Vad gjorde jag för fel?

R8n

Trådstartare
Har ju bredband via Telia, fick i tisdags en "lapp" på datorn att jag skulle uppdatera virusprogrammet. Gjorde som det stod och skulle starta om datorn för att det skulle fungera. När datyorn sedan startat om så kom bara bakgrunden upp, inga symboler eller nåt. Gick in i datorn via ctrl+alt+delete och klickade på "ny aktivitet" då kom jeg in efgter 5 minuters väntan. Men nu kommer jag knappt in i datorn alls, och internet funkar inte. Hur jag än försöker så söker den bara. Och datorn är lika trög i starten som efter installationen. Ibland kommer jag inte ens in utan får bara upp bakgrunden.

Hade ju tänkt försöka få över bilderna till ett USB minne innan jag lämnar in den. Men nu så är det ont om pengar och jag undrar om jag kanske kan åtgärda felet själv?

Någon som har en anning?
Alla tips mottages tacksamt!

Sv: Vad gjorde jag för fel?

Kan det vara så att "lappen" var en ej autentisk "lapp" utan ett försök att angripa din dator?

Prova med ett virus sök och kolla om den är infekterad med ett virus.

Ne, mina bröder har fått samma "lapp" och för dem har det fungerat. Men jag ska försöka virussöka, om jag kommer in i datorn igen :crazy:

Hm okej, finns mycket som kan ha hänt. Men prova iaf att virussöka.

Annars så kommer jag på att det låter lite bekant från en kompis gamla dator, men kommer dock ej ihåg vad felet var där.

Men innan du försöker få igång datorn igen, kolla med en datakunnig kompis och be honom/henne vara med och hjälpa till, kolla igenom, undersöka m.m. så kanske du får koll på vad som kan vara för fel. Och se till så att du får flera alternativ över vad som kan vara fel så du kan kolla upp alting på samma gång.

Å självklart försöka bränna ut eller spara viktiga dokument, bilder m.m. innan du börjar pyssla runt allt för mycket.

Det är ju det värsta, att jag inte har någon datakunnig vän och inte är så datakunnig själv heller :crazy:
Men ska köpa 1-2 USB minnen med 4 GB storlek.

Ska inte starta datorn förränm på lördag/söndag när jag vet att jag har fått hem minnena.
Annars får jag väl lämna in datorn till "fixarten" och lägga ut en slant.

Tur att AF:s datorer fungerar iaf :p

Det e tur det :devil:

Får hoppas du får lite fler svar här du så du kan undersöka lite själv när du väll får igån datorn igen :)

Vista eller XP? Testa avinstallera antivirus-programmet. Antingen om det går i vanligt läge, eller starta i felsäkert (Tryck F8, iirc, precis när windows ska börja starta.) och gör det därigenom.

AF:s datorer? Student och känner inte någon datorkunnig...ovanligt må jag säga.

XP. F8 vet jag vilken tangent det är, men irrc? medans datorn räknar upp menar du? (svart bakgrund och vit text som kommer upp på lista typ.)

Ja, arbetssökande, så jag får ju låna AF:s datorer. Jo, men sen så är ju jag ovanlig med så ;):p

aha! :idea: så det är bara F8 man ska trycka på?

Ja, då får du upp en meny där du kan välja att starta i felsäkert läge. Därifrån borde du kunna avinstallera antivirusprogrammet.

Okej, tusen tack! Får försöka med det då nu när jag har skaffat USB-minne.

Får återkomma någon dag och berätta hur det går!

Ska försöka med F8 såfort jag kommer hem. Om inte det funkar hoppas jag iaf på att jag kan spara bilderna på USB minnet jag köpte idag.

Önska mig lycka till ;):o

Har tagit bort virusprogrammet nu. Men det hjälpte inte. Några fler tips? Eller är det bara att inse att datorn måste lämnas in hos experter?

Ska försöka hinna lämna in den imorrn.
Om jag inte hinner se några svar här idag.

Du har PM:)

Obs. Den andra smilisen ska inte vara med där i meddelandet. blev så när jag försökte skriva (c:) (C inom parantes med semikolon efter)

Hoppas det hjälper

Tips är att kryssa i rutan "Stäng av smilies i texten" när man skriver sådant som C:\ etc ;)

Liknande trådar

IT & mobiler En släkting till mig gjorde en systemåterställning på sin stationära dator förr ett tag sedan. Han återställde inte datorn till helt...
Svar
0
· Visningar
1 033
Senast: Yukionna
·
IT & mobiler Min mamma har sedan drygt ett år haft bolaget ABC som internetleverantör. Det har fungerat bra och hastigheten har hållts rätt bra. En...
Svar
2
· Visningar
968
Senast: malumbub
·
IT & mobiler Hej på er! Nu är det såhär att jag har en Canon IXUS 65 och ska ladda in några bilder i datorn från kameran. (Detta har jag btw...
Svar
8
· Visningar
1 293
Senast: Modest
·
S
IT & mobiler Någon som vill ha en julnöt och knäcka? :angel: Då jag ska föreställa den som är minst okunnig på datorer i min familj tyckte mina...
Svar
3
· Visningar
2 053
Senast: Siriano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar