Vad gör man åt buffiga hästar?

H

hon_med_skäcken

Jag ska låna en häst nu och har varit och kollat på ganska många.. Men dom flesta slår med huvudet och puffar på folk. Som jag kan bli ganska arg på. Dessutom gör det ont. Min häst och hästarna vi har i stallet gör aldrig så. Någon som vet varför dom gör så? Och hur man får bort den olaten?:D

Sv: Vad gör man åt buffiga hästar?

hon_med_skäcken skrev:
Jag ska låna en häst nu och har varit och kollat på ganska många.. Men dom flesta slår med huvudet och puffar på folk. Som jag kan bli ganska arg på. Dessutom gör det ont. Min häst och hästarna vi har i stallet gör aldrig så. Någon som vet varför dom gör så? Och hur man får bort den olaten?:D

Du ska inte tolerera att hon buffar på dig med huvudet. Det betyder att du är lägre i rang. Putta undan och i värsta fall däng till hästen. Var konsekvent.

Senast ändrad:

Jag tillåter det INTE under några som helst omständigheter, oavsett om det är min häst eller någon annans. Jag puttar vänligt men bestämt bort huvudet, dock kliar jag gärna med handen om det är det dom vill. Lyssnar dom inte på putten så får man kanske förstärka tillsägelsen lite. Min ena häst var väldigt bufflig i början men det har blivit bättre, dock inte helt bra. Men det tar väl tid att bli av med ett beteende som de kanske haft i 8-10 år men jag märker helt klart stor skillnad nu efter nästan 2 år, nu "glöms" det bara bort ibland att man inte får göra så..

Min häst var sån när jag köpte henne (hade för övrigt känt henne ett år innan och hon var så då med). Hon höll på och slog med huvudet jämt, inte när man red, men när man var bredvid. Puttade och höll på. Jättejobbigt. Antar att det har att göra med att hon stod på ridskola i flera år innan hon kom till mig. (Det räckte att man stoppade handen i fickan så var hon där och undrade om man hade nåt åt henne också.
Det har tagit evigheter (har haft henne i två år nu i februari), men det har blivit jättemycket bättre. Nu är det mest främmande människor hon kan putta på ibland och med mig är det liksom inget man irriterar sig på längre. Jag tror att förbättringen har att göra med att ledarskapet (mitt) har blivit bättre och så har hon blivit tillsagd varje gång. Kan ju tillägga att det inte var för att hon hade ont, utan en olat.

Etablera ett sunt ledarskap....hästar "bufflar" inte på dom som dom respekterar.

Var själv fodervärd till en vallack som är väldigt bufflig men rel. snabbt så var det helt borta och han var supertrevlig att hantera.

Dom gör det ju enbart för att de "tjänar" ngt på det. Tex praktiskt att bara putta bort den människa som står i vägen, eller kunna gnida av svetten mot en människa i närheten.

Sådant tycker jag inte är svårt att få hästen att sluta med, det är ju bara att inte acceptera att den gör så. Visst, det är alltid lättare med hästar som aldrig fått ägna sig åt en viss ovana, men denna är ju inte svår att få dem att sluta med.
Bara att putta bort hästen varje gång, eventuellt ackompanjerat med ett nej. Hur hårt man måste putta bort beror ju på hur okänslig hästen är.
Men ngt större "våld" behövs ju inte.

Min häst har aldrig fått klia sig på mig. Det gör ont och jag blir skitig. Men han kommer så försiktigt, så försiktigt ibland och antingen lätt kliar ena ögat mot mig eller också så sätter han fram huvudet i "kliposé", och ber mig klia.

Åhhhh:love: :love:
Det får mig att tänka på första gången jag träffade Johan:D
Så fort jag försökte röra vid honom när dom gjorde i ordning honom för ridning så puffade han mig jätte hårt i bröstet så att jag flög baklänges:rofl:

Han var en speciell häst... Han slutade i stort sett puffa på mig när vi lärde känna varandra. Stallägaren puffade han jämnt och ständigt för han visste att om han puffade så fick han godis;)
Men visst nog hände det att han puffade lite grann på mig, om jag t ex var lat och inte ville ge honom godisen som var just utom hans räckvidd:angel:

Så på honom var puff=godis:angel:
Och ledarskapen?? Ja den var fastställd sedan första dagen;) Johan=chef, matte=slav, stallägaren=godisautomat:angel: :angel:

Jag red en sån häst på ridskola och jag ledsnade på hans stångande så en dag stångade jag tillbaks. Rejält. Hästen blev så paff att han höll på att sätta sig i boxen :eek: och sen den dagen var det aldrig något snack om vem som stångade vem. Att jag sen hade tjuvtränat att stångas med en busig kvigsudd:love: på gården jag jobbade på kunde ju inte han veta.:rofl:

Mount Never Rest skrev:
Så på honom var puff=godis:angel:
Och ledarskapen?? Ja den var fastställd sedan första dagen;) Johan=chef, matte=slav, stallägaren=godisautomat:angel: :angel:

:rofl: :rofl: :rofl: underbart att andra oxå har den rangen med sin häst :rofl: :rofl: :rofl: har insett att en av mina hästar anser mig enbart som slav o tjänarinna...

Lintu skrev:
:rofl: :rofl: :rofl: underbart att andra oxå har den rangen med sin häst :rofl: :rofl: :rofl: har insett att en av mina hästar anser mig enbart som slav o tjänarinna...
Så har alla hästar sett mig, men det har gått bra ändå.:D

Se till att stå stadigt på fötterna så att inte hästen lyckas flytta på dig, och sätt lite diskret ut en vass armbåge som hästen får knocka sig på.

Var lugn och låtsas inte som att något speciellt har hänt, fortsätt bara med vad du höll på med. Vifta inte, skrik inte, slå inte, se bara till att hästen träffar din armbåge och inget mer. Till sist lär sig hästen att den inte kommer någon vart med buffandet. Det är obekvämt och den får ingen uppmärksamhet av att göra så, ett onödigt beteende alltså!:idea:

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
910
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag märker att folk i min närhet alltid ska tycka till om val jag gör. Jag vet att de flesta är rädda och därav kan ju detta vara av...
2
Svar
30
· Visningar
1 693
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
354
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 835
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar