Vad ger ni för tillskott?

Harbor

Trådstartare
Vår nyaste häst har inte fått nån sorts tillskott av oss alls, till skillnad från de tidigare. Funderar om man borde ge nåt, det är ju pälslossning på gång, borde man inte ge B vitamin då?
Dessutom är han 14 år med lite spatt och annat knirr i lederna, borde man ge nåt ledmedel, vad ger ni? Sen nåt för musklerna, magnesium? E vitamin? Det är ju en djungel av fabrikat som säljs, vad är smart över huvudtaget? Har gett en del tidigare under åren till de andra men kan inte säga att jag märkt att nåt funkar. Tankar?
 
Jep, men har det betydelse om hästen behöver nåt för att hålla sina leder i skick? Eller mot muskelvärk, eller pälssättning/fällning? :confused:
 
Vad du behöver ge för mineraler beror på vad din grovfoderanalys visar.
E-vitamin ska alla hästar ha den tid då de inte går på bete.
B-vitamin behöver du inte ge alls. Det tillverkar hästen själv i tarmen.
Vad gäller lederna så brukar gurkmeja fungera bra.
 
Vår nyaste häst har inte fått nån sorts tillskott av oss alls, till skillnad från de tidigare. Funderar om man borde ge nåt, det är ju pälslossning på gång, borde man inte ge B vitamin då?
Dessutom är han 14 år med lite spatt och annat knirr i lederna, borde man ge nåt ledmedel, vad ger ni? Sen nåt för musklerna, magnesium? E vitamin? Det är ju en djungel av fabrikat som säljs, vad är smart över huvudtaget? Har gett en del tidigare under åren till de andra men kan inte säga att jag märkt att nåt funkar. Tankar?
Hel havre innahål B och omega, foder majs har omega 3 så dess två kan balancera ut sig.
Glucosamin for lederna och ett mineral sten som du kan köpa på alla ridsport affär.
 
Vår nyaste häst har inte fått nån sorts tillskott av oss alls, till skillnad från de tidigare. Funderar om man borde ge nåt, det är ju pälslossning på gång, borde man inte ge B vitamin då?
Dessutom är han 14 år med lite spatt och annat knirr i lederna, borde man ge nåt ledmedel, vad ger ni? Sen nåt för musklerna, magnesium? E vitamin? Det är ju en djungel av fabrikat som säljs, vad är smart över huvudtaget? Har gett en del tidigare under åren till de andra men kan inte säga att jag märkt att nåt funkar. Tankar?

Min får en massa grovfoder. Sen får han Rice Bran Oil från Hygain. Den ska ha längre energi-utsöndring, jämnare än kraftfoder. Och ger inte lika mycket slaggprodukter som kraftfoder.

Sen testar vi också Hygains Hyaluron-gel. Den är lite dyr. Men den innehåller fler dagsdoser än tex Finish Lines som också lär vara bra. Så den kostar samma eller mindre per dag.
 
jag ger foderjäst vid pälsättning och fällning
RBO Hygain oil
rosehip granules
salt
Kohnkes nutricart
 
Vad ni ger alltmöjligt som jag inte ens vet vad det är :-) nu har jag köpt foderjäst, e vitamin och magnesium. Ska också vid nåt skede köpa biotin för hovarna och nåt för lederna. Sen om det är MSM, eller glukosamin ( vad är skillnaden) eller nån annan mix blir att undersöka. Tar själv nyponpulver men är inte säker på om det är det bästa för hästen.
 
Vad du behöver ge för mineraler beror på vad din grovfoderanalys visar.
E-vitamin ska alla hästar ha den tid då de inte går på bete.
B-vitamin behöver du inte ge alls. Det tillverkar hästen själv i tarmen.
Vad gäller lederna så brukar gurkmeja fungera bra.
Bara on hästen har tillgång till ett fiber rik foder. For stora parasit burden kan hindra B-vitamin produktion.
 
Bara on hästen har tillgång till ett fiber rik foder. For stora parasit burden kan hindra B-vitamin produktion.

Får inte hästen tillräckligt med fibrer eller har en massa mask så hjälper det knappast att ge b-vitamin. Då får man rätta till problemen istället.
 
Päls är protein närmare bestämt Keratin, vill man hjälpa hästen vid fällning/sättning så ökar man intaget av protein. I övrigt balanserar man upp foderstaten med ett lämpligt mineralfoder, och ser till att hästen får i sig tillräckligt med E och Selen.
 
Får inte hästen tillräckligt med fibrer eller har en massa mask så hjälper det knappast att ge b-vitamin. Då får man rätta till problemen istället.
Visst hjälper det att ger b supplement om kroppen inte kan producera det själv, men jag håller med att man måsta lösa problemet med ett bra foderstat, avmaskning och mindre stress.
 
Vad ni ger alltmöjligt som jag inte ens vet vad det är :-) nu har jag köpt foderjäst, e vitamin och magnesium. Ska också vid nåt skede köpa biotin för hovarna och nåt för lederna. Sen om det är MSM, eller glukosamin ( vad är skillnaden) eller nån annan mix blir att undersöka. Tar själv nyponpulver men är inte säker på om det är det bästa för hästen.
Jag lägger in ett citat från en gammal tråd angående ledtillskott
ska man ge tillskott så bör man nog veta vilken effekt det är man söker.
Nyponpulver och även djävulsklo och gurkmeja har antiinflammatorisk effekt och det blir nära nog som att ge fenylbutazon i förebyggande syfte. (det har dessutom liknande biverkningar!)
I min värld är detta preparat man ger när man har bevisade besvär, men inte förebyggande hela tiden.
Glukosamin anses väl ha en gynnsam effekt på slitet ledbrosk. Jag har ingen erfarenhet av det.
Sen finns också hyaluronsyra (stavade jag rätt nu - mittinatten...?), som man kan ge för att "smörja" systemet litegrann.

Vad är det du vill uppnå med tillskottet? Fundera ut det först och välj sen preparat!
Såvitt jag har förstått så är det tveksamt om glukosamin har den effekt man inledningsvis trodde att den hade. Sök på glukosamin på senior här på buke, där vet jag att det har diskuterats...
Huruvida MSM har någon som helst effekt tvistar de lärde om. Läser man säljarnas marknadsföring så har det givetvis det... Jag provade själv för några år sedan (reumatiker) och på mig hade det ingen effekt alls.

Mina egna hästar äter hö inne och hösilage ute. När de kommer in får de lite lusernpellets och mineraler i krubban, totalt ca 2 dl. Och jag ger tillskott av E-vitamin med selen.
That's all.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Hunden är sex år gammal och har aldrig haft minsta magproblem förutom att han är opererad för magomvridning i feb-13, och att han (redan...
2
Svar
24
· Visningar
11 675
Foder & Strö Här tycker jag att vi kan diskutera olika tillskott! Det är himla bra om alla skriver lite om vad och varför så att säga! :laugh: Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 068
Senast: Estivuz
·
Hundhälsa Hailee är trött och stel i sina bakben. haserna är det hon har problem med. (enligt vet. skulle hon om hon var häst ha spatt fick jag...
Svar
0
· Visningar
1 049
Senast: Emmahpemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp