Vad gör vetekli?

J

Jenka_BBB

Hej hopp alla bukare!

Jag har en äldre häst (23år) Som jag tänkte börja ge kraftfoder till...
Det är nämligen så att jag precis flyttat till ett nytt stall och är inte så jättebra på det där med att räkna foderstater... Men iaf.

Jag vill ha en foderstat som ger tillskott av protein eftersom det är en äldre herre jag har så tar det lite längre tid för honom att bygga muskler. Så därav proteinet. Tidigare har han fått lusern och det tycker jag har fungerat bra men nu när jag flyttat till mitt nya stall så tycker hon som har stallet att jag ska ge vetekli istället och jag har inte den blekaste vad vetkli gör eller funkar... är det ett "protein foder" överhuvudtaget?

Jag funderar på lusern och ev. sojaprotein att lägga in i foderstaten...

Men egentligen efter det här långa introt så vill jkag egentligen bara veta vad gör vetekli och är det bra att ge när man vill ge extra protein till hästen?

Hoppas min fråga inte är allt för luddig och jag blir väldigt tacksam för svar!

MVH// Jenka! :bow:
 
Sv: Vad gör vetekli?

Jag hade inte bytt till vetekli så länge hästen äter och fungerar på lusern. Lusern är grovfoder och snällt mot maten, det finns ingen anledning att byta bort det så länge det inte finns andra problem.
 
Sv: Vad gör vetekli?

Nej jag har nog inte tänkt byta ut lusernet heller men hon som ägde stallet sa att vetkli "funkar oxå" och det var billigare därav att denna fråga kom upp...
Ser att jag glömde skriva det i mitt första inlägg... Så nu vet jag att jag itne borde byta...

Men VAD GÖR VETEKLI? VARFÖR GER MAN DET TILL HÄST?
 
Sv: Vad gör vetekli?

Vetekli kan ges som ett proteinkomplement och/även om hästen behöver extra fosfor. Tror att vissa även ger för att pälsen ska bli blank och för att underhålla hästens mage.

Jag vet dock inte hur bra det är gällande proteinet, måste man inte ge rätt mycket för att det verkligen ska ha någon inverkan? De övriga sakerna har jag inte heller koll på, inget jag använt mig av själv.

Jag har tillfört soja till min häst då jag hade problem med att komma upp i rätt proteinnivå utan att ge för mycket mj. Var väldigt nöjd med det och hästen mumsade i sig det tillsammans med det övriga kraftfodret.

Jag tycker som de andra, så länge som hästen inte går ner i vikt eller att du märker att lusernen inte funkar på något annat sätt så ska du inte byta.. bara jobbigt med foderbyten. :grin:
 
Sv: Vad gör vetekli?

Vetekli har en kvot på 12, (108 smrp/9 mj) och fosfor 10, kalcium 2. Det gäller alltså att balansera upp kalcium/fosfor om man ger vetekli.

Att tänka på är att vetekli är väldigt lätt, vilket ger stora volymer om man ska ge för att täcka t ex ett proteinunderskott.
 
Sv: Vad gör vetekli?

Det man ska tänka på när det gäller vetekli är att det knappt väger något. Pratar vi om att använda det för att tillföra någon större mängd protein till foderstaten så börjar man i stort sett komma upp i hinkvis med vetekli :o

När det gäller priset så beror det såklart på var du handlar men dela kilopriset med antalet gram smb rp/kg foder så får du en jämförelse. Sen är det som andra redan påpekat inte bara proteininnehållet man ska stirra sig blind på utan även fodrets övriga inverkan på hästen. Jag håller med föregående talare om att det inte är något jag skulle ha bytt till.

Sara

Lovisaleonora_ hann före men jag håller med :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör vetekli?

Så vetekli är snarare nått jag ska ge för att tillföra extra fosfor istället för protein och kanske för att tarmarna ska få lite mer att jobba med??
Ni får ursäkta men jag är verkligen en noob vad det gäller foder... :S
Och om jag nu skulle vilja använda vetekli (som proteinfoder alltså) så behöver jag ändå använda såna mängder att det inte kommer att löna sig alls...
hmm...
Jag brukar bara ge min häst kraftfoder efter att han har jobbat... och som det varit då har han fått en större näve lusern, en ½ dl mineraler, 1 näve ringblomma och lite äppelcidervinäger...
Är det bättre att ge hästen kraftfoder flera gånger om dagen än att bara ge efter arbete?

Om man ger lusern behöver jag ge Sojaprotein då? Kan hästen ta skada om han får för mycket proteintillskott?
(nu börjar det kännas som jag leker 1miljon frågor men hoppas ni har överseende). ;)
 
Sv: Vad gör vetekli?

Jag gillar att fodra med vetekli men inte som enda proteinkälla. Födelarna som jag ser är att det är smakligt för hästen samt att det innehåller mycket fosfor vilket jag av någon anledning brukar få brist på i mina foderstater.
Nackdelarna är att det är lätt och att det (enligt mina källor) inte innehåller särskilt "högvärdigt" protein. Det saknas med andra ord viktiga aminosyror i det.
Jag (jag har altså ingen källa till detta) tror på att mixa olika proteinkällor och fodrar därför gärna med flera olika foder för att få upp kvoterna även om jag skulle kunna använda mig enbart av en sort. I normalläget fodrar jag med en mix av lucern, krafft protein, vetekli och soja. Jag har även försökt tillföra linfrökaka men hästen tyckte visst att det var äckligt.
 
Sv: Vad gör vetekli?

Analysera grovfodret och gör sedan en beräkning på vad hästen behöver utöver grovfodret (om han ens behöver något extra). Det finns gratis foderstatsprogram på nätet som du kan använda.

När du vet vad hästen behöver så är det enklare att skapa en bra foderstat som innehåller allt. Sen ska man alltid hålla koll på hästens hull, det är ju bara en beräkning och inget som är ristat i sten.

Jag vet även foderbutiker som hjälper till med att räkna ut en bra foderstat. Kolla med butikerna där du bor.
 
Sv: Vad gör vetekli?

Okej jag ska höra med henne som äger stallet och dem andra i stallet om en foder analys :) Se vad dem säger... Det kostar ju lite pengar ändå :)
 
Sv: Vad gör vetekli?

Om man är några stycken så blir inte kostnaden så stor. De runt 100:-/person måste nästan ses som struntsummor inom hästeriet. Den lilla kostnaden kan minska kraftfoderkostnaderna kraftigt. Tänk dock på att ifall ni inte räknar foderstat själv utan kontaktar en foderådgivare anställd hos något kraftfoderföretag så vill de sälja foder. Då kommer ni, troligen, oavsett hur bra foder ni har ganska säkert att få rådet att ge endel kraftfoder ändå.
Tänk även på att även med uträknad foderstat måste man titta på hästen. Vissa hästar har större behov än tabellerna anger och vissa har mindre. Det finns även hästar som har behov av andra kvoter än forskningen visar. En uträknad foderstat är altså, framförallt första året, endast en vägledning. Fördelen är att när du andra året räknar åt din häst så vet du exakt vad den behöver med det arbete den utför och slipper därmed gissa.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör vetekli?

okej... Tack för alla bra tips :) Men jag har ingen aning vart skickar man hö för analys? :S
 
Sv: Vad gör vetekli?

Fast vetekli är inte det optimala att ge vid fosforbrist. då bör man balansera med fosforbalans i stället. Hästar kan bara tillgodogöra sig ca en tiondel av vetekliet fosforinnehåll ändå. Vetekli kan vara ypperligt att ge vid extremt mycket kalk i fodret...men inte för att höja fosforhalten.
 
Sv: Vad gör vetekli?

Nej du har rätt utryckte mig nog klumpigt där. Veteklins största förtjänst är nog egentligen smakligheten och att den ska vara bra för magen.
Under våren gick den även upp kraftigt i pris så frågan är om det är värt att fodra med den alls nu?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 445
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 062
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 584
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 082
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp