Vad gör jag för fel?

SoffiProppi

Trådstartare
Köpte en 6 åring för ett tag sedan som behövde vidareutbildning. Han hade då väääääldigt svårt för att stå still när man hoppat upp. :p Efter att ha tränat på det i 2 månader tycker jag inte det blivit något bättre. Så fort rumpan landar i sadeln bär det av. Håller jag in börjar han trampa på stället och så fort jag släpper löper det iväg. Sedan har jag även problem med att få in foten i stigbygeln när jag väl är uppe då han de första 20 min är överdrivet skänkelkänslig och blir stressad för minsta tryck. Och ibland när jag ställer mig upp i sadeln börjar han med en gång att trava. Jag jobbar honom med metoden att så fort han gör rätt ge eftergift. Tycker han verkar stressad. Någon som har tips? Vill ni veta mer om hästen så säg till.

*självklart rider jag regelbundet för utb. tränare*

Sv: Vad gör jag för fel?

hejsan har du kollat med en sadelinpassare så det inte är sadeln som blivit knasig på hans rygg eller dylikt?

Mvh jag

Verkar han öm i ryggen när du känner igenom honom?

Vet du något om tidigare hantering? Kanske aldrig är någon som lärt honom att han ska stå still..... Hur funkar det från marken? Står han still så länge som du ber honom då?

Inga tips egentligen, bara funderingar.

Verkar han öm i ryggen när du känner igenom honom?

Vet du något om tidigare hantering? Kanske aldrig är någon som lärt honom att han ska stå still..... Hur funkar det från marken? Står han still så länge som du ber honom då?

Inga tips egentligen, bara funderingar.

Han är inte öm heller, har klämt o klämt....

Han är en import från Holland så jag vet ej mkt.

Från marken funkar allt jättebra. Då är han alltid lugn o sansad förutom att han kan vara lite osäker på nytt folk.

Import? Sånt kan ta tid, har du tillgång till ridhus? Ngt som jag tycker är bra på känsliga/stressiga hästar (övriga med för den delen) är att ta hjälp av ridhusväggarna (då slipper man ta den för mkt i munnen) och även sitsen för att få den att lära sig att tex stanna, tränas i skritt. Det kan vara bra att ta hjälp av en som håller hästen när du sitter upp ett tag:smirk:

Om jag förstått rätt så står han still när du sitter upp, men så fort du sätter dig i sadeln så blir han stressad? Är han "trygg" med själva uppsittningsgrejen eller är han lite stressad redan där? Svårt att tipsa när man inte ser er, men vad säger tränaren? Kan han/hon hjälpa dig med hästen från marken samtidigt som du sätter dig ner i sadeln, liksom för att understryka för hästen att den ska stå still och att det är ok = inte farligt? Vet inte, kanske mest pladder så här på fredagskvällen......

Import? Sånt kan ta tid, har du tillgång till ridhus? Ngt som jag tycker är bra på känsliga/stressiga hästar (övriga med för den delen) är att ta hjälp av ridhusväggarna (då slipper man ta den för mkt i munnen) och även sitsen för att få den att lära sig att tex stanna, tränas i skritt. Det kan vara bra att ta hjälp av en som håller hästen när du sitter upp ett tag:smirk:

Vi har som tur var 2 ridhus. (:angel:) Han är en sådan häst som rids enbart med sits o lätta tygeltag. Så halt från skritt går bra. Har försökt att ngn håller i honom när jag hoppar upp men då blir han jättestressad... :cool:

Om jag förstått rätt så står han still när du sitter upp, men så fort du sätter dig i sadeln så blir han stressad? Är han "trygg" med själva uppsittningsgrejen eller är han lite stressad redan där? Svårt att tipsa när man inte ser er, men vad säger tränaren? Kan han/hon hjälpa dig med hästen från marken samtidigt som du sätter dig ner i sadeln, liksom för att understryka för hästen att den ska stå still och att det är ok = inte farligt? Vet inte, kanske mest pladder så här på fredagskvällen......

När jag börjar samla ihop tyglarna och sätta foten i stigbygeln brukar han börja gå o inte vilja stå still men då säger jag bara till honom vänligt, men bestämt, att han SKA stå still. Gör han rätt lättar jag på tygeln och stryker honom över halsen. När jag hiver mig upp står han still men när jag sitter i sadeln ska han genast i väg. Min tränare säger mest att vara mycket noga med att släppa trycket i munnen så fort han gör rätt. Och att så fort jag kommit upp hålla in honom tills han står helt still, då får han gå.

Sedan har jag börjat träna en del med pall. Jag står på pallen och strycker honom över ryggen och gör honom van med att jag är högt upp.

Tror han helt tappat företroende för den på ryggen, men inte den på marken om ni fattar... :o:D I all hantering är han döcool.

Många hästar/ponnyn är felridna från första början. Hetsiga hästar, känsliga munnar med tillhörande bettfrågor är några av de vanligaste problem ryttare ställs inför. Jag tror dessa problem oftast är självförvållade. På samma sätt som många "duktiga" tennisspelare kasta sina rackets i golvet när de missat - skyller många ryttare allt på den "besvärliga" hästen. Tyvärr:crazy:;)

Många hästar/ponnyn är felridna från första början. Hetsiga hästar, känsliga munnar med tillhörande bettfrågor är några av de vanligaste problem ryttare ställs inför. Jag tror dessa problem oftast är självförvållade. På samma sätt som många "duktiga" tennisspelare kasta sina rackets i golvet när de missat - skyller många ryttare allt på den "besvärliga" hästen. Tyvärr:crazy:;)

Därför lyder rubriken "Vad gör jag för fel?" ;)

testa att lägga något runt halsen som en ring ex. ett grimskaft eller stigläder etc och börja träna på att ha lite broms där. det kanske är tygeltagen som stressar honom?

vet en häst som var helt omöjlig med det du beskriver och detta berodde på att hon lärt sig att tygeltag i princip alltid betydde back och eftergift betydde full fart framåt ;) alltså fanns det ingenting som var helt stilla utan alla signaler betydde rörelse i någon form. men när vi lade till "halsring" som broms så lugnade hon sig. denna häst visade sig sedan ha rätt så mycket problem med munnen och många vassa hakar.

hur är han ifrån marken? står han still när du ber om det där? det kan vara bra att träna in ett haltkommando från marken eller har ni redan ett sådant?

trist att det strular med lillprinsen. tyckte att du var värd att få uppleva endast det roliga med att ha häst för en tid iallafall. har varit nog med jox nu tycker jag!

Jag lånade en häst förut som var lika dan. Det som funkade bäst för oss var att jag stog på en ganska hög stol när jag skulle sitta upp (då blir det inte så mycket "sned drag" i sadeln) lång tygel och svinga sig upp lätt och försiktigt för att sedan inte sätta sig på en gång utan stå i stigbyglarna ett tag och sen sätta sig försiktigt ner i sadeln.

Det blev bättre och bättre för oss och innan hon åkte hem så stog hon still förutom att hon kunde ta ett steg när jag satte mig ner i sadeln.

Lycka till!!

testa att lägga något runt halsen som en ring ex. ett grimskaft eller stigläder etc och börja träna på att ha lite broms där. det kanske är tygeltagen som stressar honom?

vet en häst som var helt omöjlig med det du beskriver och detta berodde på att hon lärt sig att tygeltag i princip alltid betydde back och eftergift betydde full fart framåt ;) alltså fanns det ingenting som var helt stilla utan alla signaler betydde rörelse i någon form. men när vi lade till "halsring" som broms så lugnade hon sig. denna häst visade sig sedan ha rätt så mycket problem med munnen och många vassa hakar.

hur är han ifrån marken? står han still när du ber om det där? det kan vara bra att träna in ett haltkommando från marken eller har ni redan ett sådant?

trist att det strular med lillprinsen. tyckte att du var värd att få uppleva endast det roliga med att ha häst för en tid iallafall. har varit nog med jox nu tycker jag!

Hmmm, det ska jag prova! :D Vet att när bes var så såg de 5 hakar på tänderna, men sa att de inte skulle behöva åtgärdas förrens om ca 1 år... Kanske kan vara dem ändå?

Ja, jag är förtillfället ohyggligt trött som har allt med hästar att göra... :p Ibland önskar jag jag köpte Rosso... :love: Men vi har en bra tränare och ska nog helt utbilda honom igen. Få honom att glömma allt han lärt sig.

Jag lånade en häst förut som var lika dan. Det som funkade bäst för oss var att jag stog på en ganska hög stol när jag skulle sitta upp (då blir det inte så mycket "sned drag" i sadeln) lång tygel och svinga sig upp lätt och försiktigt för att sedan inte sätta sig på en gång utan stå i stigbyglarna ett tag och sen sätta sig försiktigt ner i sadeln.

Det blev bättre och bättre för oss och innan hon åkte hem så stog hon still förutom att hon kunde ta ett steg när jag satte mig ner i sadeln.

Lycka till!!

Eftersom han är lite bakskygg vet jag inte om det skulle fungera... Men det är ett nedrans bra tips! :D

tänderna kan spöka riktigt ordentligt! hade jag varit du så hade jag kollat upp dem. speciellt när det ju finns hakar.

jag förstår det! som om vintern eller snarare hösten utan allt det där fina med hösten inte vore nog seg och dyster ändå :(

nej men det är klart att ni fixar det! han är ju bara bebis :p han växer till sig ska du se! låter som en bra idé det där med att börja om igen med en bra tränare. då får man det dessutom som man själv vill ha det!

är han likadan om du rider barbacka? om någon hjälper dig upp alltså, står han still då? (här tar jag för givet att alla är lika klumpiga som jag själv då jag aldrig skulle komma upp på en 1.60 häst utan hjälp:D)

tänderna kan spöka riktigt ordentligt! hade jag varit du så hade jag kollat upp dem. speciellt när det ju finns hakar.

jag förstår det! som om vintern eller snarare hösten utan allt det där fina med hösten inte vore nog seg och dyster ändå

nej men det är klart att ni fixar det! han är ju bara bebis. han växer till sig ska du se! låter som en bra idé det där med att börja om igen med en bra tränare. då får man det dessutom som man själv vill ha det!

är han likadan om du rider barbacka? om någon hjälper dig upp alltså, står han still då? (här tar jag för givet att alla är lika klumpiga som jag själv då jag aldrig skulle komma upp på en 1.60 häst utan hjälp:D)

Ja, det blir nog till att hämta tandläkaren... :crazy:

Lille Einar är ju bara ett barn en så länge. Ganska valpig. Men han har säkert bara kommit in i ngt tonårsstadium och trotsar allt, precis som jag. :p:rofl: Nu under lovet ska jag kanske ta med honom ut till min farfars bror som har Munkedals RF och så ska han visa hur jag ska agera i olika situationer. Han har ju ridit in typ 200 hästar... :bump:

Jag har faktisk ridit barbacka en gång, i lilla ridhuset. Hoppade upp från pall. När jag kommit upp på ryggen stod han fastfrusen sedan en lätt skänkel och han for iväg i trav så jag vände honom mot väggen för att stanna. Då blev det piaff/småstegring men jag var bara lugn och tillslut skrittade han helt normalt. :D Han trodde väl det var ett rovdjur på ryggen eller ngt.. :crazy:

Ang hakar på tänderna, kan det vara bra att inte ha engelsk- eller aachen nosgrimma. Välj hellre en remont alt. pullargrimma då det inte ger felaktigt tryck på tänderna. Ett tips jag fick av min veterinär/hästtandläkare till vår holländske import. Hon berättade f.ö att det är mycket vanligt med problem i munnen på holländska hästar (vår häst är tydligen ovanligt fin i sin mun = var mycket lite riden).

Hade också problem i början vid uppsittningen, precis som om han var lite stressad och bakskygg. För oss hjälpte det till en början att någon höll honom. Du kan också prova att ge honom en godbit efter uppsittning så att han väntar in dig. Tyvärr är det lätt att hästen känner att ryttaren spänner sig i samband med uppsittningen (eftersom man bara väntar på reaktionen som skall komma) och då spänner sig hästen och det blir lite av en ond cirkel. Försök att hålla dig så lugn du kan. Vi använder pall vid uppsittningen. Vänj hästen vid pallen i samband med att du ryktar exempelvis, så att du "hänger" lite högre över honom om du förstår vad jag menar. Lycka till!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 219
Senast: Fiorano
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka