om du absolut vill ha New Forest hade jag definitivt valt snälla trevliga Lunnalyckans Tacado RNF!

Jag röstar fortfarande på att du väljer att avla vidare på det spåret som känns som det är börjat på, en ridponny. Hon har fullblodsinslaget, även om hon på bilderna ser ganska grov ut. Det gör att iallafall jag överväger om du ska lägga något riktigt ädelt på henne. Green River xx RP127 verkar tex fantastiskt trevlig, men står på naturlig betäckning, och jag vet inte vart du bor. Vill du hålla det grövre och lite längre från den ideala ridponnyn så finns det ju en del grövre ridponnyar.
Jameson ligger högt i blod och har om jag inte missminner mig gotlaldsruss längre bak o stammen, och arab som du har i din. Sedan har han engelskt fullblod också och vad jag vet iinte NF, men jag tycker ändå inte att han ser hyperädel ut på bilderna.
Kolla på ridponnyhingstarna en gång till vet jag ;)
Ulrika

Jameson var en av de rphingstar som föll mej in i smaken. Även Power Boy såg ut att vara lite kraftigare.

Någon jag inte skulle överväga är Verona's Bo-Gi. Aningen för smäcker för min smak men han har en fin färg.

Haha, tror inte att uppfödaren hade tänkt sej att det skulle bli ett avelsto för ridponnyaveln när hon betäckte. Anledningen var att få bort stoets hosta och så fanns det en lämplig nf/arabhingst 1km bort :D

Saken är det också att jag inte vill ha för pigg ponny heller. Visserligen syns inte araben som redan finns i ponnyn men ibland plockar hon fram den och visar verkligen upp sej (näsborrarna, svansen m.m. liknar araben då). Men annars gissar många på att det är en nf.

Men hur pass smäcker blir en ponny av stoet på bilden korsat med en av de smäckrare ridponnyhingstarna? Hur är deras temprament?

Vill ju inte att den ska bli för het, smäcker eller få konstiga propotioner dessutom ska den ju kunna bära upp en vuxen ryttare på 165lång, 56kg utan problem. Helst ska det inte se konstigt ut heller :angel: Så med andra ord är det egentligen inte tänkt att den ska bli en tävlingsponny utan mer en hobbyponny som man kan träna dressyr och hopp.

Har kikat på Lunnalyckans Tacado och han var väldigt fin. Ungefär lika grov som min.

Men varför vill du ha in fullblod? Högre mkh, smäckrare, hetare alt piggare? Söker som sagt inte en ny tävlingsponny med supersteg utan en hobbyhäst med bra gångarter

Kolla på Leuns Velds Elegant på Askö´s sida. Riktig snygg ridponny!

Njaaa...är väl lite rädd att den skulle bli för pigg och studsig för min smak (åtminstonne är det den erfarenheten av araber jag har...)

Kan hålla med om att han är snygg men kanske lite för smäcker...? Men han såg ut att lämna lite grövre ponnyer

Då ska du absolut välja EG Pauli RP 147 han är världens snällaste ursnygg att se på lite grövre och han har en ridbarhet som är bland det bästa.
Jag har en bekant som betäckte sitt russ sto med honom och fick ett supertrevligt föl som nu är 1 år.
Han skulle nog passa!

med tanke på att din ponny redan är såpass grov skulle jag nog hellre välja en lite större smäckrare ponny alt liten häst. Alla RP hingstar ser ju inte ut som miniaraber utan de finns ju de som är lite grövre i typen om du inte vill ha en som är för ädel. Men att ta en ännu kraftigare tror jag inte skulle bli så jättebra om du vill träna hopp/dress och få bra ridbarhet.

Liknande trådar

Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 665
Senast: Myelin
·
T
Western Kanske en konstig rubrik, men vet inte riktigt vad jag ska skriva.... Jag söker en liten (max 150cm) smäcker quarterhingst som idag...
Svar
13
· Visningar
2 346
Senast: QALM
·
M
Avel Ja de här var en intressant djungel, är nying här på bukefalos men har lite funderingar som jag tror att det finns kompetenta människor...
Svar
4
· Visningar
1 435
Senast: Mawerica78
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka