vad gör man egentligen åt bockningar?

lizan

Trådstartare
Moderator
om en häst bockar när den är pigg o vill springa men inte får det.
vad gör man då?

det handlar inte om några stora bockar än så länge iaf ;) men det är ju ändå inte något man bara vill acceptera, att hästen bockar som protest mot att hon inte får springa när det passar henne. :crazy:

hon bockade en gång åt gången så att säga, o sen var det lugnt en liten stund, men sen kom en till. så det är inga bockrepor.. men ändå. det är inte min häst heller, men jag kommer rida henne några dagar i veckan så..

jobba med att befästa ledarskapet från marken är ju en bra början, tyvärr har jag förtillfället ingenstans att göra det ordentligt när marken är frusen, men ska förhoppningsvis iväg på clinic senare i år.

men vad kan man göra så länge?
har ni några bra tips?

Sv: vad gör man egentligen åt bockningar?

Det undrar jag också!
Min "lilla" pålla bockar nämligen nästan hela tiden i galopp, hon behöver springa av sig det vet jag men man blir inte så frestad till att fortsätta galoppera då (marken är hård här också)!

När jag red andra pållan igår så var hon likadan fast även i skritt/trav, så vi red ner till ängen jag + 2 andra och rejsade! Det behövdes ;)

Så aa.. bli av med energin kanske är bra? :p

Senast ändrad av en moderator:

jo självklart behöver hon få bli av med energi, men det är inte så lätt alla gånger när hagarna är frusna lervällingar, paddocken är frusen och utan staket och hästen har stått ett tag så man inte vill rida henne hårt heller. :crazy:

men ändå, man vill ju inte bara acceptera det om det fortsätter sen när hon är igång o sådär också. för då är det ju ren olydnad!

precis som för mig då... :cool:

överskottsenergi sitter ju förstås en del i kroppen, men egentligen handlar det om att jobba bort det från huvudet.
så även om banan är frusen så det inte går att låta hästen springa av sig i longerlina, så kan du jobba från marken med olika lugna förflyttningar, och låta energin gå åt till att koncentrera sig på vad du vill. hjälper faktiskt oftast bättre än rena rodeo-rundor.

om hon är väääldigt fnattig kan hon börja bocka ändå, men låt henne göra det så länge hon håller avståndet och inte sticker iväg. bara att upprepa övningen tills hon genomför den.

Rid framåt! Ah, nu såg jag att det var när hon inte fick springa som hon bockade... då håller jag med L_O, jobba med sidvärts så hon får göra av kraften nånannanstans.

Ska man ta upp huvudet med ordentliga tygeltag (för att stoppa ev seriebockning?) och kanske straffa med sporrarna? :confused: Kan det bli en bra påminnelse om att "det här duger inte, tjafsar du med mig på.." :confused:

Om du böjer hästen i sidan, ställer hästen med ett stort ledande tygeltag, så att hästens hals är böjd, så kan inte hästen bocka, eller stegra sig.
Sedan är det viktigt att hästen bjuder framåt när du rider, att hästen är framför dina skänklar, men ska ändå lyssna på halvhalter.
om hästen bockar för att den är pigg och vill springa, så antingen låter du hästen springa och du låter den bocka. Eller så kan ni gå ner i skritt, låt inte hästen springa om du inte vill det, böj hästen i sidan så att hästen inte kan bocka.
Låt hästen springa av sig, genom att du longerar den innan du rider så att hästen är så pigg när du ska rida.
Eventuellt minska på havren, om hästen är för pigg.
Straffa aldrig med sporrar eller hårdhänta tygeltag, det är inte snällt, och det hjäper inte. :smirk:

hehe, den här häten kommer du förhoppningsvis träffa! :D
både jag o ägaren är rörande överens om att vi hemskt gärna vill upp till dig o lära oss något! ;)
men då måste vi hitta pengar o transportkörare. :p

men jag ska prova det o se vad som händer!

fast hon är rätt bra på att springa på tvären också, o håller man in henne då, så blir det bock iaf..

böjja in huvudet på hästen kan jag, o det gör jag också om det behövs.

springa av sig är svårt att låta henne göra nu vilket du förstår om du läser det jag skrev.
hon är en riktigt positiv häst att rida, men blir sur när hon inte får springa som hon vill och bockar då som protest. att bara låta henne få som hon vill känns inte som något alternativ.

och varför antar du att hästen får havre?

Men hur gör man om man tex vill avbryta serie-bockningen och bara
återuppta det man höll på med, tex trava utan att behöva gå ned till skritt? Instinktivt tänker jag på att klämma till med skänklarna hårdare..och bromsa med sätet.?? Skulle villja fixa situation utan att behöva totalbromsa om ni förstår...

å usch, samma problem som ja har med min pålle....
j började träna för NH-instruktör eller vad man ska kalla det...iallafall naturlig hästkommunikation o började arbeta med hans huvud och få honom att lyssna mer på mig...o dessutom böja in honom så som du sa att du gjorde (?) när han bockade...det blev bättre då...

han är dessutom mycket bättre att rida ensam..är man tillsammans med andra hästar kan han va döjobbig ibland...

så ja väntar spänt på fler förslag :)

jo, jag ska jobba mer med horsemanship o sådär.

vända in huvudet fungerar ju just exakt då för att få den att sluta bocka men så fort man släpper kan dom ju lika gärna bara fortsätta om dom nu känner gör det.. men förr eller senare ska hon väl koppla bock-indraget huvud.. :p

och även min är nog värre med andra hästar. när det hände sist var vi ute med en annan pigg o mycket snabbare häst, så för att hänga med ordentligt hade hon behövt springa. menmen. :)

fast om man snurrar in pålle varenda gång den bockar så kanske det kopplar i huvudet att det är jobbigt att bocka...eller..man måste snurra o grejja, såna där jobbiga saker måste man göra om man bockar...

Rider själv en bockande dam. Men i hennes fall tycker jag oftast att hon är väldigt tydlig i kroppsspråket. Hela hästen liksom spänner sig och laddar ända ifrån tårna innan rusningen+bocken kommer.

När jag började rida henne löste jag problemet med att rida på kort tygel och mycket driv (i skogen inte på banan). Kändes nästan som att ha händerna i nacken på hästen! Eftersom hästen måste kunna sänka huvudet för att bocka ordentligt så fick jag övertaget genom att jag hindrade henne från att få ner huvudet. Var noga med att genomföra galoppen som den var tänkt under så ordnade former som möjligt trots hennes tokerier.

Allt eftersom tiden gick vande hon sig vid att det inte gick att bocka med mig. Nu behöver jag oftast bara höja ena handen någon cm, när jag känner att en bock är på gång, så att jag får en uppåtverkande kraft i munnen. Det räcker för att få henne på andra tankar. I vårt fall handlade det alltså bara om att visa var skåpet ska stå!

fast nu rusar hon ju inte vid bockningarna och det är inte vid galopp utan vid skritt.

sen så dra hon inte ner huvudet jättelångt när hon bockar, o jag har suttit på hästar som kan bocka STORT utan att dra ner huvudet en milimeter! så det vill jag inte riktigt lita på, då tar jag hellre bara o vänder in huvudet på henne. :)

Jag antog att din häst kanske åt havre, att den eventuellt äter havre. Det är vanligt att hästar äter havre. Därför skrev jag eventuellt minska havren, eftersom detta kan vara en orsak.

Om din häst är mellan skänkel och hand och du jobbar hästen i dressyr kan det bli lättare att få bort bockningarna, och om du har tillgång till paddock eller ridhus i närheten.

Om man då jobbar hästen i skritt, trav och galopp på volt, kan du böja hästen och ställa hästens hals åt sidan, vilket gör att den inte kan bocka.

Om du bara kan rida rakt fram ute, inte har tillgång till ridhus möjligheter, så kan du ju försöka trava, få hästen mellan hand och skänkel, "träna lite dressyr" ändå, och böja hästens hals, eventuellt gå lite i öppna, så att hästen inte kan bocka. :smirk:

som jag skrev är paddocken både utan staket och stelfrusen.
sen så är hon under igångsättning så någon dressyrridning är det inte tal om. hon är dessutom inte särskilt utbildad.

men det är inte det som är problemet.
utan som jag skrev så bockar hon som protest mot att hon inte får springa. håller man in henne så blir hon sur o bockar. det är det protestbeteendet jag vill bli av med. vad man gör för att säga åt henne att det är inte OK att protestera på det viset.

att rida runt med huvudet så inböjt att hon inte kan bocka är inte ens i närheten av ett alternativ för mig. att göra det som nödlösning för att hästen bockar/stegrar/vad den nu gör- ja det gör jag redan och tycker det fungerar bra. och visst om hästen börjar koppla bockning-indraget huvud så är det jättebra. men tänkte om folk hade några andra idéer på hur man säger åt henne att nepp- bocka är inte ok!

Jag kan inga andra tips, men jag föreslår ändå att du försöker utbilda hästen lite mer i dressyr. Med ridningen i dressyren kan man lösa mycket.
Jag tror att det är svårt att hitta alternativa lösningar, som är snälla metoder.
Hästen protesterar mot att hon inte får springa. Prova att rygga hästen, gå bakåt, hon måste svara på förhållande hjälper. Men om din häst inte ka rygga är det ju inget alternativ, innan du har lärt henne att rygga.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka