Där jag står uppstallad finns en Paddexbana, 25 x 50 meter och väl investerad när den anlades med bra hindermaterial, superbelysning, bra dränering osv. Sen hände inte så mycket mer tyvärr och banan underhölls inte alls på flera år. Nu har de tagit sig i kragen och börjat sladda regelbundet (någon gång i veckan) och hara ett par gånger per säsong, men banan blir stenhård när det är torrt. Den tål hur mycket vatten som helst, förra sommaren när alla andra banor låg undervatten så var denna suverän, men nu har den redan hårdnat och sommaren har ju knappt börjat, så om det inte blir en lika regnig sommar i år kommer den vara oanvändbar.
Vad ska man göra? Harva mera? Lägga på mer underlag? Vad i så fall? Paddex? Sand?
Banan används till allroundridning, både dressyr, hoppning, markarbete, läshoppning osv så underlaget bör vara ganska "allround". Ungefär hälften av ryttarna har ingen vidare koll utan rider på oavsett underlag och andra hälften är missnöjda i dagsläget och använder knappt banan alls.
Jag gissar att stallägaren inte är sugen på någon stor investering (tyvärr, med tanke på att banan var väldigt påkostad när den först anlades) men vad kan man föreslå?
Kan den vara för väldränerad?
Vad ska man göra? Harva mera? Lägga på mer underlag? Vad i så fall? Paddex? Sand?
Banan används till allroundridning, både dressyr, hoppning, markarbete, läshoppning osv så underlaget bör vara ganska "allround". Ungefär hälften av ryttarna har ingen vidare koll utan rider på oavsett underlag och andra hälften är missnöjda i dagsläget och använder knappt banan alls.
Jag gissar att stallägaren inte är sugen på någon stor investering (tyvärr, med tanke på att banan var väldigt påkostad när den först anlades) men vad kan man föreslå?
Kan den vara för väldränerad?