Vad gör man nu då?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thewebwolf
  • Startdatum Startdatum
T

Thewebwolf

Igår morse fick jag ett stoföl som jag inte riktigt vet hur jag ska bete mig med ännu.

Hon är vind och sne överallt men är frisk och pigg i övrigt så jag har inte ännu kontaktat någon veterinär, men tänker göra detta i morgon när det är vardag för att förhoppningsvis få några expertråd.

Hon ser ju inte så skojig ut i "bakstället" men det beror väl på att hon legat tokigt i magen på modern men sådant brukar gå till sig eftersom, det verkar i alla fall vara uppfattningen hos dem som varit hit och tittat, jag är väl själv mest orolig över vänster framben som är vinklat i en båge utåt, hade ett sådant föl iofs för 15-talet år sedan där benet gick till sig av sig själv, men det här ser värre ut, så är det någon som har erfarenhet av skenor, gipsningar och sådant på föl med felaktig benställning så skulle det vara bra att få lite tips innan jag tar ställning till veterinärens kommande utlåtande?

Se länk nedan för bilder

http://web.telia.com/~u60203725/norma.htm

Sv: Vad gör man nu då?

Sådär såg vårat ett föl ut för nått år sen.
Hon var stor o väldigt långa ben o är inte riktigt hundra i framstället nu heller men bak så syns det inget av det hela

Finns en duktig en som heter Micke Berg ,har nån mottagning runt Stockholm tror jag.

Nja..inte riktigt den ungen.
Nataschas föl hade ju kraftigt böjda framben.

Men däremot så var Vampens förstfödda något i den stilen som TS visar. Fast jag ska nog erkänna att TS unge inte ser rolig ut.

Vampens unge väntade vi i ca. 10 -12 dagar innan vi gjorde nåt.
Vi var noga med underlaget. Den fick bara gå på hårt och slätt underlag. Inte grus.

Gick med den bl.a på stallgången.

Senare fick man dra lite med raspen några gånger i månaden. Och så fortsatte vi ända till hösten. Hade även ett kort tag plastning på hoven.
Under sommaren stod Vamp på Broline för betäckning där dom har en duktig hovis som höll efter.
Under vintern så hade vi lite längre mellanrum. Ca var tredje vecka.

På våren var den upp till Mälarkliniken och då var han helt korrekt bak.

Denna som är på bild är klart sämre och mycket vekare.
Skulle tro att den rör sig ganska mycket i sidled och inte framåt. Det kraftigt böjda bakbenet släpar.

Skulle definitivt vara väldigt uppmärksam på att den inte får sår vid ballarna.
Däremot inget stödbandage eftersom det gör saken värre.
Fram lindar man men som sagt inte bak.

Nu vet jag inte vart TS bor men Ultuna har ju bra personal specialicerad på korrigering.

Fölet bör definitivt kollas upp om en 10-12 dagar om inget konstigt inträffar.
Den bör vara ute så mycket som möjligt men röra sig på egna villkor.
En sådan liten kotte ska inte motioneras i överkant då den snabbt blir trött av vingligheten och rasar omkull.

Håll oss gärna uppdaterade om ungen.
Vore inte heller fel om du kunde ta kort varannan dag eller så.

AM

Finns ett namn på bensställningen.
Wind nåt. (naffa trött och kommer inte ihåg)
Menas i alla fall att ungen har stått i sidled mot kraftig vind och därav böjningen...

Kanske också ska förtydliga angående bandagering bak.
Denna unge som TS visar är väldigt "felaktig" och kan ev få skena.
Men jag vet inte...
Krävs en kunnig veterinär som i samspråk med hovslagare jobbar i team.

AM

Windswept heter det har jag för mig. Vet en Wall Street Banker-hingst som var så från början. Det var så illa att de tänkte ta bort honom. Det var mycket värre än ditt föl, Thewebwolf. Men han tävlar på V75 nu och det har blivit riktigt bra (även om han är oerhört skev på vänster fram).

Senast ändrad:

Jag tror att Micke Berg bland annat jobbar på Ultuna nu, han är ju mycket duktig på sådant här. Han deltog i det försök som gjorts på området tillsammans med ett par veterinärer.

Ajdå! En vän till mig fick ett föl förra året som såg snäppet värre ut. Dom gipsade med en skena tror jag, men den blev inte återställd utan blev tvungen att tas bort.

hade jag haft den fölungen hade jag OMGÅENDE åkt till djursjukhus för bästa möjliga hjälp.
anser det som akut.

lycka till!!

Fast det är ju inte säkert fölungen mår bra av en lång transport heller.Men skulle absolut kontakta någon på området kunnig vetrinär genast.

Ser verkligen inte för rolig ut. Jag har själv lyckligtvis ingen erfarenhet av så grava benställningar, men önskar dig lycka till.
Kanske borde tråden flyttas till avel, för mer respons. Detta är ju inget som är bundet till enbart travavel.

kl

Ja, TS kanske skulle ta o maila in bilderna till nån klinik som har mycket erfarenhet av just denna form av avvikelser

jøss.... er dette vanlig i avel ? har sett en del føll gjennom årene men aldri dette her ?

hej fick ett sådant föl för några år sedan veterinär kallade det för c-bent nu är hon 5 år och det syns inget efter 6 veckor var vi på prem, med mamman och fick mycket goda vitsord även på fölet så vänta några veckor så ska du se att det växer till sig ps vem är pappa den jag hade var tres solide l och har fått reda på att han lämnar många c-benta föl som brukar rätta till sig

Hej alla, tack för alla råd och svar. Fölet ser lite bättre ut för var dag. Lägger ev. in mer bilder senare

Har idag varit och visat bilder för Catharina Fischerström på Bergsåkerskliniken och hon var svagt positiv och tyckte att det inte fanns någon anledning till panik, i varje fall inte ännu. Jag skulle avvakta några dagar eftersom mycket händer i början och sedan återkomma,

Dessutom skulle jag raspa lite lätt på vänster insida och höger utsida på hoven samt bevaka att det inte blir några slitagesår på motsatt sida (precis som Nafayette skrev i ett inlägg).

Fischerström pratade också om att man kunde eventuellt plasta upp hovarna.

hade jag haft den fölungen hade jag OMGÅENDE åkt till djursjukhus för bästa möjliga hjälp.
anser det som akut.

lycka till!!

I det skedet är det faktist inte akut. Ungen är ju knappt dygnet gammal.
Att transportera en sådan kotte till klinik i onödan är rena vansinnet.

Skulle gärna vilja veta varför du anser att den ska iväg.

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall
  • Byta försäkringsbolag
Tillbaka