Kusebuse
Trådstartare
Lite bakgrund:
För ca 4 veckor sedan fick jag hem en liten varelse. En smällfet, tovig, 9-årig papillon.
Hon kunde inte ett enda kommando, har aldrig blivit tillsagd att göra någonting, utan bara funnits till och fått göra som hon velat.
De enda ord hon kände till var "mat" och "godis"...
Hon gick på bakbenen stretande i kopplet, så jag befarade att hon skulle dö på varje promenad. Om inte av strypdöden så av hjärtattack pga usel kondition.
Dessutom högg hon som en gammal symaskin utan förvarning vad man än gjorde.
Nu;
Hon är bantad till nästan normalt hull, går jättefint i koppel, har slutat hugga, kan sitt, ligg, sitt fint, dansa och varsågod.
Hon har fått ganska bra kondition med tanke på den korta tid jag haft henne, och hon leker mycket.
Hon är inte så vacker just nu pga allt pälstovor jag var tvungen att klippa bort, men hennes päls är mjuk och blank, och hon är pigg och glad.
Så nu till frågan (äntligen):
Hur aktiverar man en så pass gammal hund? Vad är de bra på?
Något mer än att kasta bollar och gå i koppel måste det ju finnas.
Jag har haft hundar i över 30 år, men aldrig en så liten ras.
Vad gör man med en papillon?
För ca 4 veckor sedan fick jag hem en liten varelse. En smällfet, tovig, 9-årig papillon.
Hon kunde inte ett enda kommando, har aldrig blivit tillsagd att göra någonting, utan bara funnits till och fått göra som hon velat.
De enda ord hon kände till var "mat" och "godis"...
Hon gick på bakbenen stretande i kopplet, så jag befarade att hon skulle dö på varje promenad. Om inte av strypdöden så av hjärtattack pga usel kondition.
Dessutom högg hon som en gammal symaskin utan förvarning vad man än gjorde.
Nu;
Hon är bantad till nästan normalt hull, går jättefint i koppel, har slutat hugga, kan sitt, ligg, sitt fint, dansa och varsågod.
Hon har fått ganska bra kondition med tanke på den korta tid jag haft henne, och hon leker mycket.
Hon är inte så vacker just nu pga allt pälstovor jag var tvungen att klippa bort, men hennes päls är mjuk och blank, och hon är pigg och glad.
Så nu till frågan (äntligen):
Hur aktiverar man en så pass gammal hund? Vad är de bra på?
Något mer än att kasta bollar och gå i koppel måste det ju finnas.
Jag har haft hundar i över 30 år, men aldrig en så liten ras.
Vad gör man med en papillon?