vad gör man?

Ida_79

Trådstartare
Ett problem som blivit alldeles för stort=(
Har för 2 veckor sedan flyttat mina hästar från vår egen gård till ett inhyrnings stall. Detta gäller mitt sto som är 20 år gammal.
Hon är ganska så nevös av sej när hon blir själv i boxen eller hagen,men det har alltid funkat hemma,men i nya stallet är det jätte jobbigt.
Hon kan vara i sin box själv när jag rider min andra,skrapar bara med benet i luften typ o snurrar runt lite. Men problemet är när jag ska ta in min andra och hon ska vara kvar i hagen. Spelar ingen roll att det är 2 andra kvar i hagen,hon ska bara med.
Hon har ingen som helst respekt när jag hindrar henne från att följa med,hon blir helt blockerad o springer rakt över än=( tränger sej fram o förbi,spränger el trådarna.. Då det finns yngre ungdomar i stallet som kommer ta in henne till kvällen på hösten så måste jag lösa detta problem. Vill inte att min häst ska skada dom.. Det är en ganska så biffig dam på 15ocm o väger runt 600 kg.
Lite tips och råd?

Sv: vad gör man?

Det har bara gått två veckor än. När hon väl har lärt känna de andra två hästarna så kommer hon säker inte ha några problem med att stanna kvar ute med dem. Om inte det fungerar så får du helt enkelt vara tydlig med de yngre ungdommarna om att stoet måste gå in först.

Har haft hästar som aldrig - oavsett ålder - gått att lämna i hagen när de väl börjat oponera sig. De har fått gå in i boxen under tiden.

Ge henne lite tid! Har det funkat på gamla stället kommer det nog funka på det nya också så småningom.

Kan bara berätta om min gammelgubbe som stod och stegrade på gången första gången jag tog in honom själv i mitt nya stall! Och lämnade man honom ensam i hagen blev han hysterisk och sprang och sprang och sprang.
Nu står han lös i gången och går själv i hagen utan problem. Visst, de gnäggar lite till varandra, men det kan väl vara ok tycker jag. Tror det tog en vecka innan han slutade leva om ensam i stallet, lite längre med att vara ensam i hagen. Det är ju otäckare för dem att bli lämnad än att lämna.

Spränger hon bara trådarna när hon är nära grinden sas? Annars hade du ju kunnat testa att någon håller henne och står med henne en bit ut i hagen tills du kommit ur hagen och kanske även gått in i stallet så hon inte ser din häst längre, sen släpper henne. Då kan du ta ut din andra häst i lugn och ro utan att det blir stress vid grinden.

Mammas nsv valack blev också helt ifrån sig i början när jag tog ut min häst och han blev ensam. De första gångerna rusade han i hagen så han var helt genomsvettig och man kunde höra hans gnäggningar långt ut i skogen. Numera tar han det hela med ro. Han kan gnägga lite då och då men bortsett från det håller han sig lugn för han vet att kompisen kommer tillbaka igen.

Tror främst det handlar om att ditt sto inte känner sig trygg och säker i hagen ännu, och när kompisen ska gå iväg någonstans försvinner den lilla trygghet hon har i hagen och då får hon panik, uppenbarligen.

Många hästar fungerar ju bra i hagen om det är dom som gått ifrån hästen i stallet. Jag gjorde så när jag flyttade sist och min lille inte ville vara ensam i hagen. När dom tog in den andra hästen så tog jag in min samtidigt och stod och pysslade lite och sen släppte jag ut honom själv. Han reagerade inte alls då. På detta sättet så blev det hela snabbt som det brukar vara. Han slutar bry sig otroligt fort när han märker att det faktiskt inte händer någonting farligt och den andra kommer tillbaka.

Viktigt att han var väl motionerad och inte hade överskottsenergi för då överreagerar han väldigt. Eftersom det fungerat förut hos dig så tror jag inte det blir ett problem.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 211
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama