vad göra med hästen

vinkelina

Trådstartare
har suttit och funderat på vilket ansvar man har som häst-, och djurägare

och började då fundera, vad skall man göra OM de skulle hända nått med en själv, så att man inte kan ta hand om sin häst.

har ett idag 17 årigt sto. hon har gått 10 år på ridskola, så visst "slitage" finns nog, men hon är pigg, kry och frammåt.

men pga sina tidigare år, så är hon ingen lätt häst. har jobbat nästan 2 år med henne för att få henne mindre sur.

har i princip ingen som jag kan låta ärva hästen. systern är visserligen hästintresserad, men studerar, och klarar inte riktigt av henne. kompisar litar jag inte på, inte ens min medryttare.

har ni skrivit in nån önskan. och vad skall i så fall göra. risken är liten, men man vet ju aldrig

Sv: vad göra med hästen

Mina närstående vet hur jag vill ha det ordnat om ngt händer om jag inte kan ordna det själv i tid. Blir jag obotligt sjuk hinner jag förhoppningsvis ordna med allt innan jag drar mitt sista andetag, händer det på hemväg idag efter jobbet så är det iaf ordnat även om det helt klart blir mer strul att fixa för min sambo och familj.

Jag har inget skrivet specifikt om mina hästar, men det är sånt som jag redan talat med berörda om sedan många år tillbaka. :cool:

Pratar vi att man inte kan ta hand om den tillfälligt? Då kan den ju få vila under den tiden. Min syster och jag delar ju häst så jag har det ju väl förspänt på den fronten om man säger så. :angel: Skulle jag dö är det ju samma sak där. Min syster skulle ta över hästen och besluta om hon ville ha kvar den, sälja eller avliva. I vårt fall har vi en ung, väl fungerande häst som skulle gå att sälja. Förra hästen hade vi nog pga fysiska problem inte velat sälja vidare utan hellre tagit bort. Om man inte kunde sälja honom som sällskapshäst eller liknande.

Ekonomiskt skulle både min sambo och min familj ställa upp och lösa situationen.

Min man och mina barn vet vad jag vill, om något skulle inträffa med mej.
Men jag har inget skrivet ?? hoppas att familjen lyssnar på mina önskemål ändå:crazy:
detta borde flera diskutera om ut i fall att det skulle behövas :eek:

Jag har ordnat så min lillasyster tar hand om min häst ifall något skulle hända mig. Nu är iofs hon bara 10 år men har även med mamma i det hela som givetvis hjälper henne också. :)
Ifall hon skulle tappa hästintresset eller något annat tokigt så får familjen ta det beslutet om att sälja henne vidare till ett gott hem då..
Men det känns iaf skönt att veta att hästen får det bra även om det skulle hända en själv något.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 015
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 497
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag har en häst jag haft i 9 år. Hon blir 17 år i år. Hon var perfekt för mig de första åren då jag föredrog att rida i skogen och rida...
Svar
11
· Visningar
2 684
Senast: Vitavi
·
Hästmänniskan Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!! Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på... 2
Svar
32
· Visningar
4 536
Senast: Morran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka