Vad gör jag när häster rullar sig med ryttaren på?

A

AbsolutViktoria

Hej min häst rullar sig med ryttaren på, vid t.e.x en stran snödriva och nu senast så skulle han rulla sig i havet! så vet någon vad jag ska göra för att få bort det från han??

Sv: Vad gör jag när häster rullar sig med ryttaren på?

det är ju en olat som bör tränas bort ;) driv framåt ;)

Rid alltid med ett spö och när han är på väg "ner" så lägg spöt på rumpen så att han får fart frammåt i stället. Det är nog det absolut enklaste du kan göra.

Lycka till. :D

Ha ha ha!!! Det försökte min häst göra när jag red in henne!!! Det är bara att kämpa driva och slå med spöt. Så hästen går framåt!! För mig funkade det bäst att vifta med spöt i luften och liksom skrämma upp henne.

Vi hade ett sto på ridskolan som gjorde så i ridhuset. Pga rädsla och antagligen obehags minnen. Fick åka tillbaka då hennes framknän inte tålde "ridskolelivet".

Antagligen är det bara en olat men vill mest påpeka att det kan finnas andra orsaker till att hästen lägger sig.

Jo det är det jag gör men han lyssnar inte så bra på hjälperna, så han rullar sig endå.

..och det är precis detta som är ditt problem. Träna på lydnaden!
Är det fram, ska hästen gå fram - alltid. Kräver av dig som ryttare att du är lugn, konsekvent och berömmer hästen (=slutar driva) när den gör rätt. Tänk att det ska vara lätt för hästen att göra rätt och besvärligt att göra fel.

Haft några hästar som gjort det på ridskolan å så, en ganska jobbig olat som både kan förstöra sadel å skada dig. Driv framåt och se alltid till att din häst är framåt för skänkeln, då brukar de inte komma på tanken att rulla sig. Lyssnar han inte på dina hjälper bör du kanske förstärka dem med något hjälpmedel så som spö eller sporrar, så att du sedan kan återgå till "vanliga" hjälper.

Lycka till :)

Haft några hästar som gjort det på ridskolan å så, en ganska jobbig olat som både kan förstöra sadel å skada dig. Driv framåt och se alltid till att din häst är framåt för skänkeln, då brukar de inte komma på tanken att rulla sig. Lyssnar han inte på dina hjälper bör du kanske förstärka dem med något hjälpmedel så som spö eller sporrar, så att du sedan kan återgå till "vanliga" hjälper.

Lycka till :)

Min häst rullar sig inte med ryttare... :D

Rid alltid med ett spö och när han är på väg "ner" så lägg spöt på rumpen så att han får fart frammåt i stället. Det är nog det absolut enklaste du kan göra.

Lycka till. :D

Han lyssnar inte på spöet just då han tänker bara att han ska rulla sig. så det spellar inte så stor roll vad jag gör han rullar sig endå.

Även om du rider med ett dressyrspö som du lätt kommer åt med när du känner att han börjar sakta ner? Det gäller att vara på honom i ett tidigt skede, inte när han precis böjer benen utan när han saktar ner när du inte vill. Detta har ju också med allmän lydnad att göra, om han saknar ner när du inte sagt något om det så måste du vara på honom. Då har han inte en chans att lägga sig ner.
Men, du får jaga på honom när han gör så där så att han förstår att det är fel, fel, fel att göra så. Jaga upp honom i galopp om han bråkar med dig så att han får fart och det där ur huvudet.

Jäkla bus-häst. ;)

Se till att alltid förekomma hästen. Känn efter noga när du rider så att du upptäcker redan när hästen tänker tanken att stanna för att rulla, och gå på honom redan då.

Låter du hästen stanna och "börja" lägga sig ner så är det mycket svårare.

Häll vatten över huvudet på hästen när den ligger. Det hjälpte iaf på min polares travare som hade en tendens att lägga sej me sulkyn. Den har aldrig gjort om de...
Akta öronen bara, tor inte det är bra att få in vatten där.

Måste man rida omkring med öskar eller hink då? :D

var inte riktat till dig utan Ts...;)

Måste man rida omkring med öskar eller hink då? :D

ha ha ja de skulle nog bli en intressant syn om inte annat :rofl:

Nej jag vet inte man kanske får ha nån med sej som bär vattnet.
Förhoppningsvis räcker de med en gång, kan bli jobbigt i längden annars :D

Travaren jag nämnde rulla sej på gårdsplan så fort sulkyn kom på, fast de e kanske inget man kan be hästen om..? :p

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka