Vad gör ni om er häst inte vill gå framåt?

B

Bärin

När jag rider ut på min häst själv, eller om jag ska gå i täten, så vill min häst oftast inte gå framåt, utan han vill vända och gå hem till stallet igen, han är även tittig och hoppig. Varför tror ni att han gör så? rädsla?

Hur gör ni om era hästar gör såhär?

Jag brukar vända han igen och smacka/driva på honom. Men finns det nått annat knep, så det inte blir som en dragkamp.

Sv: Vad gör ni om er häst inte vill gå framåt?

Min fd medryttarhäst var precis likadan men har tyvär inget tips hur man löser det annat än du skrev

Har för tillfället en pålle hemma som tycker det är asjobbigt att lämna sina kompisar i stallet. Detta gäller dock bara några hundra meter framåt - sen är det inte några problem när han väl kommit en bit.

Det kan gå ganska vilt till när han väl börjar bråka - har både stegrat och bockat, samt fått till helomvändningar och rusat mot stallet igen. Tur man inte är rädd iaf, med tanke på att hästen inte bara är ny (stått här i två veckor känner honom alltså inte riktigt än), han är dessutom stor som ett hus och det blir Högt när han sätter igång..

Jag har provat mig fram, och med denna herrn funkar det lättast att gå framåt om jag ryggar honom några meter, för att sen vända om och skritta framåt igen . Visst, ibland får jag göra det 4-5 gånger på de där metrarna han tjurar...men till slut ger han av en Supersuck och sen är det bra...han går framåt och känner sig Aningens besegrad ;). När vi kommit igång är det inte några problem alls utan han går framåt utan problem.. :)

Hur reagerar din häst om du hoppar av och leder honom en bit? Det Kan ju vara rädsla, men behöver ju inte vara det..
förvänta dig inte heller att det ska bli problem när du är ute - då blir det så!

Min förra sköthäst kunde få för sig att göra så ibland. Även på hemväg så det var väl mest för att testa...När man smackat och sparkat lite på henne kunde hon ställa sig vilket inte var så kul eftersom jag oftast red barbacka...Jag gjorde precis som Jen80 skrev, jag brukade rygga henne några steg utan att vända tillbaka åt rätt håll först, sen försöka vända efteråt, ibland gick hon på en gång, ibland fick man upprepa det några gånger, men det brukade funka. Hoppa av och leda funderade jag också på. Men hon var väldigt svår att sitta upp på, så då skulle jag antagligen inte komma upp igen...(Fick alltid hjälp hemma med att sitta upp). Men prova att rygga några steg! Det bästa är väl om man kan ha sällskap med som kan gå först, men alla har ju inte tillgång till det...Akta bara, kämpa inte på så att det kan bli farligt, det vinner ingen på! Lycka till!

Varför? det låter som rädsla ja. Om jag jämför med min egen pålle så vill han inte heller gå först. detta pga av att ha är jätte låg i rang och lite ängslig av sig. han känner sig tryggare när han får gå bakom någon.

Kanske behöver ni bygga lite förstoende mellan er så att din häst känner sig säkrare pga av att du är där.

Känner verkligen igen mig. Så har min medryttarhäst hållt på de senaste månaderna genom att plötsligt kasta sig hemåt genom att resa sig på bakbenen. Riktigt obehagligt :(.

Mitt tips är att försöka vara steget före. Du kommer att känna sekunden innan han slår till. Försök att hinna aktivera honom precis innan, gör en öppna, ställ honom i halsen, gör sidförande hjälper, ja något som gör att han måste tänka.Var förbered: Brukar han alltid vända hem åt ett visst håll, ska du vara beredd med din skänkel där som en vägg. Led åt det hållet du vill, titta med blicken mot ditt mål och var bestämd.

Vänder han hem åt höger ska du vända tillbaka exakt den vägen han gick. Inte göra en volt eller gå tillbaka en bit och därefter vända. Vänd direkt o visa vem som är in charge!

Lycka till :)!

Min häst är också sådan ibland. Då brukar jag vifta med ett spö bakom rumpan på henne, d v s jag nuddar henne inte med spöet.
När hon sen går framåt får hon jättemycket beröm.
Hon betedde sig så för att hon saknade självförtroende och var osäker i situationen. Nu har jag byggt upp hennes tillit så att hon funkar i mer än 90% av alla situationer.

MIn 6-åring som jag fick i sommras har också hållt på med det där som du beskriver. Men han kastar sig bakåt och om jag då tar i tyglarna så reser han sig. Då fick jag hjälp av min ridlärare som sa att jag skulle snurra honom runt runt tills han gav sig och tyckte att det är lättare att gå framåt. För min häst började som din att han bara stannade och så men sen när jag inte gjorde något åt det så blev det bara värre och värre, och även om din häst verkar blir rädd för något så måste du ändå gå framåt för den rädsan tar dom ofta som en ursäkt för att ta över och bestämma . Ett tips är att göra nåt åt problemet innan det blir ännu värre. Du måste visa att det är du som bestämmer om ni ska gå eller inte !

Väldigt vanligt. Kan bero på att han är osäker eller att han inte tycker om att ridas ut. Ofta leder det ena till det andra.

Min häst har ogillat att lämna gården. Han har ogillat ridningen och han har varit rädd och osäker. När vi köpe honom lyckades syrran inte ens leda honom från gården. Hon kom några meter och sen kom de inte längre. Det fick bli att vända hem. Vill inte hästen så tänker inte jag tvinga honom. Jag rider för bådas nöje.

Vi fick ändra hans inställning till ridningen, hans bristande förtroende och oro. Man ska inte tvinga hästen, då blir hans erfarenheter ännu otrevligare.

Om det skulle hända idag skulle jag genast fråga honom varför, prova lite, känna på honom, kolla utrustningen. Kommer jag inte fram till något antar jag att han helt enkelt inte har lust, så då vänder jag. Kanske tar omvägar hem, genom att gå in i skogen och virra runt där en stund. Då får han sin motion, han kanske har roligt igen, och dessutom kan jag på hans reaktioner och val av vägar få reda på vad som var problemet. Han kanske bara var rkissnödig(min häst kissar inte på vägar). Är man jäkligt kissnödig kan man inte gå till slut. :cool:

Men min häst föredrar att gå i täten, han struntar i om sällskapet är med eller inte, och ibland vägrar han istället att gå IN på gården igen. :smirk: Har faktiskt hänt några gånger. Visst går det om jag säger att nu går vi, men vad skulle jag göra det för. Hade all tid i världen. Minns en vinter. Lät honom stå som han ville, satte mig bakofram så att jag kunde lägga mig på hans rumpa. Sen somnade jag. :o Som tur var stod han bara där, rörde inte en fena, smakade inte ens på marken. Annars kanske jag hade vaknat av att jag dundrat i backen. :devil:

Det beror på om hästen är rädd eller ej. Är den rädd så hoppar jag av och leder hästen efter att jag vänligt försökt mana den framåt. Sedan visar jag mig stor och morsk att jag minsann vågar gå här. Då blir pållen lycklig och vågar komma. Är jag med flera låter jag den häst som vågar gå först.
Är hästen inte rädd. Då manar jag på bestämt några gånger och sedan bryter jag en kvist och ger den en ordentlig dask i rumpan. Jag håller inte på och försöker få fram den länge innan dasken kommer. Om man gör så här och gör det konsekvent några gånger så försvinner beteendet och hästen kommer i fortsättningen endast att stanna om den är rädd.
I grupp brukar inte hästar stanna utan att vara rädda. Att leda en grupp andra hästar som följer en är allt för kul för en häst för att den skall ha tid att testa sin ryttare. Orädda hästar vill GÄRNA ta täten. Så om den tvekar så är det för att den är lite rädd och litar bättre på någon annan mer ranghög hästs omdöme och då kan ju lika gärna den hästen gå först.
Hälsning Maja

aaah hehe precis sådär höll min fjant också på med i somras..
Trodde aldrig det skulle gå framåt..
Men då jag inte haft henne så länge då så var det ju bara test , naturligtvist..-Hur länge har du haft din ?
Första gången så hoppade jag av då hon bara rusade bakåt..och ledde henne förbi..satte sen upp och då var vi där igen.. :angel:
Började med att ha spö som jag la mot bogen när hon började ..då gick det ju..slog jag mot baken så blev det bara spark och så blev det 100 gånger värre..
Sen gick jag fram och tillbaka ju mer hon backade..på samma väg..
Nu gör hon inget annat än att gå framåt.. :)

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama