N
NickDaloy
Min katt stjäl mat när vi sitter och äter. Han är 3 månader. Vad kan man göra???
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lär katten att den över huvud taget inte har på bord och andra ytor att göra.
Du kör samma stil som mig. Men när man ska förklara det i ord så låter man som en grym misshandlare, vilket absolut inte är fallet. Men allvarligt talat så tycker jag det är bättre att vara hård tre gånger och sen ha en lydig och snäll katt som inte behöver ifrågasätta gränser eftersom de redan vet vad som är tillåtet.
Det är ju så de lär sig i kattlivet, en rejäl dask så markerar de att det där är inte ok, sen är ju en rejäl dask från en katt inte som en rejäl dask från en mäniska så man behöver inte ta i. Då skadar man ju kisen.
Säg nej med ett speciellt tonfall och lyft bort den och ignorera katten om hon/han jamar vid bordet. Det tar tid men dom lär sig så småningom att det lönar sig inte.Min katt stjäl mat när vi sitter och äter. Han är 3 månader. Vad kan man göra???
Vad är det som säger att folk inte vill att katterna ska få vara överallt då? Mina katter bor också i lägenheten, dom är faktiskt här mer än jag så jag begränsar inte mina katters ytor. Dom skulle dock aldrig få för sig att gå upp på bordet när jag äter. Är bordet dukat håller sig katterna borta, är det odukat ligger dom gärna där och solar lite.
Innekatter får ju (oftast) bara leva 24h/dag året runt i sin lägenhet, att då begränsa ytorna känns lite taskigt. Speciellt eftersom katter lever såpass mycket på höjden.
Har dock förståelse för att man inte vill ha katt på spisen (fara) och på matbordet när man äter.
Jag hoppas att du skämtar!!!!
På det sättet lär du katten ingenting förutom att katten blir livrädd för dig och för att få en dask, som du kallade det!
Ja? Det var väl det jag skrev? Förstår inte citatet...
Eftersom att katterna inte vistas där dom inte får så lär dom ju sig uppenbarligen att dom inte får vara där.
Att katten skulle vara rädd för henne sen tvivlar jag på när hon säger att hon INTE slår som att hon misshandlar.
Jag kan dra näven i bordet så det smäller till rejält och inte är katterna rädda för mig sedan även om det small till i bordet när dom hoppade upp.
Jag kan putta ner katten och med hög ton säga NEJ! , när jag kommit på den stå och slicka i smöret när jag står med ryggen mot. Ingen putt så den flyger iväg, men en putt så den hoppar ner.
Jag lovar att mina katter älskar mig lika mycket ändå
Vad är det som säger att folk inte vill att katterna ska få vara överallt då? Mina katter bor också i lägenheten, dom är faktiskt här mer än jag så jag begränsar inte mina katters ytor. Dom skulle dock aldrig få för sig att gå upp på bordet när jag äter. Är bordet dukat håller sig katterna borta, är det odukat ligger dom gärna där och solar lite.