Vad gör man..

Ava22

Trådstartare
.. med en häst som inte accepterar handen? Han beter sig som om jag sitter o rycker honom i munnen 25 gånger i minuten. Men det gör jag inte. Jag rider med lite halvlånga tyglar, så han får frihet. Men så fort jag kortar upp tyglarna åker huvudet upp. Jag har haft honom i tre år, och det är betydligt skillnad på honom nu än det var i början så lite framåt har det gått..:smirk:
Han är kollad, inga fel..
Så vad ska jag göra får att få honom acceptera att jag har en hand?!:confused:

Sv: Vad gör man..

Hej!

Så du har haft hästen i 3 år och det har knappt blivit märkbart bättre? Vad har du prövat tidigare? Andra bett? Bettlöst? Ny sadel? Rider du för instruktör? Har du låtit andra rida hästen och hur reagerar hästen i så fall?

Jag skulle ha prövat med en kapson och fast martingal. Sedan ett rakt, tunnt bett eller ett smalt tredelat bett. Sett över sadeln och kollat så att inga spännen på tränset sitter så att det kan skava.

Men som sagt, allt beror ju på vad du redan har prövat.

Jo, märkbart bättre har det absolut blivit, men ändå inte till den grad som jag önskat.
Har ridit mycket på hack innan, det gick bra tills han lärde sig att krulla ihop halsen..! Sidepull rider jag ibland med på, funkar bra.
Sadel passar, rider varierat mellan rakt o tredelat, tredelat funkar bäst. Rider för intruktör som fått in oss på rätt väg, men hon bor i Skåne o jag i Växjö,, så det är inte alltför ofta hon är här..!
Hästen fixar inte att ngn annan hoppar upp o börjar begära en massa saker, han blir stressad som attan!

Hur/ var hittar man ett smalare tredelat bett då? Har normarstort nu från Eko (globus).

Brukar du rida på kapson o fast martingal? Hur funkar det då?
Jag vill inte ha massa "konstiga" grejer, ska jue tävla dressyr..

Hejsan.
Jag hade problem med min häst också när man tog mun-kontakt.
Det hjälpte när jag bytte till ett smalare bett (inte tunnare).
/mvh Lex

:smirk: Hej! Jag använder bettlöst (bitless bridle) på min häst och det fungerar bra. :smirk:

OM han är kollad i tänderna så prova att byta bett! Om du har ett tredelat nu så kan ett rakt med fasta ringa vara en bra lösning. Kompisens unghäst vevar gärna med huvudet och rycker nästan tyglarna ur händerna på henne (mjuk hand!) men på ett rakt bett försvann problemet på två ridpass. Annars får du väl prova med bettlöst ett tag, eller sätta en tygel i en remontfrimma också och rida mest med tygeln i nästan och sakta smyga in bett-tygeln, det kan också funka.

Jag har en ponny som är superkänslig i munnen. Han reagerade om man bara kortade pyttelite, från långa tyglar, slängde upp huvudet, sprang iväg och tog man och kortade mer så stegrade han sig eller sprang bakåt. Bytte till hackamore och använde martingal till det och det funkade super. Stegrar sig aldrig eller backar. DEt värsta med honom var att han inte gick bakåt, han sprang. Hehe min lillkille:love: Funkar jätte mycke bättre med det men fortfarande vill han ha långa tyglar, men accepterar om man kortar dem. Han blev inriden vid 13 år ålder, och han har aldrig velat acceptera bett och jag ville inte ha det på honom, när jag märkte att han var helt enkelt för känslig. Han blev så mycket mer avslappnad. Det lättaste är att faktiskt också lära sig rida med väldigt långa tyglar. Jag har gjort det och man kan faktiskt göra lika mycke med det som med korta, även om det är ovant i början. Jag brukar hålla ytterst på tygeländan, och när vi rider så går han på tygel och går så fint. Men so sagt allt beror på häst, så din häst kanske inte trivs så.

Lillhästen i Stav har bett till bra priser.Har beställt ett smalt tredelat med fasta ringar och nu senast ett smalt rakt,svagt böjt bett också med fasta ringar som pållan verkar gilla:)

De flesta ridsportaffärer har bra sortiment på bett, gå dit o fråga de brukar va hjälpsamma o kunniga.

Till er som föreslår alla möjliga hjälpmedel, hackamore eller annat, har ni läst tråden? Denna häst ska tävla dressyr, då kan man inte komma in på banan med bettlöst, eller martingal etc. Det bästa är att lära sig rida hästen utan alla tillbehör. Mitt tips är att prova sötmalmsbett eller kopparbett, alt german silver. Alla dessa får hästen att suga mer på bettet. Min har blivit bättre och går inte lika mkt mot hand sen jag skaffade sötmalmsbettet (sweet-iron på engelska).

Min häst fungerade bäst efter hackamore på ett rakt plastbett med äpplesmak, gillade det inte helt, men tyckte bäst om det. Annars skulle jag rida med bettlöst på veckorna och bett när jag skulle träna och (tävla om du skulle det),

Minn förra häst som jag hade och red ville inte heller att jag skulle ha tyglarna sträkta utan jag fick rida med lösa tyglar och jag tyckte detta var väldogt jobbigt efter som hon hela tiden gick och slängde med huvudet varje gång man tog det...

men sen en dag så testade jag att bara rida i grimma. och då var det mycket bättre, man kunde i alla fall ta i hästen och hon gick till och med med lite sänkt nacke!=)..

så jag hade nog ( om du nu har kollat allt och att sadlen funkar och att h*n inte har ont i ryggen) så hade jag testat ett sådant utan ett bett i munen!...

Lycka till!

Jag skulle testa att jobba hästen från marken, i tömmar. Då är det lättare att se hur hästen reagerar och på vad. Det är också lättare att få fram stöd på bettet tycker jag. Men det är förstås jätteviktigt att hon söker stöd själv och att du inte forcerar det. Du kan testa longera i kapson också och sakta vänja henne vid att hålla huvudet stilla.

Att trixa för mycket med olika bett undrar jag om det är så effektivt om du vill rida dressyr. Då har man ju inte så många att välja på ändå :(

Jag var och tittade på en dressyrkurs en gång och där var det en häst som vevade hej vilt med huvudet, som det såg ut från läktaren red tjejen med väldigt stilla händer, men det är ju klart att om hästen inte är stilla med huvudet så är det ju svårt att inte följa med lite i rörelserna.
Hursomhelst, tränaren tog då ett balsnöre och knöt fast i ringarna fram på sadeln som ryttaren hakade fast lillfingrarna i, och vilken skillnad det blev! 2-3 varv på volten och det var ett helt nytt ekipage.

Det kan ju vara värt att prova!

Hästen måste först svara för framåtdrivande hjälper(skänkeln). Om man har en mjuk stadig hand med sträckta tyglar och skänklar och hästen då börjar trava iväg med med huvudet upp och släpper bettet så springer den ifrån skänkeln. Halvlånga tyglar ger inget stöd och då blir effekten gärna att hästen inte vet var den ska ta vägen med hals och huvud. Såklart kan du rida på halvlånga tyglar när hästen är van att söka sig ner. Om hästen kör upp hals och huvud när man länger tyglarna så går den inte fram för skänkeln på rätt sätt.Har inte din tränare bra tips som du kan träna på under tiden tills nästa träning?

Så har jag också sutte ett tag, nu när jag började vänja min med att ha stöd i munnen och att bromsen sitter på ytter tygeln:P
han höll också på att greja en himla massa så jag gav honom en eftergift såfort han ville, så att han skulle tycka det var trevligare, FEL

sen fick jag lära mig att om jag hade ett lagomt stöd i handen och satt stilla så vande han sig vid det, så slapp jag sitta och ge efter hela tiden. nu går det jättebra och trivs med en stilla hand.:bump:

Tränaren bor i skåne o jag i Växjö, vi ses inte så ofta. Vill inte träna för någon annan för hon är den enda under dessa tre år som verkligen hjälpt mig med ridningen..!

Att byta bett och prova diverse hjälptyglar är ofta en genväg= senväg! Ofta behöver man komma på "how to do it". Man vill väl rida och kunna hoppa upp på en annan häst utan speciella bett och hjälptyglar och rida den? Kyra har en bra grundläggande övning som är bra att återgå till mellan varven. Man rider på en liten fyrkant och i varje hörn vänder du hästens framdel för ytterhjälperna. Led med innertygeln i vändningen och lätta på inner när hästen vänt. Rid till nästa hörn osv...sträckta tyglar och mycket drivning. möt upp med handen om hästen vill trava iväg. detta gör man i långsam skritt och så småningom i trav. Lugnt och sansat...
Måste ju finnas en tränare närmare dig som kan hjälpa dig? själv känner jag att man skulle behövar en tränare så gott som varje dag- men vem har råd med det?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama