Vad gör man..

Sv: Vad gör man..

Personligen så tycker jag inte om det här med att byta bett så fort det är något problem. Klart ska man kolla tänderna ordentligt och välja ett bett som passar hästen men jag tror inte att det är bettet i detta fall. Ta ett mjukt stadigt stöd i tyglarna och rid. Rid med sätet fram till det stadiga stödet du erbjuder. Strunta i var nacken är! Sen gör du raka vändningar lite då och då. Lägger hästen sig rätt in i handen så får han automatiskt en bra form. Lycka till!

Hästen kan man itnte bara rida på rakt av. När han inte vill, då går inget, han har verkligen humör o man får gulligulla med honom. Om man driver för mycket, vilket jag testat, att bara driva, driva, slutar det oftast negativt, såsom stegringar osv.

Påminner om min :angel:

När hon stökar och slår med huvudet lägger jag ner händerna vid manken. Hon blir något lugnare då. Det sämsta du kan göra är att rycka tillbaka i alla fall.

(nu ska jag läsa hela tråden :angel: )

Har själv en häst som är enormt känslig- prova med att ha ett Messingsbett- inga gummi inga silvriga.

Funkade bäst med ett vanligt bridongbett- viktigt att det inte är ihåligt. Sedan andvände jag en Gouge. O tänk på att halvlånga tyglar blir genast- en elak hand. När hästen rör på sig så kan det bli ryckigt i munnen- lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama