vad göra åt katt som stjäl mat när vi äter??

N

NickDaloy

Min katt stjäl mat när vi sitter och äter. Han är 3 månader. Vad kan man göra???

Sv: vad göra åt katt som stjäl mat när vi äter??

vad menar du? Vart låter ni katten sitta om den kan stjäla mat vid matbordet?
den är 12 veckor gammal. lyft bort den bestämt och markera om den envisas. det är bara att lyfta ner och ner och ner och lära den vad ordet NEJ betyder. Inga konstigheter?

Jag förstår inte heller...

Menar du att kattungen tar från era tallrikar? Isåfall är det ju bara att, som mackan säger, lära den att den inte får vara i knät, på stolar eller matbord när ni äter.

Om katten tar ur kastrullerna på köksbänken/sisen så är det bara att börja använda lock.

Lär katten att den över huvud taget inte har på bord och andra ytor att göra. Det gäller att vara mycket bestämd redan från början. Ni har väl inte haft den så länge, så det är definitivt inte för sent.

Så fort katten kommer i närheten av erat "revir" (matbordet) så putta bestämt bort den. Bestämt bör betonas, för om du lyfter bort den som när du kelar med den kommer den inte fatta vinken i första taget.
Du behöver verkligen inte vara hårdhänt, men de ska gå fort och det ska inte vara någon tvekan om att den gått för nära.
Har aldrig haft något problem med detta om man är överens från början, hemma hos oss är det okej att sitta på soffan, men minsta han sträcker fram nosen mot bordet eller lyfter en tass på bordskanten så smäller jag till med handen i bordsskivan (för att det låter läskigt) och puttar bort honom direkt.
Funkar efter ett par gånger, har aldrig haft några katter på bordet.

Han hoppar upp, vi säger nej samtidigt som vi lyfter ner han. Han har fri tillgång på mat.
Vi låter honom inte stjäla. Han får vara i pannrummet nu när vi äter.

Är han avmaskad? Katter kan få en sjuklig aptit på all mat även om de har fri tillgång ifall de har mask.
Du har väl dessutom haft honom sedan 6 veckor om jag minns rätt? I så fall är det inte ett dugg konstigt om han inte kan ta tillsägelser över huvud taget, det lär sig kattungen av sin mamma mellan 8-12 veckor när mamman börjar stöta ifrån dem när hon inte vill ge dem av "sin mat" mjölken längre.

Använd vattenspruta och säg pschhhh samtidigt, det lär dom sig snabbt. Sen kan ni avnända bara pschhh utan vattenspruta när han väl lärt sig att det ljudet betyder att man gör något som inte är tillåtet.

Sen räcker det man visar vattensprutan så sticker dom :p

Jag sa till mina katter ordentligt.
Behövde inte säga till så många gånger. Mina är innekatter och dom förbjudna områdena är köksbordet, diskbänken och tv-bordet och om dom skulle vistas där så säger jag till så dom verkligen fattar. Jag höjer rösten ganska ordentlgt, inte skriker utan låter väldigt hård och mörk (jag kommer bli en hård mamma :o ) , samtidigt som jag ger en ordentlig smäll. ingen misshandel, men inget mesande heller. en klar och tydlig signal. fortfarande har jag en katt som smyger sig upp på diskbänken när vi inte är hemma, men annars så håller dom sig jämte( tiggandes :p )

Du kör samma stil som mig. Men när man ska förklara det i ord så låter man som en grym misshandlare:eek:, vilket absolut inte är fallet. Men allvarligt talat så tycker jag det är bättre att vara hård tre gånger och sen ha en lydig och snäll katt som inte behöver ifrågasätta gränser eftersom de redan vet vad som är tillåtet.:idea:

Det är ju så de lär sig i kattlivet, en rejäl dask så markerar de att det där är inte ok, sen är ju en rejäl dask från en katt inte som en rejäl dask från en mäniska så man behöver inte ta i. Då skadar man ju kisen.

Lär katten att den över huvud taget inte har på bord och andra ytor att göra.

Vad är det som säger att folk inte vill att katterna ska få vara överallt då? Mina katter bor också i lägenheten, dom är faktiskt här mer än jag så jag begränsar inte mina katters ytor. Dom skulle dock aldrig få för sig att gå upp på bordet när jag äter. Är bordet dukat håller sig katterna borta, är det odukat ligger dom gärna där och solar lite.

Du kör samma stil som mig. Men när man ska förklara det i ord så låter man som en grym misshandlare:eek:, vilket absolut inte är fallet. Men allvarligt talat så tycker jag det är bättre att vara hård tre gånger och sen ha en lydig och snäll katt som inte behöver ifrågasätta gränser eftersom de redan vet vad som är tillåtet.:idea:

Det är ju så de lär sig i kattlivet, en rejäl dask så markerar de att det där är inte ok, sen är ju en rejäl dask från en katt inte som en rejäl dask från en mäniska så man behöver inte ta i. Då skadar man ju kisen.

:eek:Jag hoppas att du skämtar!!!!
På det sättet lär du katten ingenting förutom att katten blir livrädd för dig och för att få en dask, som du kallade det!

Min katt stjäl mat när vi sitter och äter. Han är 3 månader. Vad kan man göra???
Säg nej med ett speciellt tonfall och lyft bort den och ignorera katten om hon/han jamar vid bordet. Det tar tid men dom lär sig så småningom att det lönar sig inte.
Du ska absolut inte göra som Elina8 gör, för då får du en katt som är livrädd och otrygg. Höga ljud, daskar från matte eller husse = ingen trygghet någonstans. Du vill väl ha en trygg katt. Dom lyssnar på tonfallet, tro mig.

Vad är det som säger att folk inte vill att katterna ska få vara överallt då? Mina katter bor också i lägenheten, dom är faktiskt här mer än jag så jag begränsar inte mina katters ytor. Dom skulle dock aldrig få för sig att gå upp på bordet när jag äter. Är bordet dukat håller sig katterna borta, är det odukat ligger dom gärna där och solar lite.

Innekatter får ju (oftast) bara leva 24h/dag året runt i sin lägenhet, att då begränsa ytorna känns lite taskigt. Speciellt eftersom katter lever såpass mycket på höjden.
Har dock förståelse för att man inte vill ha katt på spisen (fara) och på matbordet när man äter.

*kl*
När vi lagar mat vill katterna inte vara på spisen alls, tack o lov. Under tiden plattorna svalnar så ställer jag kastruller med kallt vatten på plattorna så att katterna inte ska bränna sig. Mina katter får vara precis överallt. Vill de sitta på bordet när vi äter så är det ok. De tigger inte, äter tyvärr nästan inget annat än torrfoder.

Innekatter får ju (oftast) bara leva 24h/dag året runt i sin lägenhet, att då begränsa ytorna känns lite taskigt. Speciellt eftersom katter lever såpass mycket på höjden.
Har dock förståelse för att man inte vill ha katt på spisen (fara) och på matbordet när man äter.

Ja? Det var väl det jag skrev? Förstår inte citatet...

:eek:Jag hoppas att du skämtar!!!!
På det sättet lär du katten ingenting förutom att katten blir livrädd för dig och för att få en dask, som du kallade det!

Eftersom att katterna inte vistas där dom inte får så lär dom ju sig uppenbarligen att dom inte får vara där.
Att katten skulle vara rädd för henne sen tvivlar jag på när hon säger att hon INTE slår som att hon misshandlar.

Jag kan dra näven i bordet så det smäller till rejält och inte är katterna rädda för mig sedan även om det small till i bordet när dom hoppade upp.

Jag kan putta ner katten och med hög ton säga NEJ! , när jag kommit på den stå och slicka i smöret när jag står med ryggen mot. Ingen putt så den flyger iväg, men en putt så den hoppar ner.

Jag lovar att mina katter älskar mig lika mycket ändå :love:

Eftersom att katterna inte vistas där dom inte får så lär dom ju sig uppenbarligen att dom inte får vara där.
Att katten skulle vara rädd för henne sen tvivlar jag på när hon säger att hon INTE slår som att hon misshandlar.

Jag kan dra näven i bordet så det smäller till rejält och inte är katterna rädda för mig sedan även om det small till i bordet när dom hoppade upp.

Jag kan putta ner katten och med hög ton säga NEJ! , när jag kommit på den stå och slicka i smöret när jag står med ryggen mot. Ingen putt så den flyger iväg, men en putt så den hoppar ner.

Jag lovar att mina katter älskar mig lika mycket ändå :love:

Tack så mycket!:bow:

Självklart skulle jag aldrig i livet slå mina katter!:eek:
Men att putta bort dom tar de verkligen inte skada av. Dasken jag pratade om är när katter bråkar. Jag daskar inte mina katter. Jag sa att om jag puttar bort dom så är det inte hårdare än när de daskar till varandra för att markera. Och de tar verkligen inte skada av att man putter bort dom. Aldrig slå djur!!!

Mina katter är abslout inte rädda för mig! Och inte för andra saker heller. Men om man ryter åt som och smäller till i bordet och puttar bort den (OBS: inte slår!) tre gånger när de är nya så har de lärt sig att de inte får vara där. Har aldrig haft katter på bordet, och mina katter är definitivt inte rädda eller otrygga. Och det är det inte bara jag som tycker!
Hade du träffat mina katter och sett hur jag gör så hade du inte kallat det grymt och du hade inte tyckt att det var så hämskt och inte heller att katterna blir rädda.

Senast ändrad:

Nej det förstås. Mina katter går ute och jag skulle inte vilja ha deras smutsiga tassar där vi ska äta eller laga till mat.
Det är ju helt upp till var och en. Tänkte inte på att många har innekatt som inte är såna skitgrisar som mina älsklingar!:laugh::angel:
Då tycker jag inte att det är någåt fel med att ha dem på borden, katter brukar ju gilla att ligga högt upp.:D

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
652
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17