En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

KL
ALltså jag måste fråga, jag ger kraft grund till min 5åring. ENda extra jag ger är kisel för hans torra hovar. STår ju lixom på säcken att det innehåller allt som behövs. Hur fan rent ut sagt vet man exakt vilka extra tillskott de ska ha? HAn har fri tillgång på saltsten och mineraler. Har tyvärr ingen analys på höet.

Det bästa och enklaste du kan göra är att analysera grovfodret - då vet du vilka brister som finns - och kan tillsätta dem som behövs, och du behöver inte ge något i onödan som ej behövs. Du kan använda foderstatsprogram som räknar åt dig. (finns gratis på nätet)

Personligen har jag en väldigt skör häst som haft mkt fysiska problem som gjort att jag snöat in och grubblat och läst mkt bla på nätet om varför det kan ha blivit si eller så. Har du en frisk och stark häst kanske du inte behöver bekymra dig så mkt. Men att analysera grovfodret är en bra investering.
 
Sv: En tråd att diskutera tillskott i! (Vad ger ni och varför)

B-vitamin mot patellaupphakning? Hur tycker du att det fungerar och hur stor dos ska man ta? Har haft B-vitamin förut, men slutade då jag läste att de flesta vitaminer får de tillräckligt via fodret.

Det stämmer, finns ingen anledning att ge B-vit egentligen eftersom hästen producerar eget och dessutom kissar ut överflödet.

Men det kan hjälpa mot patellaupphakning och jag ger på inrådan av veterinär. Dubbel dos rekommenderad daglig dos av shy feeder. Har inte i huvudet hur mycket det blir.

Hästen har inte hakat sedan jag började ge det för 3 v sedan. Vet dock inte om det beror på bvitaminen.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 044
Senast: Lickety
·
Foder & Strö Hej på er det finns säkerligen samma fråga på forumet redan men jag tycker det är lite krångligt o söka så därför skriver jag en...
Svar
6
· Visningar
1 259
Senast: poetin
·
Foder & Strö Har provat med betfor och (hel)havre, även andra pellets, i syfte att ge honom vitmaintillskott pga mattheten han fått i pälsen sen han...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: alexia_sm
·
Foder & Strö Min unghäst äter Krafft havrefri müsli, men ska gå över till Mustang då det är billigare och havrefritt - havren går direkt upp i...
Svar
9
· Visningar
3 063
Senast: Tinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp