Nu är de avlade för 2 helt olika ändamål och de olika raserna har också tendens att drabbas av olika skador. Men hur man än vänder sig så är en häst, en häst. Alla våra olika raser i världen härstammar från de vildhästar som en gång i tiden var vildhästar på Ukrainas stepper (läser just nu kursen Hästens sinnen och beteenden, 7,5 hp Linköpings universitet).
Du verkar ändå ha hakat upp dig just på halvblodsfolk vs travhästfolk. Det finns ju betydligt fler raser än så i Hästsverige. Premierna på våra försäkringar speglas av hur skadedrabbade våra hästar är och hur mycket vård vi söker.
Vissa hästraser är mer skadedrabbade än andra - det betyder inte att ägarna är sämre på att ta hand om sina hästar.
Vill du ha en ridhäst som är billig att försäkra och förmodligen hållbar - då ska du satsa på en Lippizzaner eller Arabiskt fullblod. I mitt försäkringsbolag kostar en stor ridhästförsäkring med A1 veterinärvård 80 000 kr, 363 kr/månaden att försäkra (med min rabatt). Byter jag ras till Engelsk fullblod så kostar försäkringen däremot 560 kr, Quarterhorse 526, vilket är samma som för ett SWB. En varmblodig travare kostar 401 kr - vilket alltså inte är så stor skillnad som ett SWB. En PRE kostar 477 kr.
Hästförsäkringar är alltså hårt bundet till vilken ras man har. Så du kan inte dra "halvblodsfolket" över en kam.
/Lizzie