Vad hade du gjort?

A

aprillan

Jag går och småirriterar mej på en tjej i mitt stall som verkligen inte sköter sin häst. Hon bara går i hagen. En medryttare rider henne 1 gång i veckan. Men det som stör mej är att: hon har en sko och har inte blivit verkad sedan i vintras enligt dom andra i stallet. Hovarna är långa och hon har varit halt till och från. Jag vill inte lägga mej i detta men jag tycker så synd om hästen. Jag misstänker att det blir bråk om hon blir tillsagd av mej och det vill jag inte. Hur skulle ni ha gjort?:confused:

Sv: Vad hade du gjort?

Att hästen inte blir riden tycker jag inte är något farligt. Som någon så klokt skrev här en gång så är hästarna inte skapta bara för att vi ska sitta och skumpa på dem. Har de bra hagar och kompisar så har de nog ett bra liv ändå. Värre är det med hovarna. Har ni ingen stallägare som kan påpeka detta för ägaren? Det slår säkert lite bättre.

Ingen rolig situation, varken för hästen eller för dig att bli inblandad i. Men bra och starkt av dig att har bestämt dig för att göra något för att hjälpa hästen. :bump:

Om det inte fungerar att du pratar med henne, låt någon annan göra det istället? kanske stallägaren, som faktiskt har ansvar för att hästarna i stallet har det bra.
Sen undrar jag hur gammal tjejen är, om hon inte är myndig, så blanda in hennes föräldrar.

Hoppas att det ordnar sig för hästen.
Lycka till och stå på dig! *skickar många pepkramar*

Jag tycker att det låter ganska allvarligt om hästen inte blivit skodd på så länge. Jag hade sett till att någon pratar med ägaren eller att du ringer djurskyddsmyndigheten för råd? Vilken än orsaken är ska inte hästars välmående fara illa!

Jag tror det är mer än ett djur som fått sitta emellan de sista månaderna då många familjer drabbats av arbetslöshet. Men det hindrar inte att ni kan påpeka för tjejen, eller ännu hellre hennes föräldrar om hon är ung, att det börjar bli akut med hovarna nu. Ge henne ett telefonnummer till den hovslagare ni anlitar, försök vara hjälpsamma hellre än dömmande.

Om hästen inte har blivit verkad på ett halvår så lär ju hovarna vara toklånga!Speciellt på en häst som itne rids så mkt och inte nöter dem så mkt..
Säker på att det inte bara är "skitsnack"/rykten?
Fast vintras kanske betyder olika för vissa.

Hur eller hur så måste det väl finnas någon som är ansvarig på anläggningen?
En häst ska ju skötas, skos, verkas osv och jag tycker nog det går före oron för bråk.
Är du konflikträdd så be någon annan som kan stå på sig att säga till tjejen.

Om hästen far illa så hade jag högaktningsfullt totalignorerat om hästens ägare tar illa upp av att detta påpekas. Givetvis behöver man inte klampa på med storstövlarna, det finns ju snygga sätt att påpeka att det finns brister. Att den inte motioneras må vara, men oavsett det skall ju hästen ha den hovvård den behöver.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: Miingla
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 741
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar