Vad gör vi? Del CCII

Men enligt deras GD i en intervju för några veckor sedan, så har de informerat regeringen om vilka pengar som behövs för att kunna ha den personalstyrka som behövs för att klara sitt uppdrag, men har inte fått de pengarna. Vad ska de göra tänker du? Tvinga sina anställda att jobba kvällar och helger också? Alla organisationer kan såklart i någon mån effektivisera sig över tid, men det kommer inte att gå att göra på kort tid och fortfarande behålla rättssäkerheten.

Det man kan fundera över är om det är rätt prioritering att sänka skatterna för höginkomsttagare just nu, när så stora delar av offentlig sektor har haft det väldigt tufft ekonomiskt först med pandemin, och sedan med krig och inflation och nu med beredskspsuppbyggnad.
Ja, jag säger ingenting om att regeringen gör rätt eller fel. Det borde vara ganska uppenbart att jag inte tycker det är rätt att sparka på de som redan ligger ner , med tanke på att jag är där själv.

Och om mitt inlägg läses igen klagar jag även på sjukförsäkringen, som är privat och inte beroende av regeringen.
 
Ja, jag säger ingenting om att regeringen gör rätt eller fel. Det borde vara ganska uppenbart att jag inte tycker det är rätt att sparka på de som redan ligger ner , med tanke på att jag är där själv.

Och om mitt inlägg läses igen klagar jag även på sjukförsäkringen, som är privat och inte beroende av regeringen.

Eftersom det är en rätt utbredd föreställning på högerkanten att man kan tvinga fram effektiviseringar hos våra myndigheter genom att helt enkelt bara ge dem mindre pengar, så tänker jag att det behöver lyftas fram att det också är sannolikt att det blir precis så som du nu märker av, att myndigheten inte kan utföra sitt uppdrag fullt ut. Och det drabbar dem som myndighetens uppdrag är till för.

Att gjorde en invändning mot ditt inlägg var för att jag vill komplettera det du skrev, som är i princip samma sak som brukar sägas från den del av högerkanten som vill banta den offentliga sektorn, att "myndigheten måste skärpa sig, och göra det de ska", helt utan att ta hänsyn till vad som behövs för att de ska kunna klara det. Jag tolkade dock inte dig som att du menade så och har ingen aning om var du står politiskt, så det ska mer ses som ett komplement till det du skrev om FK.
 
Efter en katastrofal första halvlek mot A Hall, fyra baklängesmål, såg det klart bättre ut i andra. Dock förlust med 3-4.
Nästa match om en dryg timme.
 
Jag ska ansöka om sjukpenning vilken dag som helst (eller ja, efter nästa helg). Det är inte superkul att den förväntade handläggningstiden är 70 dagar. Jag har en buffert så jag klarar mig men det är ändå inte kul. Det är också surt att det inte går att ansöka förrän dag 15 fast det är ganska uppenbart att jag inte oväntat kommer bli frisk innan den dagen har inträffat. (Eller den lilla gnagande oron att jag av någon anledning skulle få avslag på ansökan. Det är inte sannolikt det första halvåret men det bryr sig ju inte oron om.)

Jobbet har iaf reglerat lönen direkt så jag slipper att det uppstår en löneskuld när jag börjar jobba igen sen i vår någon gång.

Men nu ska jag baka äppelmuffins, det var längesedan!
 
Förstår att det är jobbigt att vänta på pengar, men det är ju inte pga lathet utan pga att människor saknas, sjukskrivs pga utmattning och liknande. För min del är det då en självklarhet att ha förståelse för en sådan grej. Förståelse för deras situation behöver inte betyda att det är mindre surt eller mindre jobbigt för mig å min situation att behöva vänta. Det är två sidor av samma mynt.
Jag fick vänta på nytt beslut om höjt bostadstillägg i nästan fyra månader.
Tidigare i år sänktes bostadstillägget två ggr (med max 20 kr/månad per gång) men då tog det minsann inte nästan fyra månader att fatta beslut. Snarare 1-3 veckor.
Så det verkar finnas resurser att handlägga när ersättningar ska sänkas.
 
Funderar på om jag ska packa upp min nya skrivare och försöka installera den. Antingen går det bra eller så kan det bli ett irritationsmoment. Känner mig rätt o-irriterad just nu så vill inte göra nåt som kan göra mig irriterad.
 
Rensat ogräs i hundgården och sprutat ättika där, kört en tvät och hängt den på tork och sen har jag hjälpt sambon att gräva bort en rabatt.

Om en stund ska vi iväg på visning! :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
71 137
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 416
Senast: grodan21
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter som vanligt och jobbar. Igår somnade jag på soffan och katten somnade på mig.
99 100 101
Svar
2 012
· Visningar
76 220
  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
74 771
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp