Vad ger ni era hästar för foder?

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

AWAKE

Hur hårt arbetar era hästar? Vad äter de för kraftoder respektive grovfoder?

Sv: Vad ger ni era hästar för foder?

Halvblod, 3 år, ca 550 kg, under inridning = mycket lätt arbete.

Ca 70 MJ och en smrp/MJ kvot på ca 6.

Med våra grovfoder:
6 kg hö
2 kg silage (69%)
1 kg lucern70 g Miner Grön

Min tävlingshäst får fri tillgång på hö, hel havre och alfalfa.

Den andra får fri tillgång på hö, leisure müsli och lite tillskott.

//E

Lite off här!

Om man ger hästen fri tillgång på esilage och 3 kg havre samt tillskott på vintern, hur mycket hö på ett ungefär behöver hästen då? Måste hästen ha hö om han går på ensilage? När ensilaget åker bort senare ska han få fri tillgång på hö ist!

Hur hårt arbetar era hästar? Vad äter de för kraftoder respektive grovfoder?

Min lilla häst arbetar inte så hårt. Hon har lagom smalnat av efter sommaren... :eek: Börjar bli lite musklad o fin nu men det är en bit kvar. Rider 5-6 dagar i veckan, ca 3 av dem brukar vara skritturen i skogen. Någon dag ridhus eller hårdare jobb i skogen (om möjligt).

Hon äter per dag ca 7 kg hö, 2 dl havre (ca130g) och mineraler. Havren är mest krubbskrammel ;)

Min går 6 pass/vecka, 3-4 hårdare med Träningspass och 2-3 mer motionspass, tränar för fullt inför den kommande tävlingssäsongen.. :bump:

Hon äter:
7kg hösilage (1-1½kg extra om det är väldigt kallt)
3kg kornkross
1,5kg mustang müsli original
6hg betfor (torrvikt)
1 mått muscle power (hjälper till att bygga muskler)
1dl krafts gröna mineraler
2dl torkade morötter
2 nypor vitlöksflingor
1pkt jäst
2-3dl matolja
1,5kg lusern hack-mix

Som ni märker äter min lilla häst kopiösa mängder kraftfoder.. :( men det är ända sättet att få henne att hålla hullet, hon faller ur direkt, hon har lixom inget strå-intresse utan pillar bara i höet och sen tappar hon intresset.

*drömmer mig bort till när jag hade en lättfödd och billigt i drift-häst*

Det finns en likadan tråd under foder, får jag föreslå att man använder sig av den istället så låser jag den här. Foderdiskussioner passar bättre under foder än hästvård.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 463
Senast: Hgfy
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur