Vad gör man (krångel med hyresvärd)?

Lillagoajag

Trådstartare
Ska försöka sammanfatta detta begripligt.

För 4 veckor sedan fick jag ett erbjudande på en hyreslägenhet (1a hand). I erbjudandet står det att hyran ligger på 3 700:-. Jag ringer hyresvärden och frågar om det är 10-mån hyra (då det är det jag vill ha, studentlägenhet) och hyresvärden svarar att ja, det är det. Jag tackar ja till lägenheten och skriver kontrakt men ser då att det i kontraktet inte står något om 10-mån hyra. Jag hör så klart av mig ang. detta och får som svar (har kvar detta mail, om det skulle behövas "bevis":

Tyvärr är det lite brister i våra kontrakt, har inte haft studentlägenheterna så länge.
Och uppdateringar har inte funkat.
Det är 10-mån hyresfritt juni och juli.

så jag skriver på kontraktet. Jag inser att jag inte borde skrivit på ett ofullständigt kontrakt, mitt misstag att vara så naiv, men gjort är gjort.

Fick i förra veckan min första hyresavi, på 3 000:-. Eftersom den summan inte stämmer hör jag av mig igen till hyresvärden som skickar mig vidare till den personen som har hand om hyrorna, och får där till svar att jag har en lägenhet med 12-mån hyra. Eehh, nej?

Så vad gör jag nu? Vad kan jag göra? Jag fattar ju att jag inte skulle skrivit på ett kontrakt där det inte står rätt saker, men samtidigt har jag ju blivit lovad 10-mån hyra (och har ett mail som bevis). Kan jag göra något? Var kan jag vända mig?

MVH Sur lillagoajag.

Sv: Vad gör man (krångel med hyresvärd)?

Fast slår man ut det över året så är ju en hyra på 3tkr/månad i ett år billigare än 3700/månad i 10-mån hyra.

Men om hyran nu är 3000kr istället för 3700kr så borde du väl helt enkelt kunna lägga undan 700kr/månad och betala de två "hyresfria" månaderna med? Och dessutom gå plus på kuppen? :)

svarar alla tre. Ja, utslaget på 12 månader blir det samma, men jag kommer knappast hinna stoppa undan 6000:- nu innan juni = sommaren skiter sig rätt så rejält. Hade det varit augusti nu hade läget varit annorlunda (även om faktum kvarstår, jag har blivit lovad en sak men får något annat).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 833
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 104
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 900
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 299
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar