Vad gör man åt Mjäll i manen?

Sv: Vad gör man åt Mjäll i manen?

Oj, gammal tråd. Men det var lite dåligt med svar så jag väcker den... :)

Min förra häst hade en del mjäll i manen (och min nuvarande med, nästan värre). Och det löste jag genom att tvätta regelbundet med mjällschampoo. Dock inte särskilt ofta, en gång i månaden max. Och ge olja i maten samt gnida in hårbottnen med lite olja, så att den inte är så torr. Raps fungerar utmärkt. Plus att se till att borsta ur manen noggrant varje dag.

Jag vet inte riktigt vad man brukar ta till för mjäll hos hästar, men detta fungerade på min. Ska testa samma recept på nya hästen och se om det går att lösa mjällproblemet på honom också.

Sv: Vad gör man åt Mjäll i manen?

Jag kammar manen noga och särskilt i hårbotten , gillar att pilla mjäll på hästen:D:D efter det blöter jag mannen och shampoonerar med mjällshampoo, sedan sköljer jag ur manen nogra och därefter torkar jag noga.

Lycka till:):)

Liknande trådar

Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
382
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
37
· Visningar
2 381
Senast: EZMK
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross