vad gör ni när ridningen inte funkar?

marieka

Trådstartare
Jag har varit medryttare på en häst i snart 2 mån och jag får inte till det! Man måste rida med så himla mycket ben och jag har inte dem musklerna. I går fick jag han att gå bra i 3 steg. :crazy: Ska jag kämpa vidare eller inse att jag kanske helt enkelt inte passar på denna häst?

Sv: vad gör ni när ridningen inte funkar?

kan du inte försöka ta hjälp av någon? t.ex. ägaren eller en tränare?

ibland är det motigt att rida, men när det sedan går bra så är allt så MYCKET roligare! :)

jag känner igen känslan av motgång och nedstämdhet, men man får försöka leta efter de där små lösningarna som kan göra det lättare. är det bara ridningen som inte fungerar, eller är det skötseln och kamratskapen mellan dig och hästen över huvud taget? du kanske kan använda mer tid till att "umgås" mer med hästen, att gå ut och promenera t.ex.
om det bara är benmusklerna som är problemet, kan ni inte hitta ett nytt sätt att kommunicera på annat än att sitta och skänkla hela tiden? eller behöver du träna upp dig på ett gym?

lycka till! :idea:

Haha, sköthästen har jag tagit hand om i två år och fortfarande kan jag inte rida på henne. :p Äsch, vi går ut och har skoj i skogen i stället. Hon svänger, stannar och går framåt när jag vill oftast. ;)

Träning får jag nog av på ponnyn. :smirk:

Det är världens mysigaste häst att hålla på med!
DEt är nog jag som måste träna upp mig på gym. :crazy: Ägaren har inga problem med att driva på honom.usch,jag är en klenis :angel:

Kämpa vidare eftersom du trivs så bra med hästen.

Sänk kraven lite tills du känner att du orkar.

Min medryttarpålle kräver också mycket "ben" när han ska jobba.

Det kommer ska du se, 2 mån är ju ingenting! :)

Ringer till min tränare, hon ställer upp med råd när än jag behöver det!
Har ringt henne en gång är jag var sååå förbannad på ponnyn att jag kunnat ge bort henne till den första som kom in i ridhuset!!!!!

Mitt tips är att ta kontakt med en tränare soim hjälper dig, många fel kan man bara se från marken!

Ja, jag kämpar vidare. :) Nån gång musklar jag väl på mig.

Jag ska troligtvis börja rida för tränare när transporten är fixad.

Nja, så mkt ben tycker inte jag man ska behöva på en häst. Jag tycker inte att det är styrkan du ska träna, utan snarare tekniken. Och det gör man väl bäst med en bra tränare.
Lycka till! :)

... I ditt och ägarens fall kan ni börja med att lära er rida!!! :devil:

Om du tror du skall ha mer ben så kan jag upplysa damen om att du inte ens vet det mest elementära... ridskolorna har nybörjar kurser för alla åldrar.. anmäl dig dit! .. ta med ägaren oxå....

Suckar uppgivet... orkar inte förklara för dig vid denna tidpunkt men om du söker på mina tidigare inlägg hittar du flera förklaringar till vad man använder ett ridspö till...
Nu tycker jag ni verkar vara så okunniga att ni inte bör använda ett spö heller innan ni fått utbildning... men läs gärna.

Kolla även över hästen med vetrinär, för om den är sååå svår att få fram går den inte i form då den rids och har då kanske ådragit sig hältor.... har man ont är det ju inte kul att röra sig heller..

Senast ändrad av en moderator:

Försök att få hästen mer uppmärksam på din skänkel. Du ska inte behöva sitta och trycka och nöta. Benen/skänkeln ska hänga avslappnad längs med hästens sidor och hästen ska reagera för små fina hjälper från dig.

Om hästen är lite skänkeldöd så får du börja med att träna upp reaktionen. EX: Om du ska få hästen att skritta rakt fram från halt, du ger en lätt signal med skänkeln och hästen reagerar inte ta i med skänkeln ordentligt en gång så du åör en reaktion från hästen. Bry dig inte om om det blir trav el galopp bara hästen reagerar framåt. Beröm när hästen tar signalen och reagerar framåt. Gör en ny halt och ge ytterligare en lätt singal med skänkeln upprepa ovanstående om hästen inte svarar framåt på en gång. Så fort den går fram för ett lätt tryck med skänkeln, beröm massor. Det är vi ryttare som gör hästarna döva för hjälperna.

Jag kan inte poängtera nog om hur viktigt det är att ha en tränare att rida för regelbundet. Minst 2 ggr i månade men allra helst 4 ggr.

det är det jag menar, tekniken suger säkert. Jag har aldrig behövt driva så mycket på en häst innan, så frågan är om vi verkligen passar ihop. jag var o red på en annan häst förra helgen och det var en helt annan känsla, det gick bra .

Då springer jag till min tränare, som genast lägger in någon övning som får mig att sluta känna mig riktigt så värdelös som jag gjorde innan.
Ang ridningen. Förut så red jag också väldigt mycket med ben och händer. Det var för att jag då inte visste (eller kunde fatta) att sitsen kunde påverka så mycket. Det krävde naturligtvis att hästen blev lärd att bli lyhörd först, och det händer aldrig när man sitter och "nöter".

Och jag för ekot vidare.... Följ Izas tips, det är mitt tips! =)

Funkar det när jag bara honom rider 2 ggr/ vecka då? Jag har försökt rida mer med sätet när vi är ute men det händer inte så mycket.(än)
Troligtvis ska vi börja rida för samma tränare, det borde ju underlätta både för oss och för hästen.

marieka skrev:
det är det jag menar, tekniken suger säkert. Jag har aldrig behövt driva så mycket på en häst innan, så frågan är om vi verkligen passar ihop. jag var o red på en annan häst förra helgen och det var en helt annan känsla, det gick bra .

Tycker du redan svarat på frågan själv..

Det är inte din teknik som suger, det är hur hästen har blivit inlärd gällande ridningen som suger i detta fall.

Ska man verkigen behöva använda sig av råstyrka för att få en häst framåt och i samling?

Du har ridit andra utan denna styrka och det fungerar bra, så ställ dig frågan vilken av dessa ridningar du själv vill ha och trivs bäst med och fatta ditt beslut därifrån.

Välj den lätta varianten där det fungerar utan råstyrka eller börja för samma tränare så slipper du gå på gym, för du är med ryttare och en medryttare skall ofta göra som ägaren och då lär du inte hitta de lätta knapparna här.

Jag vill ha den andra ridningen :cry: den funkade på min förra häst och de flesta andra. Jag vill ha WOW-känslan!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 844
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama