Vad ger ni era travare?

N

Ninjaninis

Har planer på att ha en travare på foder. Han är väldigt tunn just nu och jag skulle önska att han la på sig lite mer men är inte alls kunnig med vad man skulle kunna ge honom. Vad ger ni era travare? Är det lite allmänt så att travare har svårt att sätta hull?
Han rids nu ungefär 3-4 ggr i veckan och får ca 8-10 kg hö och 2 kg korn (som visat sig fungera jättebra istället för havren som han bara blev hetsig av)
 
Det du måste göra först är en analys på det hö eller hösilage du ska använda. Superviktigt så din häst inte får tex proteinbrist och för att veta vad din häst ska ha för foder och mineraler utöver höet och om det överhuvudtaget behövs kraftfoder och mineraler. Det beror som sagt på vad höet innehåller.
Analys kan du göra tex här:
http://www.hjortenslab.se/

När du fått analyssvaret så kan vi hjälpa dig att göra en foderstat. :)
 
MIn foderhäst är ett litet vbl på ca 155cm, väldigt smäcker och väger ca 420kg.
Han är ganska svår född.

Han får nu:

8kg hö
1,5kg lusern (pellets)
450g Betfor
150g Krafft protein
75g Foderjäst
7,5g Fosforbalans
 
Jag ger betfor, havre, krafft grund och lucern pellets + mineraler.

Min foderhäst var också tunn när jag fick honom men nu är han rund och go :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
540
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 723
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp