Sv: Vad gör man när det är snö??
Jag brukar passa på att traggla dressyrrörelser på vägarna när underlaget inte tillåter någon annan gångart. Det blir mer omväxlande då plus att det känns mer meningsfullt än att bara gå rakt fram med långa tyglar.
Jag brukar träna halter, ryggning, igångsättning, ibland korta övergångar skritt-trav-skritt/halt osv i olika kombinationer. Öppna och sluta längs vägkanten i olika grader, skänkelvikning i olika grader över vägen (kolla så det är bilfritt), skänkelvikning längsmed vägen, korta framdels- respektive bakdelsvändningar (be hästen flytta in framdelen ett eller två steg), rid små serpentiner över vägen (obs, kolla bilarna igen), rid serpentinerna med tagen bakdel eller flytta ut baken. Jag brukar också träna på min sitts och mina hjälper i de olika övningarna.
Om du får rida på någon av åkrarna är det ju jättebra muskelträning för hästen att få trava eller galoppera i djupsnö. För mycket mjukt och tungt underlag kan dock vara skadligt för senorna så lagom är bäst. Om hästen får möjlighet att bli lite varm på en åker kan du även lägga in galoppfattningar från halt och skritt samt avsakning eller halt efter t.ex. fem galoppsprång. Lite trav eller galopp på hårt underlag är inte skadligt för hästen (det är kanske inte mycket heller, men det är inte det tråden handlar om) på något sätt, se upp bara så det inte är halt.
Jag tycker det hjälper motivationen att faktist se att vi gör framsteg med de rörelser vi tränar, att hästen blir mer lösgjord och lydig. Det ger mig också ett mål med skrittrundorna.