Vad gör du??

MaRomer

Trådstartare
När din häst står och skakar av köld?? (och är blöt)

Jag börjar genast torka den "torr" Antingen med handdukar, halm eller hö. Bara för att den ska få upp värmen. Och under tiden får den tugga på hö. Jag står faktiskt och gnuggar den tills den slutar skaka. Och lägger sedan på fleece eller ylle täcken.

Hur gör ni??

Jag undrar därför en häst i stallet stod och skadade trots 2 täcken på sig. Och ägaren gav mig svaret: Jag åker upp senare när hon är torr......
Hästen skakade inte när stallägaren var där tidigare.

Jag blev riktigt förbannad av ägarens svar och skrev då till henne att jag iaf gett hästen hö. Men att jag åker därifrån!

Hur hade ni gjort i min situation?? Hästen är ett 19 årigt Halvblod. Och jag kan tycka att en så pass gammal häst har extra lätt att få följder av detta. Eller har jag helt fel och bara nojar mig över en skit sak?

Sv: Vad gör du??

Våra hästar brukar inte ha täcken på sig. Men det kan hända att de ngn enstaka gång har stått och skakat i boxen när de har varit ute i ruskigt väder. Då har jag lagt på ett fleecetäcke och gått in igen. De får alltid mat när de kommer in så det har jag aldrig tänkt på. När jag sedan kommit ut lite senare är de som vanligt igen. De brukar sluta skaka ganska snabbt.

Sist jag upptäckte en skakande häst var shettisen i somras när vi hade några riktigt kalla, blåsiga och regniga dagar i juli(?). Hon frös faktiskt då i sin tunna sommarpäls. Eftersom jag upptäckte det i samband med fodring fick hon ju hö + att jag lade på ett lättfodrat regntäcke och lät henne vara kvar ute.

Jag ger hästen mat och väntar 10 - 15 minuter.

Om den fortfarande skakar/fryser så torkar jag den och lägger på täcken etc.

Täckena blir så lätt kylande i sig annars.

Detta såklart under förutsättning att hästen t ex skakar när den kommer in för den är blöt och/eller inte haft mat i hagen.

Jag ställer in, om hästen är ren så får den på sig ett ulltäcke och mat får den givetvis.

Att gnugga hästen torr skulle jag inte göra, det vet jag att min häst iallafall inte skulle uppskatta. Mat och ev. ulltäcke om häst inte är smutsig för då börjar han bara vilja klia sig.

Nu har jag aldrig sett min häst frysa på det sättet men om han skulle göra det så är det så jag skulle göra.

ta in hasten, torka/lagg handduk och sug upp sa mkt vatten som mojligt fran palsen och sen fleecetacke och ho, inget kraftfoder.. Lamna fleecetacke pa for 45 minutes eller sa och sen ta av. Da brukar tacket vara genomsurt och hasten torr. lol. Om den fortfarande ser lite huttrande ut, far den ha tacke over natten.
Nu gar ju mina nakna aret om utom vid regnvader och kalla temps. De kommer in vata men fryser inte och ar torra pa morgonen. Dock tempen borjar att droppa nerat sa de blir avtorkade i allmanhet om de ar flackvis vata, men litar pa att vinterpalsen skall komma snart.. Annars blir det val tunna tacken ett litet tag.. Och forstas ga ut pa morgonen i regnjackor.. om det regnar.
Felet som manga gor tror jag ar att de lamnar fleecetacket pa, det ar ju dar for att suga upp det vata och maste komma av annars star hasten med vatt tacke aven om de ar torra, men vatt och kallt ar ju inte smart.. Dock bor man inte vid stallet/pa egengard sa kan det bli krangligt.. jag skulle nog ha sett till att hasten var torr innan jag for darifran och det tar ju inte sa lang stund..

Min häst har nog aldrig frusit. Så länge dom har fri tillgång på mat så värms dom upp inifrån. Om man dessutom inte klipper bort deras päls så har dom vind och visst regnskydd i det.
Ger man dom dessutom en möjlighet att gå in i en halmad ligghall där dom kan stå torrt och om dom så måste - tugga halm så är risken för att dom fryser minimal...

MEN
Jag har haft en häst som jag hittade skakandes ute på sommarbetet när det var 20 grader varmt och hade duggat ett par timmar... Han fick komma in och stå inne med yllefilt tills han torkat och sedan släpptes han ut med fodrat regntäcke...

Behöver jag säga att detta var en extrem porslinshäst? Dom finns ju också....

Hej!

Om min raring skulle vara genomblöt och frysa så hon skakar, tror jag att jag skulle lägga på fleccetäcke och tunt regntäcke (om halm finns åker det på underst) och ge mej ut och promenera upp värmen lite. Under tiden det täckas skulle hon få äta hö. När jag kommer in tas täckena av- så hon inte står och är blöt! Sen ges hö (om tillgång finns).

Nu har jag bara sett min fröken frysa så hon skakade en gång och då var hon faktiskt torr (men hade varit blöt till och från i 2 dagar och det blåste rätt ordenligt). Det var kanske 9 grader ute och vi var på träningsläger utomhus.. Mycket blöta blev vi i omgångar:-(.

/Lavinia, som inte gillar att lämna blöta hästar under täcken- tycker dom torkar sämre där faktiskt.

Jag springer ut, klandrar mig själv att jag var så dum som trodde att han skulle klara lite regn mitt i sommaren. "Drar in" hästen i stallet som egentligen verkar vilja lägga sig ner och dö på plats, in med massa hö och på med ulltäcket. 1 timma senare så är hästen torr, täcket rätt så torrt och jag kan borsta igenom honom för att undersöka skadan (han får så ont i kroppen av att frysa/skaka att oftast vågar jag inte rida efter en sån "episod").

Att röra honom är som att be om misär, det går knappt lägga på täcket utan att han återgår till sitt apatiska "jag är blöt och kall och vill inte leva längre". Så torka av honom, jag tror inte det :P

Som Seabaz säger, extrema porslinshästar finns. Min är ett praktexempel när det kommer till blötväder.

Jag ger hästen foder och slänger på ett fleece-/ulltäcke. Jag byter även det täcket efter ca 10-20 minuter eftersom det då oftast blivit såpass fuktigt och lägger på ett torrt täcke om det är kyligare ute och om hästen är lättfrusen. Jag anpassar tjocklek på täcket också beroende på hur varmt/kallt det är för stunden.
Är hästen väldigt blöt kan jag även skrapa av det överflödiga vattnet först med en skrapa innan täcket åker på.
Hästar är som oss människor, man får oftast upp värmen genom att äta.

Jag ger hästen hö och lägger på ett fleecetäcke. Byter täcke efter en 20-30 minuter, då brukar de värsta skakningarna ha lagt sig, och går sen ut på promenad med hästen så han får röra på sig och få upp värmen ordentligt.

Den där ägaren kanske hör till skaran som tycker att en häst inte dör av att stå och skaka..? (Vilket de förmodligen inte gör, men det är banne mig inte särskilt kul att frysa så man skakar heller.)

Stor fleecefilt som täcker från öron till svans, mycket grovfoder och mycket vatten att dricka. Låter hästen vara ifred och återkommer efter 30 minuter för att byta täcke.

En enda gång har mina frusit så de skakade. Det var sommaren 2007 och två av dem gick med betesbegränsare. Det hade regnat en hel dag och en hel natt när jag kom ut och se de här två stå och skaka. De fick komma in i stallet, fick hösilage i krubban och ulltäcken på kroppen och sen tog det inte lång stund förrän de var varma igen. Jag släppte ut dem efter ett par timmar, då regnade det fortfarande rejält så de fick gå med regntäcken på fram tills regnet slutat.
Det viktigaste för en häst som fryser är grovfoder! Mina andra två hästar, som alltså hade fri tillgång till gräs, frös inte alls trots att de var lika våta.

Lille Pigge som vi hyrde i vintras kom in en dag när det var ruskigt kallt ute. Han hade således redan täcke på sig. När vi tagit av det för att borsta osv innan ridning så började han skaka. Guud så rädd jag blev! Trodde han skulle dö på fläcken! På med fleece och vintertäcket ovanpå. Fick hö och sedan promenad. han slutade skaka efter 5-10 min men det var lååånga minuter. Inte tänkte jag på att han frös, trodde han var sjuk :angel: Nu ringde jag två kloka hästkompisar som lugnade mig med att han nog började frysa när täcket åkte av inför borstning odyl. Sedan fick han gå ute med fleece under vintertäcket när det var som kallast (under -20)

När det var betydligt varmare så badade (duschade) vi honom. Efter det stod han med fleece nån timme innan vi bytte till torrt fleece. Hem och torkade det första i torkskåp o tillbaka till stallet och bytte. Gjorde 2-3 vändor hem och torkade täcken. Vad gör man inte, så säg? Pigge trivdes iaf :love:

Saknar honom...:cry:

Min häst har nog aldrig frusit. Så länge dom har fri tillgång på mat så värms dom upp inifrån. Om man dessutom inte klipper bort deras päls så har dom vind och visst regnskydd i det.

Trodde jag också... Idag när min ena kom in skakade hon som ett asplöv :crazy: Går i hage med gott om gräs fortfarande, hade tunnfodrat regntäcke på sig (dock har det varit uppehåll under eftermiddagen så varken täckets utsida eller häst var blöt), börjat sätta tjockare päls och inte klippt i år. Ingen feber eller annat sjukdomssymtom. Vädret torrt, ca 12 grader och blåsigt.
Orsak? Kraftig vind antagligen.

Hur mycket ska man behöva täcka en oklippt häst i september? :(

Skulle titta till min islänning på kvällen efter en hel dags ösregn.
Hittade honom skakande med höjd rygg och man kunde se på svansen riktigt hur han skakade!

Detta var i juli månad och han var frisk och i väldigt gott hull.
Även när det är underkylt regn eller liknande så brukar jag göra såhär:

• Tar in hästen (såklart)
  • Går först igenom med piggborsten för oftast har hästen halva hagens lerinpackning på sig..
  • Går över med svettskrapan
  • Gnuggar med halm så gott det går
  • Lägger sen ett flecce eller ulltäcke på med halm under
  • Ger hästen hö

Efter någon timme eller två byter jag täcke och kan ta bort halmet

Beror på hur mycket hästen skakar.
Skakar lite, på med ett ylletäcke och får hö.

Skakar mycket (höjd rygg, mycket spänd länd/kors och kniper med svansen) på med ylletäcke och en rask promenad.

Kram

De första åren vi ägde vår häst tålde han inte att vara utan regntäcke om det var under ca 10-12 plussgrader och regnade samt blåste mycket.

Då hittade jag honom våldsamt skakandes och han vart stel som en pinne - hela bakpartiet var spänt.

Då tog jag in honom och la på ett bra fleecetäcke samt givetvis fick han en rejäl tuss hö att tugga på. Gnuggade gjorde jag inte.

Det där med att ge hö är ju välkänt att det hjälper till att få upp värmen :)

Nuförtiden vet jag inte vad som hänt men sedan förra hösten och vintern har jag aldrig behövt lägga på något täcke - trots piskande regn och blåst :confused:

Är faktiskt lite förvånad för tidigare frös han ordentligt vid sådan väderlek ....

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 310
Senast: Korven
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 936
Senast: Lona
·
Hästvård Jag har en två och ett halvt åring som är riktigt risig i magen. Svansen ser riktigt äcklig ut och luktar ännu värre, boxen är en enda...
Svar
11
· Visningar
1 615
Senast: Masse
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 034
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka