Vad gör ni med -04orna?

Sv: Vad gör ni med -04orna?

Min 04:a gör inte så mycket utom står och käkar hö och blir fet... Men han är hanterad, tömkörd, longerad, löshoppad, handhäst och promenerad med. Vi har också börjat vänja honom vid läskiga saker så som pressening (han är jätte duktig, har gått, varit invirrad och gått under den utan några problem:D ) Annars har jga inte gjort mycket. Måste komma igång nu...

Min 04:a och jag går ute på promenader. Kollar saker vid vägarna (stora äckliga bilar och annat konstigt :p ) just nu. Hon är totalt okomplicerad i all hantering så det behöver inte tränas något på (stå uppbunden, lyfta hovar, tas på överallt, flyttar för tryck osv). Känner just nu att jag har "hur mycket tid som helst" så vi mest umgås och tar våra promenader. Har inga planer på att påbörja någon egentlig skolning än på ett bra tag, så länge kollar vi på bilar, knallar i skogen och "leker"...när hon inte går i flocken och leker med polarna/uppfostras av "tanterna"

Hon är en islandshäst
vackerhuvud.jpg

Jag gör inget med min 04a. Han går på lösdrift tillsammans med fem andra ettårshingstar. Han fodras, verkas och avmaskas.
Till våren ska jag dit och ledträna honom lite. Kanske visar jag honom på unghästmönstring. Han ska kastreras tidigast nästa höst.
Om han är mogen ska jag påbörja inkörning när han är tre.
Sedan ska han ridas in, vilken inriktning på ridning det blir vet jag inte än, han blir nog en allroundhäst, gångartsridning, långritt, dressyr, trail.

Roditer16okt2005.jpg

Nu får jag dåligt samvete. Har inte gjort ett smäck med damen då hon är utlånad som sällskapshäst just nu. Hon är visad på utställning varje år samt löshoppad och någon gång ibland går de promenader med henne. Ska ta hem henne till våren och köra in henne men just nu har jag inte plats i stallet för henne.

em76 skrev:
Jag gör inget med min 04a. Han går på lösdrift tillsammans med fem andra ettårshingstar. Han fodras, verkas och avmaskas.
Till våren ska jag dit och ledträna honom lite. Kanske visar jag honom på unghästmönstring. Han ska kastreras tidigast nästa höst.
Om han är mogen ska jag påbörja inkörning när han är tre.
Sedan ska han ridas in, vilken inriktning på ridning det blir vet jag inte än, han blir nog en allroundhäst, gångartsridning, långritt, dressyr, trail.

Roditer16okt2005.jpg

jag är inget fan av fuxar men din har en så jäkla läcker färg. :)

min går och bara är häst. I somras gick han på stort bete tillsammans med andra hingstar, nu går han på lösdrift med andra hingstar :D . Blandade raser faktiskt, PRE, halvblod och islandshästar, fler "storhästägare" borde låta sina hästar växa upp så! :smirk:

Skulle det inte vara för att han drabbades av sjukdom hos uppfödaren efter köp skulle han i princip varit ohanterad (även om det är svårt att låta bli en sån sötnos) men nu har han varit med om lite av varje och när jag hade honom hemma NH-tränade jag honom lite försiktigt för att det inte var en jättebra flock han stod i...

Helt okomplicerad att verka, lasta, leda mm.
Ska kastreras i mars tänkte jag men fortsätta få växa upp i hingstflock något år i alla fall.

Tiggertjejen skrev:
Detta är ju väldigt inviduellt för varje häst men sen han kom till mig så tränade jag och spolade väldigt, väldigt lungt, och så fort han hade benen stilla så mycket beröm. Man kan börja med att ha tex en burk med vatten och vara hälla lugnt på benet. Sparkar hon med bakbenen?
Försök att få spolningen så positiv så möjligt varje gång hon är stilla och accepterar det så bryt medetsamma och ge massor av beröm.

Lycka till och jag håller tummarna för er:)

Tack så mycket :D Ska till stallet och träna lite med henne på en gång. Japp, frambenen står hon helt stilla men bakbenen är jätte otäcka ! :o

Min 04:a har varit skadad (stor muskelskada) som han fick när han var nykastrerad och hoppade ut från sin hage. Så jag känner att jag ligger aningens efter mot vad jag hade tänkt mig, o mot vad vi gjorde med våran andra unghäst (som idag är 8 år).
Men det vi gör är:
Borstar
Spolar ben
Skogspromenader, med och utan sällskap
Longerar
Går över bommar o pytte hinder så han får lyfta på benen
Löshoppat en gång
Har med han som handhäst i skogen
Och allmän social träning. Så som å kliva på presenningar som fladdrar, går över westernryttarnas broar, osv osv.
Gått in i transport typ två gånger, men inte åkt.

Han är inte rädd för ngt o ä mkt framåt o tycker det är jätte kul med nya saker o påhitt:)

Det som jag känner är tråkigast, är att vi han o börja lite lätt med tömkörning, gick bakom med tömmar på rak väg, stanna och sedan vända hemåt efter en bit. Med en som gick fram vid huvudet. Men eftersom han blev skadad, så har det inte blivit ngt mera utav det. Får försöka ta upp det igen. Han är av ren dressyrstam, o ska bli min nya "dressyrstjärna:love: " , men jag skulle vilja ha honom inkörd. Tycker det är mkt viktigt att kunna variera motionen så mkt som möjligt.
Så vi får försöka ta tag i tömkörningen igen snarars möjligast.

Är det ngn som har mera tips som man kan göra med han?

Liknande trådar

Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 346
Senast: SiZo
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 450
Senast: machafuko
·
Tjatter Äntligen är det dags igen! I stora skaror beger sig människor till Gärdet för att ta del av en tradition som väckts till liv...
68 69 70
Svar
1 395
· Visningar
59 027
Senast: cirkus
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 794
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama