Vad göra?

G

guess_jeans

Vad gör man med en häst (ponny) som inte kan skritta normalt i nerförsbackar utan hela tiden går i något slags mellanting mellan skritt och trav :confused:

Börjar bli lite jobbigt nu efter ett halvår ;)

Sv: Vad göra?

Hum, ja min medryttarhäst gör ofta likadant, vill gärna småknalla nedför. Men det enda du kan göra är väl att samla upp honom innan backen, ta halvhalter och se till att " du har honom med dig". Ta halvhalter även när du är i backen, är det en mindre brant backe kan du göra halt och sedan fortsätta igen - halt.

Lycka till!

Gör en "grej" av att gå i nedförsbacke.
En häst som gärna ökade i nedförsbacke lärde jag att gå "med myrsteg". Sakta, sakta med korta, korta steg. Jag gjorde detta ett tag, så det blev en vana för hästen. När jag sedan släppte kravet på samling och korta steg så gick hästen helt vanligt nedför backen.

Obs att det naturligtvis ska finnas en avvägning, inga kilometerbackar med sån samling.

Hmmm... egentligen är mina "myrsteg" en fortsättning på *Rosenblads* halvhalter :crazy: .

Min erfarenhet är att hästen tycker det är kul.

Senast ändrad av en moderator:

guess_jeans skrev:
Vad gör man med en häst (ponny) som inte kan skritta normalt i nerförsbackar utan hela tiden går i något slags mellanting mellan skritt och trav :confused:

Börjar bli lite jobbigt nu efter ett halvår ;)

Det låter som om din häst inte orkar bära både sig själv och dig i en nedförsbacke, alltså han orkar inte hålla emot när han ska gå nedför. Det handlar om rygg och skinkmuskler helt enkelt. Du kan samla ihop honom hur mycket du vill men det kommer bara orsaka skada på honom eftersom han behöver muskler för att orka. Så, mycket markträning för att stärka hans ryggmuskler tror jag han behöver.

Jodå, muskler har han så det räcker och blir över ;)

Tack ni andra för svaren ska testa det imorgon! :)

Plocka ihop honom, låt honom med jämna mellanrum göra halt i nedförslutet så han står still ordentligt. det brukar hjälpa ganska snart!!!

jag brukar klättra med mina hästar för hand så att de lär sig att samla upp och bära sig själva upp och ner för backar, kan intew hästen själv gå sakta ner för en backe så kan den inte heller med en ryttare, sen är det riktigt bra träning för en själv att knata i backarna ;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 957
Senast: Mirtai
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 466
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama