Vad göra med krusbär?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Mia_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 360

Mia_R

Trådstartare
Jag har fått ett par liter röda krusbär av grannen, men vad ska jag göra med dem? 🤔

Vattkrusbär är ett bra sätt att kunna förvara krusbär upp till ett halvår om frysen inte räcker till.

Annars så marmelad, sylt, kräm, glass, sorbet, soppa, sås, i marinad till kött, chutney, paj.

Eller varför inte i dryck. Likör, snaps, saft, fermentering, mjöd, råsaft.

Krusbärsmarmelad :d
Sån gjorde jag för första gången igår! Smakade helt okej...
Någon som har några klockrena, idiotsäkra recept att dela med sig?
https://www.arla.se/recept/krusbarsmarmelad/
Eftersom många recept innehåller vanilj valde jag att byta nån matsked av sockret mot vaniljsocker. (sånt som enbart innehåller vaniljpulver som smaksättare, INTE vanillin...)
Jag valde också lite mindre mängd socker än receptet, men det är ju valfritt.

Sån gjorde jag för första gången igår! Smakade helt okej...

https://www.arla.se/recept/krusbarsmarmelad/
Eftersom många recept innehåller vanilj valde jag att byta nån matsked av sockret mot vaniljsocker. (sånt som enbart innehåller vaniljpulver som smaksättare, INTE vanillin...)
Jag valde också lite mindre mängd socker än receptet, men det är ju valfritt.
Jag hittar även recept med whisky och med kardemumma. Inget jag smakat dock. Min barndoms krusbärsmarmelader var med bara krusbär.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör man, kontaktar jag själv försäkringskassan eller gör min arbetsgivare det och hur fungerar det med karensdag om jag sjukanmäler...
Svar
2
· Visningar
300
Mat Brukar inte köpa lax, gillar inte den skarpa smaken av odlad dito. Igår föll jag för den röda lappen och köpte "grytbitar av lax". Idag...
Svar
10
· Visningar
429
Senast: tanten
·
Tjatter Jag vill göra något i sommar på min semester. Jag känner att jag vill uppleva något och liksom unna mig själv någonting.😊 Kanske resa... 2 3
Svar
46
· Visningar
2 222
Senast: corzette
·
Mat Hjälp mig! Vilken skärbräda ska man använda? Trä är svårare att göra rent = risk för skadliga bakterier Plast = mikroplaster i maten... 2
Svar
39
· Visningar
1 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka