Vad göra när man inte kan rida??

Sparvoga

Trådstartare
Min häst har fått knölar på ryggen vilket gör att jag ej kan ha sadel på honom. Vad kan man göra istället?? Har tömkört å longerat men nu är det ju kolsvart ute när man kommer hem och vi har inget lyse på planen... har även löshoppat lite. Säg bara inte att jag ska rida barbacka:eek: går förresten inte heller, då kommer jag att sitta å gnussa på dom. Dom kunde väl ha varit lite längre bak, suck

Sv: Vad göra när man inte kan rida??

Det var inte ett lätt problem du har. Det enda jag kan komma på är att longera och löshoppa när det är ljust. Har du ingen pannlampa? Ni måste väl ha någon lampa vid stallet?? Annars får du väl passa på och rida på helgen när det är ljust.

Vad är det för knölar han har på ryggen? Går det inte att lägga ett fårskinn mellan då?

Har haft dit veterinären, kan bero på att höet innehåller så högt med protein..så nu är jag på jakt efter annat hö för att testa. Det enda kraftfoder han får är lite skrammel på botten.
Eller också kan vara inflammation i hårsäck. Fick ett schampo jag ska tvätta med 2ggr/vecka.

Eftersom det är små sår så vill jag inte lägga nåt emot...

aha du mena protein knölar eller liknande,en elev till mig hade det på hästen. men hon bytte foder så löste det sig.

Då måste det vara såna fast det har blivit flera på samma ställa. Det är inte en stor sårskorpa utan flera jätte små... har jag märkt eftersom jag inte kan låta bli att knåpa bort dom:crazy:

Ska nog prova ett foderbyte...

Hmm, nej det var verkligen inget lätt dilemma..

Jag har haft liknande problem; i våras lyckades pållen få sår precis vid armgågen och sadelgjordstaden, och för ca 2 månader sen fick han en gigantiskt bula rakt under magen, precis vid sadelgjordstaden (troligen fått en spark av en annan häst i hagen, vilket i sin tur ledde till blodutgjutelse).. I båda fallen kunde jag inte ha sadel på honom i 4 resp. 2 veckor.. Det var inte så mycket mer och göra än att rida barbacka.. :crazy:
Men det va ju dumt att din häst hade knölar "där uppe".. :( Då är det ju verkligen inte lätt..
Men jag kan nog bara råda dig till tömkörning och longering.. Om du har transport och "relativt nära" till ridhus kan du väl alltid lasta och köra i väg, så kan du ju tömköra och longera i upplyst ridhus..

Lycka till! ;)

Ta promenader med hästen, ett trevligt sätt att umgås och motionera hästen.
Och väldigt nyttigt för ryttare....hästar tar ofta lååånga steg och då får man bra kondis på nolltid.

Tömkör i skogen och där du brukar rida. man får skitbra kondis iaf..

Med en fårskinnsvojlock fungerar det bra ändå - OM hästen inte reagerar om man drar med handen över knutorna. Min häst brukar få sk foderknölar på ryggen efter betet ibland och då har fårskinnsvojlocken fungerar utmärkt - den ligger inte emot på samma sätt som en vanlig vojlock. Men förutsättningen är ju naturligtvis att inte hästen ska vara öm över knölarna.

Jag tog en gammal filtvojlock. Den är ca 1 ½ cm tjock. Klippte ur där knölarna var. Fungerade kanon. Vad har du för tvättmedel till vojlockarna ?. Använd INTE pulvertvättmedel. Det blir små kristaller kvar av tvättmedlet. När dessa gnos in i huden så blir det inte bra. Det var så jag fick knölarna på min häst.

Det gånger det inte har fungerat att rida men hästen ändå har behövt jobba har jag bla roat mig med en del av dessa övningar http://www.horse-vision.se/
Inte helt lätt eftersom jag bara läst vad det står under "Natural Trick Training" samt "alla trick", men lite hjärngympa har det blivit (för både mig och hästen, att komma på HUR de ska läras in är inte lätt...)
Att träna lite cavaletti etc för hand (och i skritt om det är mörkt ) är ju också lite hjärngympa.

Ut och gå med hästen det kan du göra även när det är mörkt. har du ingen panlampa så kan du ha lampan i ena handen :)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 954
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar