Vad gör man?

Sandra86

Trådstartare
Jag ar en nordsvensk vallack på foder och har haft honom i ca 6månader. Nu sedan 2 veckor tillbaka går han på bete och är ute dygnet runt.
Nu till mitt delämma, det är en anna häst, har för första gången fått honom i kort galopp och kan utan problem skritta på långa tyglar. Tidigar taktade han konstant och i galoppen fans det bara ett tempo och det var full gas.
Antar att han inte trivs att stå på box och har inga möjligheter att ha honom på lösdrifft.
Hos sin ägare stod han på lösdrift mne hon har ingen tid till att rida honom i dagsläget. Så vad ska jag göra, ha kvar honnom och ställa in honom på box igen i början av augusti och få tillbaka en häst som stressar under ridturen eller lämnatillaka honom och veta att han inte kommer att bli riden.
Han är lungn i stallet och boxen så han stressar inte i sin vardag utan bar under ridning. Han rids ca 4-5 ggr i vackan både uppstallad och på bete.
Vad hade ni valt att gjort?
Jag tycker om hästen då det är en trevlig häst som hoppar som en gud:D men samtidigt e det inte så roligt att inte kunna skritta sin häst på ett vettigt sätt...

Sv: Vad gör man?

Många hästar blir lugnare på sommaren (varmt och mycket mat)

Se över foderstaten till hösten! Mer grovfoder mindre kraft.

Sv: Vad gör man?

Jo men problemet är att han går på fri tillgång på grovfoder och äter inte så mycket kraft, ca 1kg/dagen och det måste han ha då han har svårt att sätta muskler.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 575
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat