Vad ger ni era hästar under betesperioden?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare daysi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 5 328
Vi har ganska bra bete enligt analyserna.

Nordisen får vatten, saltsten (fast det har dem alltid i hagen även på vintern), och Krafft Miner Grön.
En näve havre eller lite betfor om vi har ridit lite extra långt/hårt.

Vbl travaren får, förutom ovanstående, ca ½ kg Fibergi Bas eftersom han jobbar ganska mkt på sommaren och lätt tappar.

Sv: Re: Vad ger ni era hästar under betesperioden?

Hon får havre ca1,2liter på morgonen, Betfor ca 1,2liter.På kvällen efter ridningen samma som på morgonen.De får även lite mineraler och saltsten,vatteni hink plus en damm ute
De får nu inget hösilage ute då de går bra bete på kvällen från ca 20.00 till ca 9.00 på morgonen sen går de i en hage med lite mindre bete på dagarna tills jag kommer upp te stallet, Alla häsarna är fina i hullet och har lätt för att lägga på sig till och med den gammla galoppören står sig på betet. De har gått på bete i ca2 veckor nu.
Och det tycker de är så här kul:bump::banana::idea:

Sv: Vad ger ni era hästar under betesperioden?

min ponny som är ganska gammal o rids ganska hårt får fortfarande kraft också.
det är saltsten i hagen o vatten (så¨klart)
sen får han 7dl betfor och 1 liter havre (på kvällen)
och när jag tar in honom för ridning el likn ger jag lite havre och mineraler

min häst får 0.5 kg betfor och 1 korn salt mineraler varje dag
tränas hårt

Man har ju ingen större aning om vad det finns för näring i gräset...
Ger ni era hästar kraftfoder eller något annat under betet? Om jag försöker stödfodra med hö skrattar min häst åt mig...

Ger också bara saltsten och vatten. Lägger ut en höbal då och då ifall de vill ha men dom tar tre tuggor sen går dom igen och så får korna ta det sista... :p

Jag har svårt att tro det. Dels för att hästarna inte känner mättnad beroende på maginnehåll utan tuggtid. Dels för att jag upplever det som att de äter det som är smakrikt och gott och är naturligt för dem att äta. I första hand...

Mineraler och salt.

Till och med SVÅRFÖDDA fullblodet är trind, och det på 7 h bete och resten i nedgnagd gräshage. Får lite silage men de rör det knappt.

betet är odlad klövervall.. Så rejält bra drag i det. POnnyn har munkorg/gräsreducerare tiden på vallen, går utan i 'svälthagen'

Man har ju ingen större aning om vad det finns för näring i gräset...
Ger ni era hästar kraftfoder eller något annat under betet? Om jag försöker stödfodra med hö skrattar min häst åt mig...

Menar Du att gräset ska analyseras????

Mina klarar sig på gräs, vatten, mineral och saltsten.
Har kombinerad flock med föl, ston, unghästar, ridhästar....ingen stödfodras om behov ej finns. Mat finns i tillräcklig mängd i gräset.

Här har vi inga problem med betet, hästarna klarar sig gott och väl och är nästan lite väl runda. Enda vi ger är mineraler anpassade för betesgående hästar för säkerhets skull, och en saltsten i hagen. En av hästarna får dock 1 kg KRAFFT i samband med ridning då hon har lite lättare för att falla ur, då håller hon sig lagom i trim.

har hästen på världens bästa bete! så jag stödfodrar inte alls, hon klarar sig jätte bra på bara betesätande

Min fullblodsdonna har redan nu efter ca 1v på bete börjat bli rund om magen :laugh:. Nu får hon bara betfor o en liten kladd havre, salt o mineraler.
Behöver man normalt ge extra mineraler på betet?

Beror på vad du har för värden i gräset eg. Här t ex vet jag att de får all kalk de behöver, men inte tillräckligt med fosfor och magnesium.

Araben får hippo alfa, havre, betfor, mineraler och salt och ponnyn får en skvätt betfor och alfa tillsammans med mineraler och salt för att saltet och mineralerna ska ätas upp.

Sen får de även hö och de äter ca 1/2 kg/dag var.

en nordsvensk och en fjording som rids ordentligt en timma om dagen, brukar ge dom ca 2 dl kraft efter ridpasset men funderar på att också ge dom lite betfor verkar de smart? behöver lite hjälp:) dom har o¨ckås väldigt fint bete^^ tack

Min får ett halvt kilo Dynavena 100 efter ett ridpass, annars bara gräs, vatten och saltsten.

min häst är vligt tunn så förra sommaren (jag hade honom inte då) stödfodrades han emd pellets med extra fett i och hela vintern har ajg öst i hponom hö och mat med mkt fett i och nu när vi släppte honom på bete tog vi bort all kraftfoder :) och han är jäättetjock nu :) elr aa så tjock han nog kmr bli! (revbenen känns fortfarande men syns inte) han går på vall alltså väldigt kraftigt bete

Vatten, saltsten och selen (och lite betfor och uppblött pellets att blanda selenen i)

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 297
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 087
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag... 2
Svar
37
· Visningar
4 919
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
543
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka