Vad göra med denna man??!!

orion_x

Trådstartare
Tävlingssäsongen närmar sig med stormsteg för vår del och jag inser att jag ännu inte lyckats göra en manfläta som inte löser upp sig efter en tävlingsklass:crazy:
Jag har provat att fläta uppe på mankammen och fläta in hår från båda sidor, på sidan av mankammen (både med att ta hår ovan och underifrån, samt bara ovanifrån), gjort en inbakad på varje sida av mankammen (inte alls snyggt:( ).
Finns det något man kan ha i manen för att få det hela att hålla?? Det vore helgerån att klippa av den eller tunna ut den
32258502.jpg

Sv: Vad göra med denna man??!!

När jag flätar våra ardenner så använder jag quic braid, förut har jag använt mig av hårspray, vax och liknande. Sen jag började använda denna spray kan jag öht inte fläta utan. Det är mycket lättare att fläta och att få det att hålla.

Du flätar en inbakad fläta på varsin sida av halsen. därefter trycker du ihop dom i mitten och syr fast dom med tex björntråd. Håller garanterat (jag fick göra det med min frieser med enormt lång och tjock man) att fläta på en sida gjorde att hans tunga man hängde lixom...det blev mkt snyggare att göra två flätor som "blev till en när man sydde fast den" och halsen såg väldigt muskulös ut.

Har du bild på hur det ser ut?

Det där med att sy verkar smart. Vad använder man för tråd?

Jag gör denna variant på min hårfagra haflingergrabb :) 3 inbackade flätor på samma sida.
i43374073._szw1280h1280_.jpg

Så här ser manen ut oflätat :p
i46177067._szw1280h1280_.jpg

Vad fint. Meeen, det måste ta en evighet att fläta?:angel: Börjar du med den översta och sen tar de andra?

Det tar faktiskt inte mycket längre tid att göra denna variant än en vanlig eftersom jag syr om jag gör en stor :) Börjar med den understa som är den tjockaste ::)

Åhh vad fint!! Och jag som tyckte min grabb hade mycket man, tji fick jag! :D

110424008.jpg

Quic braid! Om möjligt, se till att manen inte är direkt ren också. Smutsiga flätor håller bättre.

Håller med om att det är mycket lättare att fläta en smutsig man :) Synd att min har vit man och att den alltid är nytvättad och pälsglansad till tävling;)

Provade igår lite att fläta så som du har på din, men det blev tokfult :eek: Jag måste nog öva mer.....

I helgen på klubbtävlingen flätade jag ovanpå mankammen och sydde, men det höll inte heller:( På lördag ska jag nog prova varianten som var på filmen med friesern, i sista hand få jag försöka mig på era med flera inbakade igen

Håll ut, det blir snyggre! ;)
Gjorde så på min gamla islänning med tjock man några gånger och första gången var ju katastrof. Sen blev det bättre. Till slut gick det att göra tre fina och jämna.

Jäklar, va´snyggt! Vi har en dressyr-tävlande connemara med världens bredaste mankam, och jättegrov man. Undrar om det går att göra nå´t liknande, tros?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 561
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Kära vänner, det kan vara så att jag har en 30-årskris*. Eller så är det bara time for change. Mitt hår är cirka 100% dödstråkigt...
2
Svar
27
· Visningar
3 708
Senast: Silkisif
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 805
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka