Vad gör man med en galen häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

My_08

Hästen i fråga är ett femårigt sto. Tjejen som äger hästen är livrädd för henne, vilket är någelunda befogat. Det går inte att sitta på stoet, än mindre att leda det vid hand eller tömköra henne. Hon är fullkomligt galen, beter sig som en vildhäst. Hon stegrar sig, kastar sig och bockar bara du leder henne från hagen.
Hon äter helt abnorma mängder kraftfoder (7 kg bara på KVÄLLEN, inklusive en hel del havre) och rids inte så mycket längre eftersom att tjejen är rädd för henne. Att lasta hästen är en mardröm.

Jag kan tillägga att denna häst har tävlat framgångsrikt land och rike runt. Hon är ursprunglingen från Holland där hon vann 3-årstestet (tror jag) och inhandlades, såklart, för en halv förmögenhet.

Jag tror det räcker med ett sunt förnuft för att konstatera att denna häst förmodligen har ett stort skafferi av överskottsenergi. Men frågan är, i vilken ände ska man börja? Vad skulle ni göra?

Sv: Vad gör man med en galen häst?

:bump:Ja!! jag skulle skaffa mig ett långt rep och så skulle jag långera hästen och se till att den höl avstånd så att varken jag eller hästen kom till skada.
sen skulle jag dra ner på kraftfodret. jag föresätter att hästen har en stor STOR hage att röra sig i med bra hästkompisar så mycket av energin går åt i hagen.
sen kan man jobba många korta stunder ,man kan börja med att man skall komma ut i hagen utan att slå i hjäl sig o då är det bra att ha ett långt snöre så man kan hålla undan hästen ,men ändå inte tappa den :bump:Man be höver inte gjöra så avanserade grejer bara ha små mål.JAG tycker det är väldigt vicktigt att bara gjöra det man vet att man kommer att klara..och sluta när der år okej,med en gång.Det är typ så här jag skulle ha gjort..Men det tar tid och få en bra kontackt..Lycka till...
En tanke man kan avliva hästen okså.bara en tancke.chik:bump:

Börja med att dra ner ORDENTLIGT på kraftfodret!!!

Bort med allt kraftfoder, kolla hövärdena och ersätt ev proteinbortfall med lucern, minerlabortfall med mineralpellets.. rids inte hästen behöver den inte 7 kg kraftfoder vid ett mål.. får den 4-5 kg kraft på morgon och 4-5 kg kraft vid lunch också så förstår jag att hästen beter sig som en komplett vildhäst..

när hästen lugnat sig så att den faktiskt går att leda kan man påbörja kontaktträningen igen..

och ta hjälp av en erkänt duktig tränare.. en så värdefull häst kan inte kastas bort bara sådär..

Plocka bort allt kraftfoder till att börja med....

Eftersom man inte vet hur mycket lugnare hon blir av det är det svårt att råda om hur du ska göra sen....

Men om ni även är säkra på att hon är fullt frisk så kör på med motion, longera och kör hantering....

Lycka Till....:bump:

//Domino_s

Antar att du är tvungen att hantera den här hästen?
Om det är så .... då är det dags att stoppa en bok om hästens utfodring i handen på ägaren. Kräv ändrad foderstat... Ultimatumet är annars att hon får hantera sin häst själv.

Antar att du är tvungen att hantera den här hästen?
Om det är så .... då är det dags att stoppa en bok om hästens utfodring i handen på ägaren. Kräv ändrad foderstat... Ultimatumet är annars att hon får hantera sin häst själv.

:bow:
För hästens skull måste ju nånting göras, nu. Stackarn! :mad:

Undrar hur ägaren tänkt i fråga om rådande foderstat? Det där räcker till att utfodra ett helt mindre stall! Så om hästen får energi för 7 hästar, så förväntar jag mig också att den skall prestera i samma storleksordning - och om hästen inte rids, och möjligen går i en hage för liten för att nyttja en del av energin, ja då är det nog inte så konstigt att den är jävlig.

Ta bort kraftfodret helt, ge fri tillgång till stråfoder, och beräkna foderstaten utifrån hästens individuella behov, från början igen.

Håller med Callabus. Fri tillgång till stråfoder. Inget kraftfoder alls till att börja med. Den kanske tom. har magsår på grund av all stress. Ge den lite youghurt kultur. Det finns att köpa på pulver hos veterinären.
Sedan skulle jag se till att hästen:
1.Får en kompis om den inte har någon.
2.Att någon som inte är rädd och som klarar av att hantera den leder den in och ut till hagen.
3.Därefter skulle jag sälja den.

Är man redan livrädd för sin häst så är det svårt att få till en god maktbalans även om man löser problemet. Det betyder ju inte att det är hästen som är knäpp. Den fungerar säkert alldeles utmärkt med någon annan och jag antar att den inte beter sig så mot andra hästar. Men den vet vem som är boss i den här relationen. Det betyder att tjejen måste vara så mycket tuffare än en person som hästen inte känner för att vända på steken och få övertaget. Utnyttja det faktum att en häst alltid är lite på sin vakt mot nya människor (det är ju det horsemanshiptränarna gör). Givetvis efter att kraftfoder är borta etc

Jag tycker synd om henne. Det anses ofta så fult att vara rädd för sin häst. Men det har vi väl alla varit någon gång?

Ehhh... är det här ett skämt eller? :eek: Börja med att ta bort ALLT kraftfoder, jobbar den inte behöver den inget kraftfoder! Inte undra på att hästen är galen... Okej att den behöver rätt mycket käk ifall den tränas och tävlas hårt men den här verkar ju mest gå i hagen.

Sen behöver nog hästen en hel del motion och uppfostran. En unghäst måste få tänka mycket och springa av sig överskottsenergi med jämna mellanrum :) Ifall hästen är helt omöjlig skulle jag bara låta den trava på ett bra tag tills den börjar lyssna (antingen under ryttare eller longera den). Sen kan man börja jobba den lite mer. Det är dumt att hålla på att kräva massor och "bråka" med en häst som håller på att krypa ur skinnet. Men som sagt, jag tror att många av problemen kommer att lösa sig när man drar ner REJÄLT på kraftfodret.

Jag skulle som alla andra har sagt "tvinga" ägaren att dra ner rejält på kraften, sedan är väl det viktigaste att ta dit en veterinär som får titta på hästen. När hästar kallas "galna" av människor så har de ofta ont någonstans eller för mycket överskottsenergi. Inte förrän efter det där skulle jag titta på andra åtgärder, eftersom de två första säkert kommer lugna ner hästen.
Om ägaren vägrar gå med på att dra ner på fodret så skulle jag se till att ingen annan än ägaren fick hantera hästen, eftersom att en sådan häst kan vara en stor fara för livet.

Jag hade rekommenderat fri tillhång på hö&silage och inget kraftfoder alls, mer än en näve korn eller en morot i krubban när de andra hästarna får sitt kraftfoder. Hade tjejen bett om hjälp hade jag oht inte tagit i hästen förrens denna ändring var gjord.

Utöver detta är det (i min värld) en självklarhet att hästen är ute hela dagarna i hage som tillåter mycket rörelse och med kompisar som uppmanar till rörelse. Bra hagar och kompisar gör underverk! Tittar på mina som har en ganska liten hage men som ändå innehåller höjdskillnader, träd, buskar, en liten bäck och liggande trädstammar och mina vuxna (sto 7 o valack 11 år) travare leker och skuttar och busar VARJE dag. Det är ett bra sätt att slippa mkt problem. Sedan tror jag att lite normal hantering löser det mesta.

Man kan inte bara ta bort allt kraftfoder rätt av på engång. dra ner till etthalv kilo 3ggr om dagen och fritt på hö/ansilage. sen får man räkna med att de tar någon vecka innnan ni märker detta. sen får ni gå därefter och se hur hästen beter sig. Hon får ju inte börja gå ner i vikt och eftersom hon fått så mkt protein så kan de då hända att hon gör de och tappar då muskler och allt och de är inte bra.
igentligen kan ingen sitta här och tala om hur du ska göra si och så då vi inte känner hästen. Men jag har fått ta imot några sånna här hästar och de har slutat lyckligt.
God fortsättning.

Så kan det gå om orutinerade köper unga hästar som är i kondition.

Den är antagligen riden av en enda o en skicklig sådan. Man behöver hjälp av tränare för att "hitta knapparna"

Visst. Man kan ta bort maten, skorna o släppa den på lösdrift för att kunna klara av den- fina tips.:rofl:

:bow:

Håller med. OCh håller med Gordon också, man kan inte ta bort allt kraftfoder plötsligt. :eek:

Fel häst o fel ryttare kanske:cool: Sälja vore en idé.

tror inte hästen är galen..tror de mer är folket som är galna som ger hästen all den kraften och havren.
så vad förväntar man sej när man ger dom så mycket och inte rider nåt.
sen är de alltid bra med fri tillgång på hö.

sen kanske man kan börja fundera på vad man kan göra åt de beteendet som är kvar när all energi hästen får nu är borta.

först skulle jag dra ner på kraft fodret!:eek:sedan skulle jag börja longera henne i skritt,och när de fungerar i skritt,så provar man i trav osv.och ngn gång i veckan släppa ut henne i en riktigt stor hage där hon skulle få springa och tjoa hur mkt hon vill aså hon blir lungnare vid annan hantering!:cool:lednads övningar ochså kanske.även umgås med hästen och studera den.även lite join up kanske..och efter ett tag även leka/träna ledarskap(NH)ta även hjälp av tränare/becca

först skulle jag dra ner på kraft fodret!:eek:sedan skulle jag börja longera henne i skritt,och när de fungerar i skritt,så provar man i trav osv.och ngn gång i veckan släppa ut henne i en riktigt stor hage där hon skulle få springa och tjoa hur mkt hon vill aså hon blir lungnare vid annan hantering!:cool:lednads övningar ochså kanske.även umgås med hästen och studera den.även lite join up kanske..och efter ett tag även leka/träna ledarskap(NH)ta även hjälp av tränare/becca

Släppa hästen i stor hage en gång i veckan lär väl inte vara att rekommendera.
Hon kommer ju inte förbli lugn resten av veckan på grund av det... Snarare mer stressad.

Så kan det gå om orutinerade köper unga hästar som är i kondition.

Den är antagligen riden av en enda o en skicklig sådan. Man behöver hjälp av tränare för att "hitta knapparna"

Visst. Man kan ta bort maten, skorna o släppa den på lösdrift för att kunna klara av den- fina tips.:rofl:

Håller med om att de är jäkligt onödigt att köpa en dyr, talangfull unghäst om man inte kan/har tänkt att träna och tävla den, men om man nu har köpt hästen och bara låter den gå i hage är de väl jäkligt onödigt att stoppa i den kilovis med havre så den nästan kryper ur skinnet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka