Sv: Vad gör ni om er häst inte vill gå framåt?
Väldigt vanligt. Kan bero på att han är osäker eller att han inte tycker om att ridas ut. Ofta leder det ena till det andra.
Min häst har ogillat att lämna gården. Han har ogillat ridningen och han har varit rädd och osäker. När vi köpe honom lyckades syrran inte ens leda honom från gården. Hon kom några meter och sen kom de inte längre. Det fick bli att vända hem. Vill inte hästen så tänker inte jag tvinga honom. Jag rider för bådas nöje.
Vi fick ändra hans inställning till ridningen, hans bristande förtroende och oro. Man ska inte tvinga hästen, då blir hans erfarenheter ännu otrevligare.
Om det skulle hända idag skulle jag genast fråga honom varför, prova lite, känna på honom, kolla utrustningen. Kommer jag inte fram till något antar jag att han helt enkelt inte har lust, så då vänder jag. Kanske tar omvägar hem, genom att gå in i skogen och virra runt där en stund. Då får han sin motion, han kanske har roligt igen, och dessutom kan jag på hans reaktioner och val av vägar få reda på vad som var problemet. Han kanske bara var rkissnödig(min häst kissar inte på vägar). Är man jäkligt kissnödig kan man inte gå till slut.
Men min häst föredrar att gå i täten, han struntar i om sällskapet är med eller inte, och ibland vägrar han istället att gå IN på gården igen. :smirk: Har faktiskt hänt några gånger. Visst går det om jag säger att nu går vi, men vad skulle jag göra det för. Hade all tid i världen. Minns en vinter. Lät honom stå som han ville, satte mig bakofram så att jag kunde lägga mig på hans rumpa. Sen somnade jag.
Som tur var stod han bara där, rörde inte en fena, smakade inte ens på marken. Annars kanske jag hade vaknat av att jag dundrat i backen.