Vad ger ni ?

E

eamus

Hur stora är era hästar och vad ger ni era hästar för foder sommar/höst/vinter/vår ?
Ska köpa häst och har tänkt rida 4-5 gånger i veckan.
Markarbete/trick träning/ut och gå/mysa.. resterande dagar.

Sv: Vad ger ni ?

hejsan!
Du får rätta mej om jag har fel men det låter som
relativt lätt arbete och då skulle hästen kunna klara sej på enbart ett bra hö!

vi har både halvblod, större ponnys och shettisar. vad dom får är beroende på vad grovfodret innehåller och vad det är för bete dom går på.

hejsan!
Du får rätta mej om jag har fel men det låter som
relativt lätt arbete och då skulle hästen kunna klara sej på enbart ett bra hö!

OM det innehåller rätt och tillräcklig näring! Analys krävs för att ta reda på det.

notera att jag skrev ett BRA hö. Det innebär att det innehåller de näringsämnen som hästen behöver för att må bra!

Förra året gav jag hö, lucern och krafft rehab pga. dåligt proteinvärd ei höet.
I höst/vinter kommer hästen bara äta hösilage samt mineraler.

Det beror helt på din höanalys vad hästen behöver.

notera att jag skrev ett BRA hö. Det innebär att det innehåller de näringsämnen som hästen behöver för att må bra!

Sorry, missade det!
Jag vet vad ett bra hö innebär.. Missade som sagt ordet Bra.

håller med!!
gör en analys och titta vad du har för foder till hästen att grunda med.
Men foderanalyser tar tid så jag kan nästan rekomendera dig att lägga dit kanke ett halvt kilo havre eller liknande och lite mineraler innan du vet vad allt innehåller. Det finns massor med roliga foderprogram som är lätthanterade ute på internet som kan hjälpa dig med en foderstat sen kan tyvärr inga sidor i huvudet men det kanske någon annan vet?

Jag själv rider medelhårt (tävlar upp till 140) och ger min häst på ca 500 kg = ca 8 kg hö/hösilage, 2 kg korn, ½kg torrt betfor (blötes), salt och mineraler.
våra växande unghästar (mkt lekande hingstar) fri tillgång på bra hösilage, 3 kg krossat korn, 3 kg krossad havre, fri tillgång på salt, mineraler och kalk
(kg mått = krafft´s kg bunke.)
och min häst under utbildning (dåliga muskler!) ca 170 cm = 10 kg hösilage/hö, 2 kg krossad korn, 1 kg krossad havre, e-vitamin, ½ kg betfor torrt, mineraler, salt.
kommer nu till vintern övergå till groov 125 på unghästar och den nye hästen under utbildning. Den andre tål inte det.

Lycka till med foderberäkningarna!! :D

Hur stora är era hästar och vad ger ni era hästar för foder sommar/höst/vinter/vår ?

stallsäsong: betfor, fri tillgång på hösilage, salt, B-vitamin, pellets
bete: gräs, lite kraft efter varje ridning

det är väldigt individuellt vad hästen behöver. så att folk ska sitta här och ange kg hö ex är rätt meninslöst. en häst kanske klarar sig på enbart 8kg hö med väldigt bra värden medans en annan lika stor behöver 12kg och tillsatser för att höet är dåligt.

så fråga efter analys! enklast är ju annars att fråga förra ägaren för att få ett litet hum om vad hästen äter i mängd nu.

har 2 hästar
d ponny valack 5 år:

sommar: bete+ salt+mineraler och en skvätt betfor att blanda i.

höst: bete om det finns ngt kvar+ ett par kg hö+ mineraler, salt och mellan 250-500 g lusern+ 200 g betfor.

vinter: 9-10 kg hö, mineraler, salt, 200 g betfor och ca 500 g lusern( beroende vilken kvalite grovfodret har)

vår: samma som höst fast lite mindre av lusernen.

araben 2 år:

sommar: 0,5 kg havre, 0,65 kg lusern+ salt och mineraler.

höst: ev öka havren och lusernen + ett par kg hö förutom betet +salt och mineraler.

vinter: 10-12 kg hö, 1,5-3 kg lusern, 1-2 kg havre+ salt och mineraler.

detta är hur deras foderstat kommer se ut på ett ungefär, givetvis så kommer ja att öka/sänka fodret om det behövs!

lycka till!!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Fiorano
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 800
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
728
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka