Vad gör du??

Sv: Vad gör du??

1. ta in/ge hö
2. dra bort blötan med svettskrapa
3. torka med handduk
4. yllefilt som byts vid behov efter ca 30 min

kl

Beror lite på situationen, dvs hur kall hon är och om jag öht har tillgång till hö. Eftersom det oftast är under sommaren som hon hamnar i regn utan täcke så brukar jag slänga på fleece/ylletäcke och sen promenera henne torr. Finns hö brukar hon få det efter promenaden/istället för promenad om hon inte har stått ute och frusit alltför länge.

Tar in hästen, lägger på ett ylletäcke och ger grovfoder.

Vilket sorts täcke hade ägaren hade hästen du beskriver på sig? Var det ylle förstår jag ägaren om man först låter hästen torka upp med ett ylletäcke och sen lägger på ett torrt.

Tar in hästen, lägger på ett ylletäcke och ger grovfoder.

Vilket sorts täcke hade ägaren hade hästen du beskriver på sig? Var det ylle förstår jag ägaren om man först låter hästen torka upp med ett ylletäcke och sen lägger på ett torrt.

Hästen hade först fleece sedan ett regntäcke. Och ingen mat. Utan bara inställd i boxen. Hö gav jag hästen.

Mest nonchalansen att vara med kompisarna drog mer än hästen. Som irriterade mig något fruktansvärt!

Kan meddela att ägaren dök upp 2 timmar senare och släppte ut hästen. Hur vida hästen var torr då vet jag ej!

Har en arab 1,5 åring som är ganska frusen. Trots fleecefodrat regntäcke skakade han när jag hämtade honom i hagen idag. (Det har regnat hela dagen.) Jag tog in honom gav hö och la på ett torrt fleecetäcke. Han slutade skaka efter ca 10 min.
Om hästen fryser så den skakar mår den inte bra. Den kan få korsförlamning. Jag hade en ponny innan med mycket arab is sig som råkade ut för detta. Lägg hellre ett extra täcke än att låta dem stå och spänna sig. Det blir bara en dyr och smärtsam veterinärhistoria.

Jag tar in och gör olika beroende på hur mycket den fryser och hur kallt det är. Men först så drar jag av vattnet med svettskrapa, sedan täckar jag med ulltäcke och fryser den mycket och det är kallt så kan jag lägga ett termotäcke ovanpå. In i boxen med den så att den kan äta hö medans jag masserar den varm. Är det inte så kallt så brukar det räcka med bara ulltäcket och att den får äta. Sedan byter jag täcket när det är blött, har jag lagt termotäcke ovanpå och masserat den varm så byter jag täcke efter massagen eftersom det då är blött.

I din situation så hade jag gjort som jag brukar med hästen och sedan hade jag frågat hästägaren varför den inte bryr sig om sin häst. Oavsett hur gammal den är så förtjänar den att få den bästa omvårdnaden och en så gammal häst är ju känsligare.
Du nojar verkligen inte över en skitsak utan detta visar att du är en sund och vettig hästmänniska.

Jag har en connemara som helt klart inte vet att han är en tålig ponny, han är en porslinshäst (skavkänslig, foderkräsen och får korsförlamning).

Nu är han allt som oftast täckad men om han blir blöt/kall så är det på med fleece/ulltäcke beroende på temp/årstid och en rask promenad. Står han still så kommer korsförlamningen som ett brev på posten :(
När han har fått upp tillräckligt med värme för att inte vara spänd så får han komma in i boxen och få grovfoder och massage

För mina fd fullblod så var de på med varma fleece/ulltäcken, massage och grovfoder.

I din situation så hade jag gjort som jag brukar med hästen och sedan hade jag frågat hästägaren varför den inte bryr sig om sin häst. Oavsett hur gammal den är så förtjänar den att få den bästa omvårdnaden och en så gammal häst är ju känsligare.
Du nojar verkligen inte över en skitsak utan detta visar att du är en sund och vettig hästmänniska.

Håller med TinyWiny!

*Varit ute och kommer in lite blot och kall - ho + ylle tacke
*Varit ute och blivit riktigt blot/blotlera - varmt bad, handdukstork och ylletacke (ev med cooler under om manga minusgrader) + ho
*Tranat och ar svettig vid kallt vader - varmt bad, handduk, cooler och ylletacke + ho

Ovanstaende situationer tar jag av tackena nar de ar torra.

Nar vi tavlat och ska kora i transport ett par timmar blir det mer pyssel med skrittande och tackesbyten. Lagger cooler + fleece eller ylletacke pa i transporten som byts sa fort vi kommer hem.
Gillar dubbla tacken da det transporterar ut vatan till det yttre tacket och det som ligger mot hasten ar torrt.

Jag har nog aldrig sett en häst frysa så den skakar...?

Hade jag hittat mina hästar skakande i hagen hade jag nog ringt veterinären, för jag hade förmodligen tänkt på förgiftning eller annat i första hand.

Är de blöta när de kommer in brukar jag dock lägga på ett fleecetäcke, efter att ha torkat med handdukar, borstat eller liknande för att torka av dem det värsta blötan. Att fodra dem när de kommer in, speciellt om de är blöta eller liknande, är för mig en självklarhet ;)

Jag har bara sett en häst på 12 år som skakat av köld. I oktober. Då hade den legat ner länge förmodligen i kolikkänningar och var lerfärgad så vi såg den inte i hagen.

Just detta hände relativt nyss då det hade ösregnat hela dagen... Det verkligen vräkte ned, och även om tempen låg på kanske tio grader så blåste kallt och hela hästgänget blev genomblöta in på skinnet. De stod och darrade vid grinden när jag kom.

Så in i stallet, på med ulltäcken, och in med maten. De slutade skaka rätt snabbt, så fort de fick täcke och hö/kraft, men jag stod inte och gnuggade någon av dem. Gjorde det jag skulle (red inte denna dag), och tog av täckena efter någon timme. Då var hästarna torra och fräscha igen - snabbt och smidigt :).

Kylan är oftast inte problemet, utan att de blir blöta. Jag ser ofta hästar som mått utmärkt i den regniga hagen hela dagen, komma in och börja skaka direkt när matte börjat rykta - matte pressar ned det kalla vattnet emot huden och hästen blir kall.

Jag hade handdukstorkat det värsta och sedan slängt på ett varmt gosigt fleece och sett till att det fanns både rikligt med hö och färskt vatten..... sen hade jag väntat ett tag och bytt fleece om det behövts....:D

*kl*

min häst frös så han skakade när han kom in, så sent som förra veckan, då jag släppt ut utan täcke i tron att det skulle bli en vanlig, solig höstdag. istället blev det skyfallsskurar, åska och kraftiga vindar :crazy:

jag var tyvärr inte där på kvällen utan fick bara veta via telefon, men han fick extra hö, tjockt fleecetäcke och sen fick han torka i egen takt. att röra honom och börja gno med handdukar eller halm för att torka är ingenting min häst skulle uppskatta i det läget, eftersom han är så spänd att beröring gör ont.
hade jag varit där på kvällen hade jag tagit ut på promenad när han torkat, för att bli varm och mjuka upp spända muskler, samt ryktat för blodcirkulation och lätt massage.

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 310
Senast: Korven
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 936
Senast: Lona
·
Hästvård Jag har en två och ett halvt åring som är riktigt risig i magen. Svansen ser riktigt äcklig ut och luktar ännu värre, boxen är en enda...
Svar
11
· Visningar
1 615
Senast: Masse
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 034
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka