Vad göra åt halv-vildingarna?

D

Dropdead

Mina morföräldrar och min mamma bor allihop på första våningen med varsin altan och stor trädgård utanför, men ändock inne i "stan". De har nu fått problem med halvtama vildkatter som besöker dem för jämnan.

Min mor har redan två katter och mina morföräldrar en liten yorkshireterrier.

Det hela började med att en halvtam vildkatt dök upp, den drack lite vatten (som alltid står ute åt våra egna katter på bådas altaner) och gjorde sig hemmastadd på trädgårdsmöblerna. Snart upptäckte vi att vildkatten skulle ha ungar och hon försvann ett tag.
Hon kom dock tillbaka, i smalare form, efter ett tag.

Nu har även hennes kull kattungar (som blivit ganska stora numera, över halvåret) hittat till altanerna.
Mina morföräldrar tycker så synd om dem och matar dem ibland med torrfoder och vanlig köttmat (jag hade inte så mycket att säga till om när jag försökte få dem att inte mata dem, då jag menade på att de aldrig skulle bli av med katterna då).

Så numera kommer ju alla katterna mer än gärna på besök, alltid lika vrålhungriga. Hälsar snällt på yorkshireterriern som är uppfödd med katter och bara tittar på medan de äter.
Idag märkte jag att nu är det snart kattungedags IGEN - det betyder att antalet katter bara fortsätter att öka.

Vi har försökt höra oss för i området, men det är ingen som äger katterna. Det finns en restaurang på hörnet två hus längre bort, som också matar dem ibland men de avstår sig allt ansvar och vill inte kalla sig ägare.

Det är jättefina katter, men jag tycker så synd om dem. Särskilt nu när vintern kommer och de bara blir fler och fler.
Vad kan man göra?

Jag hade planer på att ringa något katthem som kan ta hand om dem, sterilisera dem och placera ut dem - är det möjligt tror ni?

Kom gärna med tips och idéer!

Sv: Vad göra åt halv-vildingarna?

Tackar.

Miljö- och hälsoskyddet kommer väl och skjuter av dem? Det kommer mina morföräldrar aldrig gå med på, heh.

Ja, dom brukar komma och avliva,, tids nog, inte direkt skjuta..men kattfällor och sen går det ju som det går...

Men ta katthemmen..Så får nog morfäräldrarna lite sinnesro ;)

Gbg djurskyddsförening har välskötta katthem också. Hoppas det finns plats för dem innan det blir ett för stort problem. :(

Snikversionen att kastrera dem och släppa ut dem (om det inte går att direkt skaffa hem) är inte SÅ dålig. De klarar ju sig tydligen rätt bra i grannskapet med flera snälla människor som ger dem mat, och tydligne har de nånstans skydd för vädret också.

Jag är ibland på ett amerikansk forum där de sysslar mycket med halvvildingar. (ferala). I USA är det tydligen vanligt att de inte alls tar in vildingarna det första man gör, utan skaffar dem ett skydd (typ ombondad hundkoja) i trädgården, och tämjer pö om pö fortfarande utelevande...

Men att kastrera dem är nyckeln ja. Försök prata med nåt katthem i närheten. Deras flaskhals är platsbrist, men bara nån ser efter katterna hjälper de ofta till med veterinärvård och eller goda råd...

Ja, katterna får ju gärna vara kvar i trädgården hos mina morföräldrar, så länge de inte förökas till ett störande antal. Jag hade gladeligen kastrerat/steriliserat alla vildkatter som strör omkring i området, men jag har inte den ekonomin.

Om ett katthem, eller 'någon-med-pengar' snarare, kunde stå för en kastrering eller sterilisering så hade ju problemet minskat. Mat får ju katterna, men ett varmt och kärleksfullt hem hade ju varit det mest önskvärda...

Dropdead skrev:
Ja, katterna får ju gärna vara kvar i trädgården hos mina morföräldrar, så länge de inte förökas till ett störande antal.

Om ett katthem, eller 'någon-med-pengar' snarare, kunde stå för en kastrering eller sterilisering så hade ju problemet minskat. Mat får ju katterna, ...

OK, men då kan du kanske kontakta katthemmen/djurens vänner i området och höra dig för?

För iden att kastrera och sedan släppa ut dem (om man inte hittar bra hem på störten) är inte ny och man har haft goda erfareheter av den. Man brukar försöka ta in kattungar och de katter som verkar tama och är lättast att tämja och få hem till. De andra släpper man ut och de klarar sig hyfsat: Inga nya kullar. De lever lugnare liv. De pissar inte ner eller väsnas - och därmed toleransen hos folk i grannskapet blir bättre.

Och en och annan av de tillbakautsläppta får faktiskt nytt hem sedan när de väl är kastrerade. -

Ta och ring runt och hör dig för om du orkar... Snälla du.

Liknande trådar

Övr. Katt Suck... Det har ju dykt upp minst en okastrerad hankatt som stryker här och letar mat, kissar ner mitt silage och ffa skrämmer bort...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 151
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30