Vad gör ni med -04orna?

Humelibumlan

Trådstartare
Lite roligt att jämnföra med andra raser och dicepliner... :D

Detta är då Doris, född i Juni-04 :love:
Nu börjar vägen till stor segrarna ;)
{6558acfe-37c6-4969-8ad9-d229dea592f8}.jpg

{c5f360d9-038f-44dd-a70a-38f0fea2b6ee}.jpg

Doris är en stor snäll och tjock klump, som uppför sig utmärkt, tycker det är kul att springa och har bra aktion.
Kommer i framtiden vinna alla stor lopp och göra matte till miljonär ;)

Vad gör ni med era -04 och vad är planen för framtiden?

Sv: Vad gör ni med -04orna?

Eftersom jag nu drog ut "lillan" så ska jag HA 50 procent av alla insprugna pengar!!! :p :p :idea:

Så det så.

I övrigt kan jag berätta att alla "våra" nollfyror går för vagn utom Molly som precis tömkörs nu.

Alla 17 sköter sig bra.

AM

Nafayette skrev:
Eftersom jag nu drog ut "lillan" så ska jag HA 50 procent av alla insprugna pengar!!! :p :p :idea:

Så det så.

I övrigt kan jag berätta att alla "våra" nollfyror går för vagn utom Molly som precis tömkörs nu.

Alla 17 sköter sig bra.

AM
Härligt! :bow:

Du kommer få ett Pm snart... eller senare ikväll ;) :p

Humelibumlan skrev:
Lite roligt att jämnföra med andra raser och dicepliner... :D

Länge sen jag såg dig här - välkommen tillbaks - har du fått bebe? :love:

Söting du har - va gosig!
själv har jag aldrig haft travare, och har en 00:a nu, men har haft ett åringar förr (ridhäst och ponny). där är vad som gäller:

hantering hantering hantering.
stå stilla i gången, verkas, lastas.

gå promenader vid hand i skog och mark.
även löshäst/handhäst med mamma i skogen. Lös funkar när de är yngst, inte ännu så självständiga utan följer mamma nära. Får lära sig skog och mark, ta sig fram, lyfta fötter, plus att det är roligt förstås!
sen funkar det inte lös när de blir för kaxiga, då drar de runt för mycket för långt ifrån mamma. :D Växlar då till handhäst, samma där, får lära sig att vara ute i skog och mark, samtliga gångarter om än lätta korta pass, övar röstkommando för gångarterna inklusive sakta av givetvis.

efter ett år tömkör jag mycket ute på väg/skog/mark.

friska, glada unghästar som sen är lätta att rida in, då ingenting är "konstigt" - de har redan varit med från början!

Min lilla ardenner -04 går för vagn i sakta mak, har gjort det ett par gånger nu. Hon kommer att köras ett par gånger till innan hon ställs av för vintern och i väntan på att matte ska föla:) Hon kommer att dammas av så snart matte orkar sen igen. Förhoppningsvis innan betet, att hon hinner att köras några gånger, för att sedan bara växa och bli ännu större på betet.. (hon är 150cm och 500kg nu..) Sen börjar det riktiga arbetet med körningen för lilla fröken fis..

Japp, jag har ynglat av mig ;)
Men nu har jag väl varit här ganska mycket? :confused: Du har väl inte intresserat dig för samma trådar som jag :angel: ;)

Humelibumlan skrev:
Japp, jag har ynglat av mig ;)
Men nu har jag väl varit här ganska mycket? :confused: Du har väl inte intresserat dig för samma trådar som jag :angel: ;)

Nä vi måste ha hållt oss i olika trådar :D :angel:

Min 04 håller vi på och tömkör samt går promenader, lösgalopperar och har löshoppat en gång. Tänkt att jag ska spänna för honom ivår och köra in innan betet i sommar.
Till hösten efter betet blir det inridning lite smått.

796727.jpg

796732.jpg

Inget! Hon står och tjockar till sig just nu. Har växt 10 cm på höjden på 3 månader. Men nu ska jag börja tömköra lite så smått tänkte jag.

Tack så mkt. :)
Ja, han är verkligen välmående. Nästan så man får hålla igen på maten :o så otroligt lättfödd.

oj vad ni är duktiga med era småttingar..
känner att ja ligger efter.

mina två 04.or har ja inte tid för... eller jag har tid men jag vill att vi ska vara 2 som hanterar om vid tömkörning ,lastning osv..

så vi går ut o in från hagen varje dag o kratsar hovar o börstar o står uppbunden på gången...

vill jättegärna börja löshopp... lösgaloppera .. så jag får se vad jag ahr för stjärnor..

hur har ni gjort när ni har börjat med tömkörning och transportåkande.. för in går dom .
är ni ensamma eller har ni hjälp?

Jag vill osså alltid ha hjälp, av sambon då jag ska göra något med 04:an, förrutom om vi ska på plan och löslongera eller gå promenad, då är jag i regel själv. Men vid tömkörning & löshoppning är det bra att ha med en hjälpande hand, tycker iaf jag som har unghäst för första gången.

är första gången för oss oxå..o då har vi 2... linat har jag gjort själv men mamma gillade de inte.. men de gick bra.. men vill inte lina dom så mycket.
att gå promenader har ja inte gjort ... dels för att ja e lat o dels för att ja vill ha sällskap utifall något skulle hända..omdom skulle bli rädda eller liknande.
dom har haft träns på sej o de är aldrig några problem..dom brukar ta kedjan oha den i munnen eller försöka ta tag i överdelen på grimman o ha den i munnen.
sadeln har lega tpå dom men inte fastspänd..inga problem.

men hur ska man göra när man spänner tömkörningsgjord o sadel första gången.. ska man dra lungt o försiktigt o spänna lite i taget eller ska man dra fast den (visserligen lugnt nu oxå) så att den sitter ordentligt så de inte snurrar .
elastiskt gjord har dom inte regaerat på när dom ha haft filt på sig.

Min 04:a tömkörs, är ute på långa turer i naturen mestadels. Det går mycket bra. Tyvärr har jag inte så många som kan hjälpa mig så jag gör det mesta själv. Men vi klarar det. Jag har aldrig träffat en duktigare unghäst förr. Trodde aldrig jag skulle kunna göra så mycket med honom på egen hand som jag gör men han är underbar på alla sätt och vis. Lyssnar på mig och går var jag än går.

Kommer att fortsätta tömköra mer och mer och gå ut långa turer med honom samt träna mycket kontakt och markövningar.

Min 04:a har haft lite otur, varit sjuk och kastrerats så vi har inte kommit igång riktigt med träningen. Men hittils kan han gå ut och gå med enbart mig, ledas från båda sidor, ha vojlock på ryggen med täckesgjord, stå uppbunden stilla och bli spolad på benen utan problem. Vem som helst jag menar verkligen vem som helst kan leda honom ut och in från hagen och spola och rykta honom.
Har börjat lite med markövningar och longerat honom lite liet och han ser träningen positivt och vill bara mera så där är det matte som får säga till att det räcker med en liten stund. Han går även rakt in i transporten när han ska åka iväg.

Har nu fixat en tränare så det kommer att bli en del markövningar och sen till våren så ska han sättas framför vagn.

Fortsätter han att vara så här positiv till träningen och framför allt så snäll så kommer detta att bli så bra det kan vara.

PICT1154.jpg

PICT1159.jpg

(han har skydd på benen för att vänja sig lite, vilka han åt på häromdagen när han skulle rulla sig i ridhuset vilket slutade med att han låg ner och jag satt brevid honom och kelade:love: )

Kul att läsa vad ni gör!

Min 04:a har precis börjat vänja sig vid att ha träns (bett) och det går jätte bra!

Vi går en del promenader, klättrar i backe. Pysslar mkt och är noga med att all den varadagliga hanteringen ska fungera.

Går runt lite i ridhuset, tittar på hinder osv. Lösgalopp lite då och då.

Ska börja med tömkörning snart så fort han är helt van vid att ha bettet i munnen.

Efter jul blir det mer tömkörning och även dax att börja med löshoppning.

Tiggertjejen skrev:
Min 04:a har haft lite otur, varit sjuk och kastrerats så vi har inte kommit igång riktigt med träningen. Men hittils kan han gå ut och gå med enbart mig, ledas från båda sidor, ha vojlock på ryggen med täckesgjord, stå uppbunden stilla och bli spolad på benen utan problem. Vem som helst jag menar verkligen vem som helst kan leda honom ut och in från hagen och spola och rykta honom.
Har börjat lite med markövningar och longerat honom lite liet och han ser träningen positivt och vill bara mera så där är det matte som får säga till att det räcker med en liten stund. Han går även rakt in i transporten när han ska åka iväg.

Vad duktig du är och din pålle var jättefin ! En undran bara, hur gjorde du när du skulle lära han att bli spolad på benen? Min 02 som inte har blivit hanterad så mycket innan hon kom till mig HATAR att bli spolad på bakbenen. Några tips ?

Dra lite i taget, det brukar inte vara speciellt populärt att få något som sitter runt magen. Ju lugnare ni tar med sadel och sadelgjordar, ju lugnare och och säkrare häst får man. Inget surande när man sadlar sen utan att sadeln är en positiv upplevelse.

När jag lastar är jag oftast själv eftersom sambon inte är ett dugg intresserad av såna här djur. Gå fram och lukta på transporten och börja känna på att gå på, mycket beröm och ta det lugnt.

Använd gärna det snurrande repet och mycket vett från marken om det börjar strula. Tillåt inte att dom ska få göra saker som att tex gå på matte/husse, dra iväg i grimman osv. Alltså, sånt dom inte får som vyxna ska dom inte heller få göra som små, konsekvent. "säkerheten alltid först, för både fyrbening och tvåbening"

Lycka till!

lindaplutt skrev:
Vad duktig du är och din pålle var jättefin ! En undran bara, hur gjorde du när du skulle lära han att bli spolad på benen? Min 02 som inte har blivit hanterad så mycket innan hon kom till mig HATAR att bli spolad på bakbenen. Några tips ?

Detta är ju väldigt inviduellt för varje häst men sen han kom till mig så tränade jag och spolade väldigt, väldigt lungt, och så fort han hade benen stilla så mycket beröm. Man kan börja med att ha tex en burk med vatten och vara hälla lugnt på benet. Sparkar hon med bakbenen?
Försök att få spolningen så positiv så möjligt varje gång hon är stilla och accepterar det så bryt medetsamma och ge massor av beröm.

Lycka till och jag håller tummarna för er:)

Liknande trådar

Hästhantering När vi köpte vår ponny i början på november så var hon en lugn om än lite hanterad tjej som precis blivit inriden. Hon är importerad...
2
Svar
30
· Visningar
3 346
Senast: SiZo
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 450
Senast: machafuko
·
Tjatter Äntligen är det dags igen! I stora skaror beger sig människor till Gärdet för att ta del av en tradition som väckts till liv...
68 69 70
Svar
1 395
· Visningar
59 027
Senast: cirkus
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 794
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur