vad gör man med en matelak häst?

T

tess444

hej hej!
skulle vilja få några råd på hur man ska göra när hästen är matelak vid fodring?
får hö innan så han är inte vrålhungrig.. :smirk: har även fri tillgång på hö ute i hagen..värst är han vid kvällsfodringen..på morgonen är han ofta trött så han hinner inte vakna till riktigt och bli sur :D
ska man helt enkelt låta honom vara utan maten då han beter sig på det viset??:confused:
brukar mest stå o sura då man kommer ,men ikväll stod han i vägen,så jag bad honom att flytta på sig så jag skulle komma fram till krubban..när jag kommit förbi så hugger han mig i armen :eek: och liksom attackerar..jag jagade bort honom men då kommer han tillbaka o visar verkligen sitt "trevliga humör" tog bara med mig hinken och stängde boxdörren och lät honom vara utan maten,har hört att det ska vara ett bra sätt att få dem att förstå att "beter jag mig illa så får jag ingen mat" och tvärtom...
blir jätteglad om ni har några bra knep att dela med er av!!! :bump:

Sv: vad gör man med en matelak häst?

Så här gjorde jag.
Lärde hästen att den alltid ska gå bakom mig när jag leder, alltid flytta undan när jag ber om det och att rygga på kommando. För att få hästen att rygga så säg "back" samtidigt som du höjer armarna och viftar mot honom. Backar han inte så förstärk genom att stampa i marken och gå närmare lite tuffare/vifta mer ev förstärk med grimskaft/spö (slå ej!). Så fort han ryggar så beröm. (Tillsist kommer hästen fatta att om han ryggar redan vid ordet "back" så slipper han resten.) Å det funkar utmärkt i boxen! Min häst högg oxå åt allt å alla vid fodring och pyssel i box. Nu när man kommer med hinken säger man bara "back" så backar han in i boxen och låter mig hälla upp fodret. Kommer han närmare så stampa med foten och visa att "nej, det är mitt foder jag är ledare" säg back igen om det behövs. Funkar så jäkla bra!! :banana: Han har t o m blivit gladare! Står med öronen framåt å väntar på fodret och även fast han äter så kan man pyssla med honom utan sura miner. Tror att hästarna blir lyckligare/lugnare av att veta vem som bestämmer...
Lycka till!!

Att låta hästen vara utan krafftfoder tror inte jag är någon bra ide alls.

anni0301 förslag är ett kannonförslag.

Men han har alltså hö vid krafftfodring på kvällen?

Själv lärde jag min häst varsågod. då ser jag till att hon står still å inte gör någonting föräns jag har gått iväg från maten å sagt varsågod. Dock har ju min aldrig bitit vid krafftfodringar så jag har inte haft behov av backa delen i tränning så där skulle jag ha gjort som anni0301 beskrev.

Tack för tipsen!!..ska absolut träna på det med backningen :)
har tränat backning en del men..bara att träna mer :D

Han är en väldigt viljestark häst..kan ofta bli sju gånger värre om man är "hård" mot honom, men matte är ju oxå tjurig :devil:

Självklart får han hö oxå vid kvällsfodringen,fick ju även kraftfodret lite senare på kvällen då han kunde bete sig lite bättre , lämnar ju honom inte helt utan...:crazy:

Det jag menade var att man väl aldrig ska belöna dåligt beteende..att tex. ge honom maten då han beter sig illa?? eller?? :confused:

kom gärna med fler tips!! :banana:

Nej men då stannar man kvar tills hästen uppför sig bättre tycker jag. Annars förstår faktiskt inte hästen varför den inte får krafftfoder när alla andra får. en häst förstår ju bara en tillsägelse som kommer direkt å att mate försvnner in å struntar i krafftfodret till honom å ger det en kvart senare är något som en häst inte förstår som bestraffning.

Hård behöver man ju inte vara på sådant sätt om hästen blir grinig av det då kan man ju istället vänta ut, att vara envis kommer man riktigt långt med på en hel del hästar som oxå är tillexempel envisa. Då märker dom att det inte hjälper att hålla på länge för mamma står kvar å håller på längre.

En sak skulle jag verkligen avråda dig ifrån och det är att ta med dig maten därifrån utan att ge hästen någonting. Det är ju just DÄRFÖR han är aggressiv. Han talar om för dig att låta bli "hans" mat - för efter som att han är ranghögst så är all mat hans tills han säger annat. Tar du då med dig maten ut så visar du honom att du är där för att stjäla den, vilket han också trott från början.

Vi hade ett ungsto som var riktigt jobbig i relation till mat och ledning. Hon var över 170cm i manken och drog runt med människan som en vante utan problem. :smirk: Hon attakerade i hagen vid fodring, sprang in i boxen och var grinig när man gav kraft.

Problemet är ofta att hästen behöver trygghet. I det här fallet - någon som tog kommandot. En individ som hon kunde ha förtroende för.

Jag gjorde klart om min plats med henne vid fodring ute i hagen vilket jag också tycker är bäst efter som att vi båda har möjlighet att gå undan där. Men det kanske inte är något problem i hagen för er.

Jag hade använt mig av någonting annat än kraft i början. Morötter är bra, och ingen hink. Jag hade lärt hästen att maten är min, men att jag var mån om honom och lät honom äta om han bara gav mig chansen. När det fungerar med morötter i handen hade jag bytt till hink. Jag hade antagligen givit morötterna med handen till en början. Inte förrän senare kan man låta hästen ta ur hinken efter som att detta innebär att man även måste kunna be hästen sluta äta innan maten är slut och då krävs det att man redan har en gnutta förtroende. Jag hade koncentrerat mig på att få hästen att vänta på min tillåtelse fastän hinken med morätter fanns tillgänglig, och sen gått över till krubban. Sist hade jag haft kraft med mig, hällt det i krubban och genast ge godkännande så att hästen inte fick en chans att trottsa mig.

All hantering måste anpassas efter individen, men detta är hur jag spontant hade planerat att gå tillväga, kortfattat.

Hoppas att det ordnar sig.

Min häst är oxå 170, en 7årig valack som för länge sen förstått att han är mkt större och starkare än oss människor. Förra ägarna var livrädda för honom. Han blir väldigt stressad om man blir arg på honom så det gäller att vara hård men känslig.
Han reste sig mot mig och attackerade mig i hagen första gången jag träffade hästen (skulle hämta hagkamraten) jag hämtade hjälm och pisk. Nästa gång han kom flygande fick han ett enda rapp. Han stannade och tänkte. Travade iväg, kom tillbaka - Reste sig på bakbenen och skulle "slåss" jag röt åt honom och gick emot viftades med armar och spö, stampade i marken. Han gick ned och sänkte huvudet och föltuggade.
Nu har jag fått chansen att jobba mer med honom och han följer mig som en hund överallt, förr har han bara släpat runt på folk. Han kan fortfarande emellan åt försöka bitas vid borst/sadling men han får bara en smäll på nosen och så fortsätter jag som om inget hänt med borst/sadling. Inget skrik inget bråk. Förr brukade de hojta och vifta vilket bara stressade honom och han fattade aldrig vad han gjorde för fel för "harangen" av utskällning tog för lång tid så han glömde bort sitt "hotande" = gav inget resultat.
Nu får han en liten smäll och inget mer. en enkel tillrättavisning och han får tid att tänka på vad det var som blev fel.
Sedan han fattade att jag inte är rädd för honom och han lärde sig att det är jag som bestämmer så har vi fått en tryggare, lugnare och gladare häst. Var lugn, konsekvent men "hård". Överdriv inte. Säg nej och visa det kraftigt med ett stamp i golv eller nått fortsätt med det du höll på med så fort han reagerat. Man behöver inte skrika "nä nu du din lilla sate, f-n ta dej om du försöker bita igen" "Nej sa jag, lägg av! nu är det du som slutar!" samtidigt som man gärna viftar med händer och armar. ;)

och ps. jag skulle INTE mata en häst ur handen.jag matar aldrig mina hästar ur handen av den principen att det finns stora risken att göra hästen "naffsig". Men det är mina åsikter. Men en häst som redan är i "huggartagen" behöver inte uppmuntras att dessutom leta MAT hos människan.. men det är vad jag tycker...

Senast ändrad av en moderator:

Först och främst behöver du bättre ledarskap mot hästen men det är en lång avhandlig och det ger jag mig inte in på här och eftersom du måste utfodra hästen varje dag fram tills dess så måste du få ett verktyg för att förbättra ledarskapet i den situationen. Helst bör någon rejält erfaren person (erfarenhet av problemhästar) göra detta första gångerna, enligt argumentet sist i min text.

Främst behöver du träna på att hästen backar undan vid signal från dig. Lär den (i en helt annan situation) att när du höjer en handen och tex viftar med den eller nåt (välj själv kommando) så ska han backa undan. Beröm mycket när han gör rätt, men mata inte!

För det andra så är aldrig attacker, bitningar och sparkar tillåtna. För du kan dö. Eller skada dig för livet. Alltså tar du med ett spö. Gärna ett dressyrspö eller körspö som har lämplig längd.

När du kommer in boxen och hästen kommer emot dig så ber du honom backa med det intränade kommandot, gör han inte det så peta till honom med spöt och gör han det ändå inte så markera ordentligt med spöt. Ingen häst kan hugga dig om den befinner sig på avstånd.

Sen står du och väntar tills att han lugnar sig och för fram öronen, beröm då och ge honom maten. Gå fort ut därifrån.

OBSERVERA att om din häst verkligen anfaller och verkligen är farlig och du är lägre i rang än honom så kan han bli ännu mera farlig om du inte ger dig. Så du måste bedöma hur mycket du vågar stå på dig första gången innan du gör enligt ovan. Spöt är till för att skydda dig så använd det bara om han inte lyssnar eller om han kommer mot dig. Beröm en sån här häst mycket när han gör rätt - ofta är de sura/elaka för att de är missförstådda och egentligen rädda.

/Camilla

hakar på med en följdfråga:

även om hästen inte är aggressiv, utan bara t ex biter i boxdörren innan kraftfoderutfodring i krubba, är det tillräckligt för att be hästen backa och invänta tillåtelse? vad tycker ni?

På vilket sätt biter den i boxdörren? Krubbitar-biter eller aggressiv-biter?

Jag vill att hästarna ska stå lugna och stilla när det är utfordring, så jag ger inget foder förrän de är så, går jättefort att lära dem.

hej!!

Tack så hemskt mycket för alla svar!! vi jobbar för fullt med ledarskapet :)
han är inte alls aggressiv annars ,utan är en väldigt nyfiken o rar häst..lite bus i kroppen bara! :D är ju inte så gammal än..:love:

Utan det är endast vid maten han tjurar..har gått jättebra ett tag men så blev det tjafs helt plötsligt..han brukar alltid få backa undan när jag kommer med maten men igår tyckte han tydligen att det var han som bestämde

brukar sitta o kolla på dem i hagen hur de funkar runt maten och i övrigt mot varandra..är riktigt spännade och se hur de flyttar varandra med en blick eller en vink med örat :)

tintilar: jag förstår precis hur du menar med det där att sno
maten.. att man bara bekräftar deras misstankar liksom
ville bara höra om teorin kunde vara riktig..hört av några att det är det bästa sättet att helt enkelt låta bli att ge dem vid dåligt uppförande :confused: tror mer på era idéer :bow:

jag matar inte heller ur handen..min förra häst var väldigt nafsig då jag köpte honom..men efter ett tag så var han mycket bättre! fick i krubban eller så om han skulle få nå gott.

anni0301vad kul att det gått så bra för dig!!

:bow: :bow: :bow:

Jag vet inte riktigt hur krubbitning ser ut, det är väl att de tar tag och suger in luft?

Så upplever jag det inte som, mer otålighets/ge mig uppmärksamhet-nu-bitning...

Jag försöker säga till henne och fösa undan henne, men nästa sekund gör hon det igen, och igen, och igen...inte ens en knäpp på nosen eller att man tar tag i "skägget" hjälper...

Ju längre jag väntar, desto mer biter hon ju? Så jag försöker passa på precis i det ögonblick hon inte biter.

Camilla_H skrev:
På vilket sätt biter den i boxdörren? Krubbitar-biter eller aggressiv-biter?

Jag vill att hästarna ska stå lugna och stilla när det är utfordring, så jag ger inget foder förrän de är så, går jättefort att lära dem.

cafu skrev:
Ju längre jag väntar, desto mer biter hon ju? Så jag försöker passa på precis i det ögonblick hon inte biter.

Exakt. Precis så. Vänta ut henne och om du ser att hon tar en paus och tänker på något annat än att bita i boxen så säg typ "bra" och ge maten.

Tålamod, tålamod, tålamod och massor av beröm.

/Camilla

och ps. jag skulle INTE mata en häst ur handen.jag matar aldrig mina hästar ur handen av den principen att det finns stora risken att göra hästen "naffsig".
Det finns så mycket ideer kring detta från människor och jag tycker att de är mer eller mindre fixideer utan logik allihop. Herre gud, kan du inte es mata hästen ur handen utan att den blir suktad att naffsa så har du en väldigt konstig relation till din häst och isf har du en del saker att ta itu med innan du behöver bekymra dig för att inte kunna mata den ur handen. Det är HÄSTAR vi pratar om. Inte monster. :smirk: Ibland undrar jag varför en del människor håller på med hästar, de verkart ju livsfarliga och totalt oberäknerliga. Man behöver tydligen ta till alla möjliga försiktighetsåtgärder enligt en del människor. Förlåt, men jag förstår mig inte på sånt.

varför bara inte låta folk hålla på med det de tror är rätt? ;) Du är övertygad om en sak och jag en annan - vem som har rätt eller fel står skrivet i stjärnorna. Jag jobbar utifrån egen erfarenhet och du från din erfarenhet. Jag tycker det är lågt att påstå att jag har dålig relation till mina hästar för du har aldrig sett mig och mina djur. Den jag har nu var sk "elak" när vi började jobba men på ett lugnt å harmoniskt sätt är han nu jättego och glad.
Och jag har aldrig påstått att hästar är monster :(
Men det finns massor med missförstådda hästar där ute som behöver komma till rätta med sin plats i "flocken". Jag försöker så gott jag kan efterlikna hästars beteende och eftersom jag inte själv kan bitas eller sparkas tillbaka så får pisken funka som mina "hovar" och "tänder" och hjälmen skyddar mig eftersom jag väger 60 kilo och hästen 600 kilo.

Tycker att det är en signal på att hästen känner sig lite _för_ hungrig. ;)
Själv tar jag en sådan signal som ett varningstecken.
Har hästen en bra foderstat? Hur är utfodringsrutinerna?
Är du säker på att hästen kan tillgodogöra sig näringen?
Trivs hästen?

Det är sånna saker som jag _börjar_ med att reflektera över.
Kan jag ändra något till det bättre och automatiskt ändra hästens beteende?
För jag vet ju, att hästen vet, att jag är ledaren. Jag vet att vår relation är harmonisk, om inte jag eller hästen mår dårligt.
Och det skule i mina ögon vara jätte synd att "sätta hästen på plats" eller utöva "tålamodslekar" och det senare visar sig vara min egen bristande kunskap som har orsakat hästen det beteende den befinner sig i.

Om man tillrättavisar, korrigerar eller utövar medvetna fysiska ledarskapsövningar, så anser jag att man ska ha fullförståelse för situationen, som man själv satt hästen i.

Har ni tänkt på vad som händer med _förtroendet_ ifall man går in och är tydlig eller hårdhänt med en häst som inte "lyder", och det visar sig bero på människans egna brister t ex näringsbrist, obalans i foderstaten, tandproblem, stressmage eller nått annat som vanligen förekommer?

Kan en ledarskapsfråga handla om helt andra saker än att vifta med armarna framför hästen för att få den att backa, förbjuda den att äta ur en krubba med mat före man sagt "varsgod" o dyl?
*funderar i vänlig ton*

Rikkan skrev:
Tycker att det är en signal på att hästen känner sig lite _för_ hungrig. ;)
Själv tar jag en sådan signal som ett varningstecken.
Har hästen en bra foderstat? Hur är utfodringsrutinerna?
Är du säker på att hästen kan tillgodogöra sig näringen?
Trivs hästen?

Hej hej!
Förstår hur du tänker.. en del frågor som är värda att tänka en gång för mycket på än en för lite.. :bow:
har själv gått igenom dessa frågor innan..

Tror absolut inte att det är på grund av hunger,har fri tillgång på hö hela dagarna ute som de mumsar friskt på..får även kraftfoder på morgonen och kvällen..
Han är fin i hullet!! tyckte även vet. som var upp och vaccinerade för ett tag sedan..foderstaten ska det inte vara några problem med..täcker hans behov.

Har hö i boxen då jag släpper in honom ,men den är inte alls lika intressant :p ,står bara o kollar om matte ska komma med hans goda foder nån gång..om jag inte står o grejar med nåt annat ,då kan han börja äta lite medans han väntar.

Vissa perioder är han tjurigare än andra..kan det kanske delvis bero på att han är inne i en växtperiod dessa gånger??..kan då även vara lite "tjurigare" i allmänt. Blir två i maj ,så han växer ju allt eftersom..

verkar trivas bra! är pigg o glad i övrigt..tycker om att busa i hagen med kompisen , väldigt social och nyfiken liten prick! :love:

tack för ditt svar! :bump:

mvh. Tess

Jag tycker att du har helt rätt - NH, horsemanship, hästmannaskap, mm vad man nu vill kalla det, börjar med att se till att hästen har en sund levnad med allt vad det innebär.

Men jag funderar även ett steg längre. Om vi nu tar unghästen ovan som tråden handlar om så även om han är hungrig, ledsen, har näringsbrist eller ont eller vad det nu kan vara så tror jag knappast att hans hagkompisar som är äldre och som kräver respekt av den unge, låter honom springa på dem och bita dem vid matning för att de känner till hans läge.

Det är klart att man ska fundera även på allt omkring, men själv avskyr jag människor som säger "akta er om jag blir hungrig då får jag ett jäkla humör!" eftersom de då tycker att alla andra (som kanske också är hungriga) ska anpassa de sociala reglerna efter deras situation.

Om man ser till att hästen har en sund levnad så kommer aggressivt humör troligen att minska, men under tiden innan man har undersökt om det finns brister så kan man inte låta hästen ta för sig hur som helst, speciellt inte en unghäst för om man då kommer fram till att den inte är hungrig eller annat - ska man då plötsligt börja ställa högre krav? Det tror jag kan vara väldigt förvirrande, speciellt för en unghäst.

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama